نگاهی به فعالیت‌های جوانان هلال‌احمر در ایام نوروز – ١٦ نوروز در جاده

16‌سال است که یکی، دو ماه مانده به عید، جوانان هلال‌احمر تکاپو می‌افتند. البته نه برای تدارک نوروز و عید بلکه برای کمک به مسافران نوروزی.

به گزارش یزدی نیوز به نقل از روابط عمومی جمعیت هلال احمر استان یزد / از بهمن‌ماه برنامه‌ریزی‌های جدی برای فعالیت‌های نوروزی جوانان هلال‌احمر در جاده‌ها که طرح ملی ایمنی و سلامت مسافران نوروزی نام دارد، آغاز می‌شود. شاید می‌توان گفت این طرح، آینه تمام‌نمای اهداف هلال‌احمر بوده و در برابر مردم جلوه‌گری می‌کند.

بشردوستی
هنگامی که این طرح ١٦‌سال پیش آغاز شد، هنوز خبری از شبکه‌های موبایلی و اجتماعی به این شکل نشده بود و ادارات مختلف مانند شهرداری و میراث‌فرهنگی و… برای مسافران نوروزی در جاده‌ها دست به کار نشده بودند. مسافری که از شهر خود حرکت می‌کرد تا شهر بعدی را مجبور بود بدون راهنما و ایستگاه جاده‌ای و… ادامه مسیر دهد. همین امر سبب شده بود شاید مسافری در بین مسیر سردرگم شود و چه‌بسا همین سردرگمی و خستگی برای مسافر خطراتی به همراه داشته است. هلال‌احمر با توجه به شعار بشردوستی خود طرح راهنمایی مسافران نوروزی با توجه به مقتضیات زمان خود را راه‌اندازی کرد و از آن زمان تاکنون نیز ادامه پیدا کرده است.
امسال با وجود دستگاه‌های مختلفی که به این عرصه ورود کرده‌اند، باز اقبال مردم نسبت به هلال‌احمر بسیار بیشتر بوده و موید این امر مراجعه زیاد مسافران به پست‌های جوانان هلال‌احمر بوده است.

یکی از همیاران نوروزی جوان شهر یزد نقل می‌کرد: «با این‌که شهرداری فعالیت خوبی برای راه‌اندازی پست راهنمایی مسافران داشته و در کنار پست هلال‌احمر این پست را راه‌اندازی کرده است، باز مسافران به پست ایمنی و سلامت مسافران جوانان هلال‌احمر مراجعه می‌کنند.»

                      

نه به تصادفات جاده‌ای

فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های ملی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر یکی از راهبردهای اصلی خود را نجات جان انسان‌ها قرار داده  و بر این اساس در زمینه ایمنی سفرهای جاده‌ای در سراسر جهان فعالیت گسترده‌ای دارد. یکی از جمعیت‌های فعال، جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران و خاصه سازمان جوانان هلال‌احمر است.

برای کاهش مخاطرات و حوادث جاده‌ای، امسال در سراسر کشور کمپین نه به تصادفات جاده‌ای راه‌اندازی شد و اعضای هلال‌احمر سعی کردند با روش‌های مختلف، فرهنگ صحیح رانندگی در جاده را به همه یادآور شوند. از غنچه‌های هلال‌احمر که با نقاشی‌های خود در این زمینه مشارکت کردند تا تیم فوتسال نوجوانان هلال‌احمر استان یزد که با تغییر لوگوی تیم و درج  لوگوی کمپین نه به تصادفات روی پیراهن خود سعی کردند سفیرانی برای نجات جان‌ها باشند. یکی از زیبایی‌های این کمپین حضور همه مردم بود. انگار منتظر شروع کمپین بوده‌اند. کانون‌های جوانان هلال‌احمر با ایده‌های مختلف به ترویج پیام کمپین نه به تصادفات پرداختند. ترویج کمپین در میعادگاه‌های نماز جمعه، پست‌های ایمنی و سلامت مسافران نوروزی برای مسافران، تغییر تصویر پروفایل تلگرام، پیام‌ها و عکس‌های اینستاگرامی و تلگرامی و… همه تلاش‌هایی بود که به همت جوانان و برای مردم صورت گرفت.

