نگرانی‌های معاون میراث فرهنگی در سال جدید

no-thumbs

معاون میراث فرهنگی کشور نگران بافت تاریخی شیراز است که مبادا بافت قرار گرفته در اطراف شاهچراغ، به وضعیت بافت تاریخی قرار گرفته در اطراف حرم مطهر امام‌رضا (ع) دچار نشود.

به گزارش یزدی نیوز محمد حسن طالبیان با اشاره به نگرانی‌های سال گذشته‌اش که بیشتر مربوط‌ به بافت تاریخی شیراز بود، گفت: اتفاقات رخ داده در اطراف شاهچراغ و بحث‌هایی که از گذشته در اطراف حرم مطهر در مشهد مقدس داشتیم، سال گذشته و در ادامه امسال ما را دچار نگرانی‌هایی کرده است.

او با بیان اینکه از دید کارشناسانه و بحث‌های تخصصی و در حوزه‌های معماری و شهرسازی امسال می‌توانست اتفاق خوبی در خراسان رخ دهد، ادامه داد: نگرانی ما این است که شیراز دچار مشکلات مشهد نشود، سال گذشته تلاش کردیم با زبان‌های مختلف گفت‌و‌گو، جلسات و بحث‌های کارشناسی و حتی پادرمیانی وزارت راه قدمی مناسب در این زمینه برداشته شود.

وی تاکید کرد: اگر می‌گویند یک اثر بنا ارزش تاریخی ندارد، باید دلایل فنی و علمی آن را نیز مطرح کرد. وقتی یک تخریب صورت می‌گیرد و می‌بینیم که با میراث فرهنگ هماهنگ نشده است، این موارد باعث آزرده خاطری میراث فرهنگی می‌شود. باید مسئولان و دستگاه‌های مختلف به قانون پایبند باشند.

طالبیان که صبح امروز (یک شنبه۲۲ فروردین)در نشست خبری در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، با بیان این‌که در نگهداری و حفاظت از آثار تاریخی نسبت به گذشته، هنوز فاصله‌هایی داریم، ادامه داد: در دوره‌ای طولانی در چند سال گذشته ناگهان همه چیز به حال خود رها شد، سال‌های خیلی سختی را پشت سر گذاشتیم و به خصوص سال گذشته فشار زیادی را از نگهداری آثار تاریخی تا حفاظت و غیره تحمل کردیم.

«۱۵ سال به کاخ گلستان توجه نکردند»

معاون میراث فرهنگی در ادامه با اشاره به وجود برخی مشکلات در بناها و محوطه‌های جهانی کشور نیز اظهار کرد: مدت‌ها نگران بروز آسیب به کانال‌های زیر زمین در کاخ گلستان بودیم که آتش‌سوزی یا هر نوع آسیبی را منجر نشوند. پس از وارد شدن به این کانال‌ها، متوجه شدیم حدود ۱۵ سال است که به این بخش از کاخ هیچ توجهی نشده؛ خوشبختانه موفق شدیم این مشکلات را برطرف کنیم.

او تاکید کرد: مجموعه کاخ‌ها فقط موضوع میراث فرهنگی ندارند، بلکه بحث حفاظت در آنها نیز اهمیت دارد. متاسفانه در سال‌های گذشته شرایط پایش و نگهداری را کنار گذاشته‌اند. همیشه دلم به درد می‌آید که در برخی نقاط می‌توانستند اقدامات خوبی انجام دهند، اما متاسفانه توجه زیادی به آنها نشده است.

طالبیان تاکید کرد: خوشبختانه در سال گذشته اتفاقات بد در حوزه میراث فرهنگی به نسبت تخریب‌ها بسیار کمتر بود.

سعدآباد معمولا تعطیل بود

وی انتصابات انجام شده در کاخ موزه‌های تهران به خصوص نیاوران و سعدآباد را انتصاباتی دانست که براساس استفاده از گروه‌های متخصص شکل گرفته‌اند و افزود: رحمت‌الله رئوف به عنوان مدیر مجموعه نیاوران عملکرد خوبی داشته است. مجموعه سازمانی از این انتصاب رضایت داشت.

او با اشاره به وضعیت نامناسب صاحبقرانیه نگرانی‌های به وجود آمده از ساختمان و محوطه تاکید کرد: مدیریت کنونی به طور جدی در حال بررسی وضعیت‌ها است و رضایت کامل در این زمینه وجود دارد. خوشبختانه از انتصاب صورت گرفته در کاخ گلستان نیز رضایت کامل وجود دارد و مشکلی در این زمینه نداریم.

