اجرای طرح پژوهشی چترهای سایه ساز در دانشگاه یزد

no-thumbs

طرح پژوهشی چترهای سایه ساز توسط عضو هیات علمی گروه معماری دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد اجرا شد.

به گزارش یزدی نیوز طراح و مجری چترهای سایه ساز در این خصوص اظهار کرد: بر اساس نیاز به وجود سایه سازهایی مقابل ورودی ساختمان آمفی تئاتر دانشگاه یزد، تابستان پارسال پیشنهاد طراحی چترهای سایه ساز برای پاسخگویی به ضرورت مطرح شده ارائه شد.
پورمهدی قائم مقامی افزود: پس از بحث و تبادل نظر مقرر شد، طرح یادشده به صورت پزوهشی با همکاری محمد حسینی بیوکی دانش آموخته دانشکده هنر و معماری، با مطالعه، طراحی و ساخت سایه سازی مناسب برای ضرورتی که مطرح شده بود به انجام برسد و در نهایت طرحی شامل چهار عدد سایه ساز چتری چیده شده در مجاورت آب نمای ساختمان مرکزی انتخاب شد.
وی با بیان اینکه سایه ساز چتری ساخته شده فضایی به ابعاد ۶ در ۶ متر را به شکل مربع تحت پوشش خود قرار می دهد، ادامه داد: سازه این سایه ساز از دو بخش فولادی و چوبی تشکیل شده که بخش فولادی در پایین سازه قرار دارد و از ورق یک سانتی متری و با دستگاه برش CNC فلز تهیه شده و ارتفاع آن ۲۰۰ سانتی متر است.
قائم مقامی اضافه کرد: بخش بالای سازه از جنس چوب روسی است که در عین مقاومت و ضریب میرایی بسیار مطلوب برای چنین پروژه ای، موجب سبک شدن کل سازه به میزان قابل توجهی شده است.
طراح و مجری چترهای سایه ساز ویژگی اصلی این طرح را پیش ساخته بودن و استفاده از اتصالات خشک در تمام اجزای آن (پیچ و مهره) عنوان و تصریح کرد: در این طرح براحتی می توان قطعات را به محل نصب حمل کرد و بدون نیاز به تخصص ویژه ا ی تنها با استفاده از سه نفر تمام سازه را مونتاژ و در صورت لزوم آن را باز و به راحتی در مکانی مناسب انبار کرد.
استادیار گروه معماری دانشگاه یزد خاطر نشان کرد: یکی از چهار سایه ساز اکنون در محل مورد نظر اجرا و نصب شده و در آینده نزدیک، سه سایه ساز دیگر نیز در جای خود نصب خواهند شد.
دانشگاه یزد بهمن ماه ۱۳۶۷با پذیرش ۴۰ نفر دانشجو شروع به کار کرد و اکنون یکی از بزرگترین دانشگاه های کشور محسوب می شود.

بخش نظردهی بسته شده است..