مرمت ۳۱ بنای تاریخی ابرکوه با اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد ریال

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ابرکوه گفت: طی شش‌ ماهه ابتدای امسال تعداد ۳۱ بنا و اثر تاریخی با اعتباری بالغ‌ بر پنج میلیارد ریال، مورد مرمت و اقدامات حفاظتی قرار گرفته که بعضاً نیز اضطراری بوده است.

«حمید مشتاقیان» از جمله این طرح‌های مرمتی که همچنان در دست اقدام است را مرمت استحفاظی «یخچال خشتی روستای هک» در بخش بهمن خواند که در سال ۱۳۸۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی گفت: تین عملیات مرمتی به صورت امانی توسط نیروهای امانی اداره میراث فرهنگی با اقداماتی همچون برچینی کاه‌گل‌های فرسوده، استحکام‌بخشی و کاه‌گل دیواره در حال انجام است.

مشتاقیان از مرمت خانه تاریخی «حاج سید حیدر عظیمی» ابرکوه نیز به صورت اضطراری خبر داد و افزود: این خانه کهن در شمال غرب بافت تاریخی ابرکوه و در محله بازار واقع شده است که مرمت آن به صورت مشارکتی توسط نیروهای امانی اداره میراث و با همراهی مالک انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: آواربرداری، برچینی و رفع خطر، اجرای دیوارچینی خشتی از جمله آیتم‌های اجرایی مرمت اضطراری این خانه تاریخی است که با شماره ۱۸۶۶۹ در اسفندماه سال ۱۳۸۵ به ثبت ملی رسیده است.

این مسئول همچنین به مرمت استحفاظی «باغ اسد خان شهر مهردشت» اشاره کرد و گفت: مرمت این باغ که شامل برچینی کاه‌گل‌های فرسوده، استحکام‌بخشی و کاه‌گل بام است، توسط نیروهای امانی انجام می‌شود.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..