فضای دوستدار کودک

کودکانی که به همراه خانواده خود ایام عید در سفر بوده‌اند، احتمالا فضاهای دوستدار کودک جمعیت هلال‌احمر را در بین مسیر دیده‌اند. فضاهایی که سعی شد با آذین‌بندی و استفاده از محتواهای مرتبط با هلال‌احمر و در عین حال جذاب برای کودکان مناسب به‌نظر برسد. شاید نقاشی‌های زیادی که در این فضاهای دوستدار کودک کشیده شد، نشان بدهد چقدر این‌گونه فعالیت‌ها می‌تواند برای کودکان الهام‌بخش باشد و در کنار آن بخشی از انرژی کودک را هدایت کند و سفری راحت‌تر برای خانواده را رقم بزند. حجم بالای نقاشی‌ها و در کنار آن محتوای نقاشی‌ها، یادگار بسیار خوبی از طرح نوروزی امسال جوانان هلال‌احمر بود.

 

جدی گرفتن سلامت

شاید روزهای اولی که طرح نوروزی در سال‌های پیش رقم خورد، ضرورت اول راهنمایی مسافران بود اما امروزه اولویت‌های دیگری می‌شود نام برد که نیاز به مداخلات بشردوستانه جوانان هلال‌احمری دارد. عدم توجه کافی عامه مردم به مقوله سلامت یکی از این ضرورت‌هاست. بالا بودن بیماری‌ها به‌ویژه دیابت نشان می‌دهد مردم می‌توانند با کمی توجه به سبک زندگی خود سلامت‌شان را ضمانت کنند.

جوانان هلال‌احمر با راه‌اندازی ایستگاه‌های سنجش سلامت با هدف  سنجش میزان قندخون و اطلاع‌رسانی و حساس‌سازی میان مردم  سعی دارد قدمی در این زمینه بردارد. جالب این‌که این اقدام مورد استقبال زیاد مسافران نیز قرار گرفته و امید می‌رود این‌ گونه فعالیت‌ها بتواند در سلامت جامعه موثر باشد.

جوانان با نگاه محلی

یکی از لذت‌های فعالیت‌های داوطلبانه جوانان، ارایه ایده و اجرای آن توسط آنهاست. در طرح نوروزی جوانان هلال‌احمر استان یزد، شهرستان‌های مختلف با توجه به اقلیم و بوم‌زیست خود  دست به ابتکاراتی زدند. بافق یکی از زادگاه‌های اصلی یوز آسیایی است و جوانان هلال‌احمر بافق سعی کردند با استفاده از فرصت ایام نوروز و مراجعه مسافران به پست‌های آنان، در این زمینه اطلاع‌رسانی کرده و فرهنگ حمایت از حیات‌وحش را نیز گسترش دهند. این فعالیت آنان با شعار «یوز هنوز می‌دود» با نگاهی به استراتژی ‌سال ٢٠٢٠ فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ تعریف شده بود یا جوانان اردکان با استفاده از یک نماد هنری تلاش کردند مسأله کم‌آبی و بحران آب در استان یزد را در مقابل مسافران به تصویر بکشند.

مطمئنا جوانانی که در ایام نوروز به‌صورت داوطلبانه در جاده‌ها تمرین بشردوستی می‌کنند، در آینده با استفاده از این تجارب  و با تکیه بر روحیه نیکوکاری خود اثرات بسیار مثبتی برای جامعه به ارمغان خواهند آورد، چراکه انسان مهربان، دنیای مهربان و آرام می‌سازد.

روزنامه شهروند

بخش نظردهی بسته شده است..