مدیرکل کتابخانه‌های استان یزد:

۹ درصد مردم استان یزد عضو کتابخانه هستند

دوست فاطمی‌ها: با توجه به تغییرات در خدمات‌رسانی مراکز فرهنگی، مجموعه کتابخانه‌های عمومی یزد از پتانسیل فضای مجازی جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی استفاده می‌کند.

به گزارش یزدی نیوز رقیه دوست فاطمی‌ها ضمن گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی گفت: از زمان شروع همه‌گیری ویروس کرونا در کشور و تغییرات بوجود آمده در خدمات رسانی مراکز فرهنگی، بالطبع نوع ارائه خدمات کتابخانه‌ها نیز تحت تاثیر قرار گرفته و مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان یزد با تاکید بر بهره‌گیری هر چه بیشتر از بستر فضای مجازی فعالیت‌های خود را به این سمت سوق داده اند و از این پتانسیل برای ترویج فرهنگ کتابخوانی استفاده می‌کنند

وی ادامه داد: طی این مدت تولیدات محتوایی کتابخانه‌ها در شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های مختلف منتشر شده و در اختیار اعضای کتابخانه‌ها و علاقمندان قرار گرفته است.

دوست فاطمیها افزود: این تولیدات شامل کلیپ‌های معرفی کتاب، قصه گویی، مسابقات کتابخوانی، آموزش ساخت کاردستی برای کودکان، معرفی منابع موضوعی و مناسبتی، معرفی خدمات مجازی و حضوری کتابخانه و … بوده است.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد در خصوص میزان مطالعه مردم استان یزد عنوان کرد: ۹ درصد مردم استان عضو کتابخانه‌های عمومی هستند و از منابع و فضای کتابخانه‌ها استفاده می‌کنند.

دوست فاطمیها ادامه داد: براساس مطالعاتی که در اواخر دهه گذشته انجام شده بود، استان یزد در رده‌های میانی استان‌های کشور، از نظر سرانه مطالعه قرار داشته است، با این وجود طی سال‌های اخیر در خصوص سرانه کتابخوانی کشور و استان، مطالعه علمی و دقیقی صورت نگرفته است و آمار به روزی در این خصوص در دسترس نیست.

کرونا افتتاح کتابخانه مرکزی را به تعویق انداخت

دوست فاطمی‌ها در خصوص وضعیت کتابخانه مرکزی یزد گفت: کتابخانه مرکزی یزد بعد از ربع قرن انتظار و با توجه ویژه مختارپور دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و معاونانشان و حمایت‌های استاندار و معاونان، در اسفند ماه سال ۹۸ آماده بهره برداری شد که به دلیل شیوع بیماری کرونا، افتتاح رسمی آن تاکنون محقق نشده است.

وی افزود: کتابخانه‌ی مرکزی دارای بخش های گوناگون شامل مخزن چاپی، کودک، نوجوان، نشریات، علم، نابینایان، ناشنوایان، نسخ خطّی، چاپ سنگی و سربی، کلاس آموزشی، کلاس آموزشی مبتنی بر رایانه، تالار‌های مطالعه، تالار محققان، اتاق مطالعۀ گروهی، نگارخانه، اتاق‌های مطالعۀ ویژه (VIP) و هم‌چنین بخش مدیریت پایگاه‌های اطلاعاتی جمعاً با مساحت ۸ هزارو ۴۵۶ مترمربع در پنج طبقه و با ۵۵ هزار نسخۀ کتاب، آمادۀ خدمت‌رسانی به عموم علاقمندان، پژوهشگران، دانشجویان و دانش آموزان است که بعد از عادی شدن شرایط افتتاح و برای استفاده عموم باز خواهد شد.

دوست فاطمی‌ها خاطرنشان کرد: استان یزد هم‌اکنون ۱۱۴ باب کتابخانه عمومی با زیربنای بیش از ۷۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع دارد که از این نظر در جایگاه نخست در کشور قرار گرفته است و نزدیک به ۱۰۹ هزار نفر در استان نیز عضو این مراکز فرهنگی که بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار نسخه کتاب را در خود جای داده‌اند هستند.

منبع:خبرگزاری صداوسیما

بخش نظردهی بسته شده است..