خشکسالی تهدید بزرگی برای استان یزد

no-thumbs

استاندار یزد با اشاره به خشکسالی دو دهه اخیر در این استان گفت: روند این پدیده برای این خطه تهدیدی بزرگ و جدی بشمار می رود.

به گزارش یزدی نیوز سید محمد میرمحمدی درنشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان افزود: موضوع آب در دو بخش آشامیدنی و کشاورزی اصلی ترین و مهمترین مسئله این استان است.
وی با اشاره به شفاف سازی اطلاعات بر ارائه آمار درست ، مناسب و دقیق تاکید و اظهار کرد: اگر برنامه ریزی می خواهد انجام شود باید آمار و اطلاعات دقیق باشد، کلی گویایی ها موجب می شود که نسبت به موضوعات حساسیت نشان ندهیم و به ان زیاد نپردازیم.
استاندار یزد در ادامه با اشاره به سابقه آبیاری کوزه‌ای در استان گفت: این نشان از این است که در گذشته های دور خشکسالی در این خطه وجود داشته و مردمان این دیار برای حفظ باغات خود از این سیستم استفاده می کردند.
میرمحمدی افزود: در این روش مردم کوزه‌هایی از آب در کنار درختان خود دفن می کردند تا درختان با حداقل آب ممکن به حیات خود ادامه دهند.
وی با اشاره به اینکه این سیستم به صورت مقطعی بوده است گفت: اما اکنون نسبت به گذشته یک امتیاز داریم و آن پیشرفت تکنولوژی و افزایش دسترسی ها برای تامین امکانات است و این یک فرصت برای تهدید کم آبی که با آن روبرو هستیم.
استاندار یزد در ادامه اطلاع‌رسانی و آموزش به مردم برای مقابله با بحران ها ضروری خواند و افزود: اگر به جای ۵۰۰ جلسه، ۵۰۰ ساعت آموزش داشته باشیم، مطمئنا موثر خواهد بود.
وی اضافه کرد: باید جلسات را خلاصه کنیم آموزش و ترویج واشاعه ان را در دستور کار خود قرار دهیم.
میرمحمدی با اشاره به خشک شدن قنوات استان افزود: وقتی قناتی خشک می شود آن آبادی هم خالی سکنه می شود پس باید در این زمینه برنامه های اندیشیده شود.
استاندار یزد گفت: با فکر ، تدبیر و برنامه و آینده نگری باید مشکل مردم را رفع کنیم.
نخستین دوره خشکسالی شدید در یزد طی ۶۰ سال اخیر بین سالهای ۳۷ تا ۵۴ و حدود ۱۵ سال طول کشید و بعد از آن یک دوره چهار ساله خشکسالی بین سالهای ۶۵ تا ۶۹ و یک دوره سه ساله خشکسالی بین سال های ۷۴ تا ۷۷ نیز به وقوع پیوسته است.
استان یزد سالها است که با میهمان ناخوانده ای به نام خشکسالی دست و پنجه نرم می کند.
یزد استانی خشک و کویری است که به جز چند چاه، چشمه و قنات که آب آنها با سختی استحصال می شود منابع آبی چندانی ندارد.

بخش نظردهی بسته شده است..