«طالبیان» با اشاره به تعطیلی‌های مکرر کاخ سعدآباد در سال گذشته اظهار کرد: این کاخ تقریبا هر ماه دو روز را تعطیل بود، نمی‌توان از اقدامات خوبی که زمان رئیس قبلی در سعدآباد رخ داد گذشت. اما نباید دچار چنین گرفتاری‌هایی نیز می‌شدیم. اگر یک مجموعه به طور دائم تعطیل باشد، قطعا باعث از بین رفتن آن مجموعه می‌شود. به همین دلیل نتوانستیم کسی را بهتر از گزینه کنونی در حوزه میراث فرهنگی برای مدیریت کاخ سعدآباد انتخاب کنیم.

او اضافه کرد: با انتخاب رئیس کنونی سعدآباد در روز نخست مدیریتش به وی تاکید شد که باید یک مدیر برای کل موزه‌های کاخ یا معاون فرهنگی درجه یک برای کاخ انتخاب کند که یک سرپرست در حال حاضر وظیفه این کار را برعهده گرفته است.

او در پاسخ به پرسشی درباره ناهماهنگی‌هایی که بین معاونت میراث فرهنگی و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این حوزه وجود دارد گفت: برخی اقدامات معنایش اختلاف بین این دو مسئول نیست، بلکه معتقدم در این میان بحث نظرات کارشناسی مطرح می‌شود. همیشه رئیس سازمان موضوعات مختلف مربوط به میراث فرهنگی را به من ارجاع می‌دهد، چون همه آنها نیازمند بحث‌های کارشناسی هستند.

وی ادامه داد: درباره سعدآباد نیز با مطرح شدن تعطیلی‌های بیش از حد این کاخ موزه، بحث برای انتخاب یک مدیر پیش آمد. ما تلاش می‌کنیم مدیریت فرهنگی سعدآباد ادامه داشته باشد و کمک‌هایمان را تا حد امکان داریم.

ایران هیچ بودجه‌ای برای پالمیرا هزینه نمی‌کند

طالبیان همچنین با اعلام این خبر که قطعنامه پشتیبانی از محوطه تاریخی پالمیرا صبح امروز توسط ایران به امضا رسیده است گفت: با امضای این قطعنامه در جهت پشتیبانی از این محوطه تاریخی منتظر نتیجه هستیم تا در صورت تصویب از سوی یونسکو ما نیز در آن مشارکت کنیم.

او در پاسخ به این سوال که آیا ایران قصد دادن بودجه و اعتبار برای مشارکت در طرح پشتیبانی از پالمیرا را دارد یا خیر تاکید کرد: این نمونه مانند حضور کارشناسان ایرانی در مسجد کبود ایروان برای مرمت این بنا و آسیب شناسی آن است. محوطه‌ای که حتی قرار است پرونده ثبت جهانی آن را نیز تهیه کنیم، بنابراین برای سوریه و محوطه پالمیرا نیز ما از کارشناسان استفاده می‌کنیم.

به گفته وی، قرار است یونسکو نخست با تامین یک ظرفیت کارشناسانی را با هدف بررسی محوطه به سوریه بفرستد، پس از آن اعلام می‌شود که هر کشور چه نوع پشتیبانی می‌تواند داشته باشد.

وی تاکید کرد: ایران هیچ بودجه‌ای را برای پشتیبانی از محوطه تاریخی پالمیرا هزینه نمی‌کند.

دولت‌های گذشته از فرانسه درخواست بازگشت آثار ایرانی را نکرده بودند

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به حضور «جان لوک مارتینس»، رئیس موزه لوور در ایران و صحبتی که روز گذشته با خبرنگاران داشت‌، تاکید کرد: در سال‌های گذشته دولت ایران توافقی با فرانسه برای آثار تاریخی که می‌توانند به فرانسه برده شوند داشت. در همان زمان نیز هیچ درخواستی از ایران برای بازگرداندن این آثار نداشت. اما براساس توافقاتی که کرده‌ایم، حتی قرار است از آثار ایران در موزه لوور نمایشگاه‌هایی را برگزار کنیم.

او تاکید کرد: در حال حاضر ما امکان امانت گرفتن آثار ایرانی از موزه لوور را داریم، قراردادها و بحث‌هایی که برخی از آنها روز گذشته مطرح شد مربوط به دوره‌های گذشته بود.

در ۳۰ تیر و میدان مشق چه گذشت؟

وی در ادامه درباره اقدامی که شهرداری در نوروز برای خیابان ۳۰ تیر انجام داده بود و با توجه به پیک سفر در خیابان مهمی مانند ۳۰ تیر، عملیات ساماندهی کف فرش را اجرایی می‌کرد گفت:با توجه به اینکه این اتفاق در نوروز رخ داد و مانع حضور بیشتر گردشگران به محوطه‌های تاریخی مانند موزه آبگینه و موزه ملی ایران شده بود، به شهرداری اعتراض کردیم.

