آمار بالای واژگونی در جاده‌های یزد

no-thumbs

همه مسافرانی که یزد را برای سفر انتخاب می‌کنند، اشتیاق بسیاری برای دیدن جاذبه‌های تاریخی یزد و معماری و زیبایی‌های این دیار کهن دارند اما همین که به جاده می‌زنند، یکنواختی جاده و طولانی بودن مسیر، خطر‌پذیری سفر آنها را افزایش می‌دهد.

به گزارش یزدی نیوز  یزد در مرکز نقشه جغرافیای ایران، یکی از گسترده‌ترین شهرستان‌های استان به شمار می‌رود و رسیدن از نزدیک‌ترین شهرستان یک استان به مرکز استان یزد، نیاز به پیمودن راهی حداقل چهار ساعته دارد.

مسیر بیابانی و جاده‌های یکنواخت استان یزد

مسیر بیابانی و جاده‌های یکنواخت و خسته‌کننده، اشتیاق سفر را در کمتر مسافری در جاده‌های استان زنده می‌کند اما اشتیاق تماشای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، خیل عظیمی از گردشگران را در ایام تعطیلات نوروز امسال به یزد کشاند.

این حجم سفر، متاسفانه به دلایل مختلف که مهم‌ترین و فراوان‌ترین آنها واژگونی خودرو اعلام شده است، حوادثی را در این محورها به دنبال دارد که تلخی سفر را برای همیشه در ذهن مسافران باقی می‌گذارد.

گرچه جاده‌های استان یزد به قول اهل فن، «جاده کفی» است و تنها راه دو سه شهرستان استان، گردنه و پیچ خطرناک دارد اما همین جاده‌های کفی نیز هر سال حادثه‌ساز بوده‌اند و امسال نیز جاده‌های استان یزد از این حوادث مستثی نبوده‌اند.

امسال حجم تردد در محورهای استان یزد بالا بود

با توجه به اینکه بسیاری از استان‌های شمالی و غربی، درگیر برف و سرما بودند، یزد و استان‌های جنوبی تعطیلات شلوغ‌تری را گذراندند.

میزان تردد در جاده‌های استان یزد در تعطیلات نوروز به گفته مسئولان امر افزایش سه تا چهار برابری نسبت به سال گذشته داشته اما با این وجود، خوشبختانه آمار تصادفات منجر به فوت کاهش یافته است.

آمار کشته‌شدگان حوادث رانندگی در یزد ۱۸ درصد کاهش یافت

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان یزد در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه آمار قطعی کشته‌شدگان حوادث رانندگی به زودی توسط فرمانده انتظامی استان یزد اعلام می‌شود، اظهار داشت: آمار کشته‌شدگان حوادث رانندگی کاهش ۱۸ درصدی داشته است.

سرهنگ احمد مظفری بیان کرد: امسال به دلیل سردی هوا در استان‌های شمالی، محورهای استان یزد بسیار پرتردد بودند و نسبت به سال قبل با حجم بیشتری از مسافران مواجه بودیم اما با این وجود تصادفات منجر به فوت کاهش یافته‌ است.

وی یادآور شد: بخشی از تصادفات نیز به دلیل بارندگی در محورهای این استان و بروز طوفان شن رخ داد.

واژگونی خودرو اصلی‌ترین علت حوادث جاده‌ای در استان یزد است

مظفری گفت: اصلی‌ترین علت حوادث جاده‌ای در استان یزد، واژگونی خودرو است که واژگونی در محور یزد ـ نایین و بالعکس و یزد ـ طبس و بالعکس بیشتر از سایر جاده‌ها است و این به دلیل طولانی و یکنواخت بودن و مسیر و خواب‌آلودگی رانندگان است.

وی یادآور شد: سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، بی‌توجهی به مسیر روبرو، تغییر مسیر ناگهانی و … نیز از دیگر علل تصادفات در محورهای استان یزد به شمار می‌رود.

از آنجا که جاده‌های استان یزد، مسیر تردد پرمسافرترین شهرهای کشور در تعطیلات نوروز است، می‌توان گفت که آمار حوادث جاده‌ای در این استان با توجه به حجم ترددها نسبت به سایر نقاط کشور بالا نیست و کاهش ۱۸ درصدی تصادفات فوتی امسال در جاده‌های برون شهری و درون شهری، خبری خوش برای مردم و پلیس است.

مسیرهای عبور از استان یزد

به گزارش مهر،شهرستان یزد به عنوان مرکز استان از مسیر شرقى به شهرستان مشهد مرتبط می‌‏شود و براى رسیدن به مشهد باید از شهرهاى طبس، بشرویه، فردوس، گناباد و تربت حیدریه عبور کرد که این خود از پرترددترین جاده‌های کشور در ایام تعطیلات نوروز است.

یزد همچنین از مسیر غربى با استان فارس در ارتباط است و براى رسیدن به شیراز باید از شهرهاى تفت، ابرکوه و آباده گذر کرد که این مسیر نیز در واقع گردشگران را به یکی از قطب‌های گردشگری کشور، شهر حافظ و سعدی می‌رساند و حجم بالای تردد در این محور، دور از ذهن نیست.

یزد همچنین از مسیر جنوبى با استان کرمان در ارتباط است و براى رسیدن به کرمان باید از شهرهاى مهریز، انار و رفسنجان عبور کرد و ادامه این مسیر، مسافران را به هرمزگان و جزایر زیبای آن می‌رساند.

همچنین یزد از سمت شمال نیز با استان اصفهان در ارتباط است و براى رسیدن به اصفهان باید از شهرهاى میبد، اردکان و نائین عبور کرد و ادامه این مسیر، مسافران را به دیگر شهرها یعنی کاشان، قم، تهران و … می‌رساند بنابراین حجم تردد در این محورها نیز قابل توجه است.

گرچه امسال هم محورهای استان یزد خالی از تصادف نبود و شماری از هموطنان در این جاده‌ها جان خود را از دست دادند اما به طور قطع توجه به توصیه‌های پلیس و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی همچنین پرهیز از رانندگی در هنگام خستگی، هر سال می‌تواند از این آمار بکاهد، همانگونه که امسال با کاهش ۱۸ درصدی تصادفات منجر به فوت در محورهای درون‌ شهری و برون شهری استان یزد مواجه بودیم.

بررسی وضعیت تصادفات جاده‌ای در محورهای مواصلاتی استان یزد طی نوروز امسال و سال گذشته

 بازه زمانی

۲۵ اسفندماه ۹۴ تا ۱۴ فروردین‌ماه ۹۵

۲۵ اسفندماه ۹۳ تا ۱۴ فروردین‌ماه ۹۴

 تعداد تصادفات جاده‌ای

 اعلام نشده

 اعلام نشده

 تعداد کشته‌شدگان

 اعلام نشده

 اعلام نشده

 تعداد مجروحان

 اعلام نشده

 اعلام نشده

 محورهای پرحادثه

اردکان ـ نایین، یزد ـ طبس، یزد ـ مهریز

اردکان نایین، یزد ـ طبس

 دلیل عمده تصادفات

ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه، خواب‌آلودگی و واژگونی خودرو

 واژگونی خودرو، سرعت غیرمجاز، ناتوانی در کنترل خودرو

 

 

بخش نظردهی بسته شده است..