نخستین نیروگاه مقیاس کوچک استان یزد آغاز به کار کرد

no-thumbs

نیروگاه مقیاس کوچک صاتنا به عنوان نخستین نیروگاه مقیاس کوچک استان یزد به ظرفیت 7 مگاوات در منطقه صنعتی جهان آباد میبد به بهره برداری رسید.

به گزارش یزدی نیوز در مراسم افتتاح این نیروگاه مقیاس کوچک که توسط بخش خصوصی به بهره برداری رسیده است ابتدا دو مگاوات از هفت مگاوات ظرفیت آن آغاز به کار کرد و بخش های دیگر آن بزودی به بهره برداری خواهد رسید.
مدیرعامل این شرکت در این مراسم بازگشت سرمایه گذاری انجام گرفته در بخش تولید پراکنده برق حدود ۵/۳سال اعلام کرد و گفت: دومین نیروگاه متصل به شبکه توزیع برق یزد با ظرفیت ۷ مگاوات در هفته آخر فروردین ماه سال اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل سنکرون و وارد مدار خواهد شد.
محمدرضا صحتی راندمان حرارتی بالاتر ، طراحی و اجرای ساده و ارزان نسبت به نیروگاههای بزرگ حرارتی ، راه اندازی سریع ، نیاز به فضای کوچک ، نیاز به آب کم در فرآیند خنک کاری را از مزیت های این قبیل نیروگاهها برشمرد و خاطرنشان کرد: با راه اندازی این مولدها علاوه بر کاهش هزینه های سرمایه گذاری، تلفات انتقال برق نیز به حداقل می رسد.
وی ارتقاء متوسط راندمان نیروگاه های کشور از ۳۵ به ۴۲ درصد را یادآور شد و افزود: در حال حاضر بیش از ۱۶۰ مگاوات موافقت نامه معتبر برای ساخت مولد مقیاس کوچک در شرکت توزیع برق یزد صادر شده است.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان اضافه کرد: از این تعداد بالغ بر ۷۰ مگاوات پروانه احداث، ۲۸ مگاوات انعقاد قرارداد و ۵۰ مگاوات در مرحله عقد قرارداد هستند.
این مسئول در صنعت برق استان تولید پراکنده برق را یکی از محوری ترین برنامه های وزارت نیرو و جزو اولویت های توسعه برق کشور خواند و تاکید کرد: نیروگاههای مقیاس کوچک از نظر پدافند غیرعامل اهمیت زیادی دارند و در زمان بحران نقش بسیار مهمی را خواهند داشت.
صحتی خاطرنشان کرد: شهرک های صنعتی با وجود چنین نیروگاههایی می توانند در مواقع بحران و اضطرار فعالیت کنند.
هم اکنون ۵۹۸ هزار مشترک در استان داریم که ۲۰ هزار و ۵۵۶ مشترک آن در سال جاری اضافه شده اند.
بیشترین مشترکان استان یزد با ۴۸۴ هزار و ۷۹۴مشترک خانگی هستند و کمترین آمار ما هم مربوط به کشاورزی است که هم اکنون هشت هزار و ۵۰۵ مشترک دارد.
از این میزان ۲۲ و نیم درصد در بخش خانگی ، بیش از ۴۹ درصد در زمینه صنعتی ، ۱۷درصد در بخش کشاورزی ، ۵.۳ درصد در بخش تجاری، ۵.۷ درصد بخش عمومی و سایر مصارف مصرف می شود که بیانگر استفاده ۸۳درصد انرژی الکتریکی استان در حوزه تولید است.
در حال حاضر قدرت نصب شده نیروگاهی استان یزد بالای ۲۲۰۰ مگاوات است.
 

بخش نظردهی بسته شده است..