او با تاکید بر اینکه به استان اعلام کردیم که در این زمینه اعتراض کند گفت: با رویکرد اصلی موافقیم، اما اقدام شهرداری در نوروز درست نبود.

وی همچنین با اشاره به دعوت شهرداری برای حضور مسئولان میراث فرهنگی در زمان بازگشایی میدان مشق گفت: آنها قدری دیر از ما دعوت کردند. با توجه به اینکه برنامه‌های دیگری در آن روز برنامه‌ریزی شده بود، ما نتوانستیم در این مراسم شرکت کنیم.

تهران امسال نیازمند اقدامات فرهنگی است

طالبیان با اشاره به عملکرد شهرداری درباره بناهای تاریخی و رویکردی که این سازمان در این زمینه دارد گفت: در شهرهایی مانند یزد و تهران اقداماتی که توسط شهرداری انجام می‌شود، خوب است. معتقدم به اندازه کافی کار سخت‌افزاری در تهران انجام شده است. امسال تهران نیازمند مسائل فرهنگی است.

وی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی باید تلاش کند برای نظارت بهتر نیروی انسانی‌اش تجهیز کرده و آموزش دهد افزود: در حال حاضر این بحث در شهرهایی مانند کرمان و شیراز بیشتر مورد توجه است حتی کارشناسانی از دستگاه‌هایی مانند شهرداری انتخاب کردیم تا به نتیجه مطلوب برسیم. اما با این وجود معتقدم بحث حفاظت اهمیت بیشتری از برخی عملکردهایی که توسط شهرداری روی بناهای تاریخی شکل می‌گیرد‌، دارد.

او در ادامه با اشاره به توجهی که به برخی از موزه‌های تهران می‌شود اظهار کرد: موفق شدیم کل محوطه کاخ گلستان را مجهز به دوربین مداربسته کنیم. همچنین موزه ملی ایران که فقط چهار دوربین داشت در حال حاضر بیش از ۳۰۰ دوربین مداربسته دارد و حفاظت نامحسوس از این مجموعه انجام می‌شود.

ترمینال شماره یک فرودگاه مهرآباد ثبت ملی شد

معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به ثبت ترمینال ۱ فرودگاه مهرآباد در ۱۲ فروردین اظهار کرد: با این کار قصد داریم این مجموعه فرودگاهی را به مرور به اصالت خود برگردانیم.

او گفت: موضوع ورود حضرت امام (ره) از پاریس به ایران از ترمینال شماره ۱ فرودگاه مهرآباد رخ داد، به همین دلیل در روز ۱۲ فروردین که روز جمهوری اسلامی نام گرفت این اقدام انجام شد.

در سال ۹۴ مشارکت دستگاه‌ها با میراث فرهنگی خوشحال‌کننده بود

طالبیان در ادامه نشست خبری‌اش با ابراز خوشحالی از حساس شدن موضوع میراث فرهنگی در سال ۹۴ تأکید کرد: همیشه به حوادث میراث فرهنگی پرداخته می‌شد، اما سال گذشته خوشبختانه رویکرد تخصصی به این موضوع بیشتر نمود داشت.

او افزود: در سال ۹۴ علیرغم نبود اعتبارات مناسب، با مشارکت گسترده‌ای که توسط دستگاه‌ها انجام شد نسبت به سال‌های گذشته میراث فرهنگی نمود بیشتری داشت. قراردادهایی که وزارت راه، صنایع نیرو، محیط زیست و جهاد کشاورزی با میراث فرهنگی امضا کردند اتفاق خوبی بود.

وی در ادامه با اشاره به برخی اقداماتی که سازمان میراث فرهنگی در سال ۹۴ داشته است، گفت: سال گذشته موفق شدیم دو پرونده بیابان لوت و ارسباران را برای ارائه به یونسکو تهیه و ارسال کنیم. همچنین تصمیم گرفته شد توسط شورای سیاست‌گذاری سازمان ۱۰ اولویت ملموس و ۱۰ اولویت ناملموس انتخاب شوند تا در یونسکو به عنوان پرونده موفق ارائه شوند.

معاون میراث فرهنگی همچنین به موضوع مشارکت میراث فرهنگی با دارندگان و مالکان آثار تاریخی اشاره کرد و گفت: بیش از ۷۰۰ تفاهم‌نامه با مالکان بناهای تاریخی امضا کردیم. امیدواریم امسال اعتبارات در این حوزه به بیش از دو برابر افزایش یابند.

