در دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد

پروژه اولین مجموعه مسکونی همسایگی کویر نقد و بررسی شد

no-thumbs

نشست نقد و بررسی پروژه "مجموعه مسکونی همسایگی کویر" با حضور مهندس مجتبی فرهمند، طراح پروژه و دکترحمید میرجانی و دکتر رضا شکوری اعضای هیئت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد در جمع دانشجویان این دانشکده برگزار شد. طراح پروژه "مجموعه مسکونی همسایگی کویر" در این نشست گفت: پروژه "مجموعه مسکونی همسایگ...

به گزارش یزدی نیوز مجتبی فرهمند افزود: نکته مهم دیگری که بسیار به آن توجه شد همگون بودن پروژه با بافت اطراف خود یعنی بافت تاریخی محله نظرکرده بود. وی با بیان اینکه موفقیت یک پروژه خوب حاصل کار کارفرما و پیمانکار خوب است بنابراین سعی کردیم ابتدا به مطالعات امکان‌سنجی برای ساخت پروژه "مجموعه مسکونی همسایگی کویر" بپردازیم و در آن به مطالعات جمعیت‌شناسی، مردم‌شناسی و فرهنگ مردم یزد بسیار توجه شد و چندین مقاله و کار علمی را در این مورد مطالعه کردیم تا به چند شاخص مهم انسانی و اجتماعی برای ساخت این پروژه دست پیدا کردیم.

وی تصریح کرد: به دلیل پتانسیل بافت تاریخی برای ارتباط بیشتر همسایه‌ها زمین این پروژه در بافت تاریخی خریداری شد چرا که در آپارتمان‌های امروز شاهد هستیم خدماتی همچون پارک و محل بازی کودکان و استخر به عنوان خدمات آپارتمان ایجاد می‌شود ولی هیچ تعاملی بین همسایه‌ها ایجاد نمی‌کند پس نتیجه گرفتیم طرح را از شکل آپارتمان و همچنین خانه‌های ردیفی که کاملا امکان ارتباط را همسایه قطع می‌کند خارج کنیم.

وی با بیان اینکه شکل فضای کالبدی و نقش معماری فضا در کیفیت بخشی نوع روابط موثر است، گفت: شاخص‌های مهم برای ساخت یک مجموعه مسکونی همسایگی کویر همچون الزامات واحدهای همسایگی، الزامات طراحی اقلیمی و توجه و شناخت هنجارها و نیازهای کاربران مجموعه مسکونی وجود دارد که در این پروژه هم به خوبی مورد توجه قرار گرفت هرچند مثبت بودن گرایش شخصی افراد به ارتباط و هماهنگ و موافق بودن ارزش‌های فرهنگی ساکنان هم می‌تواند در برقراری ارتباط همسایه‌ها موثر باشد.

فرهمند اظهار داشت: در ایران واحدهایی با عنوان واحد همسایگی ساخته شدند که شایستگی این نام را ندارند حتی در برخی طراحی معماری‌های امروز و جدید در داخل یک خانواده هم افراد را از هم جدا می‌کند این در حالی است که در فرهنگ و دین ما همسایه به ۴۰ خانوار اطراف محل زندگی گفته می‌شود ولی در تعریف جهانی معماری که از غرب هم نشات می‌گیرد همسایه به دو خانواده در کنار هم گفته می‌شود لذا در ایران به همسایگی و مفهوم آن بها داده نشده است.

وی با بین اینکه ۸۰ درصد توانستیم به هدف خود یعنی ارتباط هر چه بیشتر همسایه‌ها در این پروژه برسیم، افزود: سعی شد لایه‌های معماری گذشته، آسمان و فضای باز و فضای سبز محوطه میانی مجموعه مسکونی برای تعامل بیشتر همسایه‌ها نیازهای امروزی ساکنان، پارکینگ را در طراحی‌ها لحاظ کردیم ضمن اینکه ساکنین این مجموعه از قبل مشخص بودند و با هر ۶۰ خانوار ساکن در این مجموعه مسکونی همسایگی قبل از طراحی مصاحبه انجام شد تا طبق نیاز کاربران طراحی انجام شود بر همین اساس هر ۶۰ خانوار از پروژه راضی بودند.

در پایان دانشجویانی که در قالب یک واحد درسی معماری و شهرسازی از این مجموعه مسکونی به عنوان اولین "مجموعه مسکونی همسایگی کویر" بازدید کرده بودند سوالات خود را مطرح و طراح این پروژه به سوالات پاسخ داد. شایان ذکر است پروژه " مجموعه مسکونی همسایگی کویر " موفق به دریافت بالاترین جایگاه در سطح ملی در حوزه بازآفرینی شهری است. این پروژه شامل ۶۱ واحد مسکونی با زیر بنای ناخالص ۸۵۰۰ متر مربع در زمینی به مساحت ۴۶۰۰ متر مربع، در قالب دو طبقه مسکونی و یک طبقه رفاهی واقع در خیابان سلمان، محله نظر کرده موفق به کسب رتبه نخست در بازآفرینی شهری است. این پروژه اولین تجربه مجموعه‌سازی در بافت تاریخی یزد است و درحال حاضر ۶۰ خانوار یزدی در این مجموعه سکونت دارند. این پروژه با هدف مسکونی‌سازی بافت تاریخی و ممانعت از تخلیه بافت قدیمی یکی از کهن‌ترین شهرهای تاریخی دنیا اجرا شده است.

بخش نظردهی بسته شده است..