حمله سارقان به قبرستان تاریخی شواز

no-thumbs

برخی شواهدنشان می دهد که قبرستان تاریخی روستای شواز در معرض جدی سارقان قرار گرفته است.

به گزارش یزدی نیوز قبرستان تاریخی روستای شواز در شهرستان تفت که قدمت آن به پیش از اسلام برمی گردد، این روزها به دلیل عدم محافظت در معرض تهدید جدی سارقان میراث فرهنگی قرارگرفته و در حال حاضر روبه تخریب کامل است، چرا که بیشتر قبرهای آن توسط افراد غیربومی که به دنبال یافتن اشیای تاریخی در این منطقه بوده‌اند، تخلیه شده است.
قبرستان تاریخی شواز شکل عجیب و ناشناخته‌ای دارد، به طوری که در بالا و پایین هر قبر، سنگی به صورت عمودی و به ارتفاع نیم‌متر از سطح زمین قرار گرفته که روی آنها نوشته‌ای وجود ندارد و دیگر این‌که موقعیت قرار گرفتن قبرها نسبت به قبله به شیوه اسلامی نیست و همین خود نشان از این دارد که قدمت این قبرستان به زمان‌های پیش از اسلام بر می‌گردد.
کمی آن طرف‌تر از قبرستان، قلعه محکم و با عظمت روستای شواز که کهن‌ترین قلعه یزد نیز به شمار می‌رود بدون محافظ و مرمت به حال خود رها شده است.
قلعه شواز که مهم‌ترین قلعه کوهستانی و نمونه ارزشمند معماری این منطقه به شمار می‌آید، پس از گذشت سالیان دراز گرچه همچنان پابرجا مانده، اما به اعتقاد کارشناسان، در صورت مرمت و محافظت نشدن و ادامه این روند، بزودی و به طور کامل تخریب خواهد شد.
از ویژگی‌های این قلعه، داشتن برج‌هایی برای دیده‌بانی و حفاظت از قلعه است که با سنگ ازاره و خشت ساخته شده‌اند و نکته قابل توجه در این میان نحوه ساخت آنهاست به نحوی که پس از ساخت برج با خشت، نمای آن را برای استحکام‌بخشی و افزایش مقاومت در برابر حملات و تهاجم بیگانگان با سنگ پوشانده‌اند.
مصالح به کار برده شده در ساخت این قلعه، خشت، گل، سنگ و ملاط‌هایی از جنس گل با کاه خرد شده و ریگ اندود است. درگاه ورودی قلعه، از آجر و در قلعه، سنگی و از نوع سنگ‌های رسوبی همان تپه است، دیوارهای این بنا از بیرون سنگی و از درون خشتی و جرزهای اتاق‌ها و سقف‌ها نیز اغلب از خشت بنا شده است. در ساخت بعضی قسمت‌های بنا مانند سقف یک اتاق نیز از تیرهای چوبی مقاوم ازجنس چوب سنجد استفاده شده است.
به گزارش تابناک یزد،این قلعه به شیوه معماری ساسانی ساخته شده و سفال‌های خاکستری مکشوفه درون قلعه، سنگ‌نبشته‌ای که در بدنه سنگی یکی از دیوارهای داخلی قلعه کشف شده و همچنین وجود قوس‌های موجود در اتاق‌ها و راهروهای این دژ که متعلق به دوران پیش از اسلام است، نشان از عمر و قدمت بالای این قلعه دارد. روستای تاریخی شواز، در فاصله ۹۵ کیلومتری جنوب شرقی استان یزد در ادامه سلسله جبال شرکوه قرار دارد. پشت روستا متصل به کوه و مقابل روستا باز و منتهی به دشت وسیع است.

بخش نظردهی بسته شده است..