اولویت‌های طالبیان در سال ۹۵

او گفت: امیدواریم در سال ۹۵ تابوی کشورها که معمولا مشکلات سیاسی را مطرح می‌کنند شکسته شده و به یک وفاق فرهنگی تبدیل شود تا بتوانیم در مواردی مانند جنگل هیرکانی با جمهوری آذربایجان به تفاهم برسیم. در حال حاضر نیز تقریبا شرایط ما در حال جا افتادن در این پرونده است که امیدواریم آن‌ها امسال برطرف شوند.

طالبیان بحث گسترش جاده ابریشم را یکی از مهمترین اولویت‌های معاونت میراث فرهنگی در سال ۹۵ و شاید در سال ۹۶ دانست و گفت: ۲۳ قطب فرهنگی، تاریخی و طبیعی برای این پرونده در نظر گرفته شده‌اند تا بتوانیم آن را تکمیل کنیم. البته نقاط جهانی مانند گنبد سلطانیه، بازار تبریز و کاخ گلستان نیز در مسیر جاده ابریشم وجود دارد که به آن‌ها نیز توجه می‌شود. در واقع مسیر جاده ابریشم قطب همکاری‌های جهانی و منطقه‌ای می‌تواند باشد.

او توسعه و تقویت مرکز میراث ناملموس را یکی دیگر از نکات مثبت در حوزه میراث فرهنگی دانست و به افزایش حدود ۳۰ اثر به فهرست موقت ایران در یونسکو اشاره کرد.

وی برگزاری کنگره تاریخ معماری و شهرسازی در سال ۹۵ را از اولویت‌های دیگر این معاونت دانست و افزود: یکسری کار مشترک با کشورهای صاحب نام در حوزه مرمت مانند ایتالیا و یکسری همکاری در جنبه های آموزشی و نمایشگاهی با موزه لوور آغاز شود.

معاون میراث فرهنگی همچنین با اشاره به ایجاد ۱۷۰ موزه غیروابسته و تعداد زیادی موزه مشارکتی در سال گذشته در کشور گفت: معتقدیم امسال باید زیرزمین موزه ملی ساماندهی شود، حتی باید بتوانیم میدان مشق و ساختمان‌های وزارت خارجه را به تبصره‌های مورد نظر در چند سال گذشته نزدیک کنیم.

لوکوموتیوِ ثبت و حریم را روشن کردیم

وی با اشاره به متوقف شدن لوکوموتیوِ ثبت و حریم آثار تاریخی در کشور در سال‌های گذشته اظهار کرد: سال گذشته بیش از ۶۰۰ اثر ثبت و ۱۵۰ اثر مانند شوش یا تپه حصار تعیین حریم شدند.

طالبیان همچنین با اشاره به قانون ساماندهی اموال منقول فرهنگی که سال ۹۳ توسط جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد، اظهار کرد: براساس این ابلاغ سال ۹۴ از سوی دستگاه‌های مختلف آثار زیادی دریافت شد تا شناسنامه‌دار کردن، نظارت و ساماندهی آن‌ها توسط میراث فرهنگی انجام شود. از دستگاه‌های مختلف حتی وزارت خارجه نیز امسال می‌خواهیم تا به این قانون توجه کنند.

او در ادامه با اشاره به افزایش درصد تقاضا برای ایجاد مکان‌های بوم‌گردی در کشور تأکید کرد: تاکنون حدود ۳۰ نقطه به نتیجه رسیده‌اند تا فضاهای بوم‌گردی را به فضاهای اقامتی و فرهنگی تبدیل کنند.

توجه میراث فرهنگی به میراث ورزشی

معاون میراث فرهنگی با تأکید بر لزوم پیگیری‌ها برای آموزش و معرفی میراث فرهنگی به جامعه مانند سال گذشته اظهار کرد: ایکوموس جهانی امسال را میراث ورزش نامگذاری کرد، به همین دلیل معاونت میراث فرهنگی تلاش می‌کند تا یک مراسم نمادین بازی چوگان را در میدان فرح‌آباد که قبلا مکان بازی چوگان پادشاهان قاجار بوده برگزار کنند.

وی همچنین به ثبت ۱۱ زورخانه باستانی، مجموعه سوارکاری فرح‌آباد، زورخانه بیرجند و کشتی گیله‌مردی در سال گذشته در کشور اشاره کرد و گفت: این اقدامات نشان می‌دهد کشور به میراث ورزش توجه زیادی دارد.

بخش نظردهی بسته شده است..