افزایش ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی یزد به ۷۱.۵ مگاوات تا پایان امسال

مجری طرح تولید پراکنده شرکت برق منطقه‌ای یزد با بیان این که یزد مکانی کم نظیر برای ایجاد مزارع خورشیدی در کشور است، از افزایش مجموع ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی این استان به بیش از ۷۰ مگاوات تا پایان سال جاری خبر داد.

«حسین زارعی» با اشاره به تابش مناسب خورشید در اکثر مناطق استان و بهره‌مندی استان یزد از بیش از ۳۳۰ روز آفتابی در سال، پتانسیل و استعداد بهره‌گیری از انرژی خورشیدی در این استان را بالا و مناسب ارزیابی کرد.

وی همچنین وجود زمین‌های مسطح و هموار بزرگ را از نیازهای ایجاد مزارع خورشیدی دانست و عنوان کرد: بهره‌مندی استان از این نعمت‌های طبیعی عاملی مهم است که یزد را به مکانی کم نظیر برای ایجاد مزارع خورشیدی تبدیل کرده است.

زارعی ادامه داد: همچنین با توجه به اثر مثبت دمای مناسب روی راندمان پنل‌ها ، مناطق جنوبی استان یزد ضمن داشتن مزیت ساعات طولانی تابش خورشید با داشتن دمای مطلوب، زمینه بهترین راندمان برای نیروگاه‌های خورشیدی را فراهم کرده‌اند.

وی افزود: همچنین به دلیل وجود خانه‌های ویلایی مناسب و پراکنده در استان یزد، ایجاد سامانه‌های خورشیدی خانگی نیز در این استان آسان است.

زارعی همچنین وجود شبکه‌های الکتریکی در نزدیکی نیروگاه‌های خورشیدی را از الزامات اتصال این نیروگاه‌ها و تزریق توان آن‌ها به شبکه سراسری برق عنوان کرد و افزود: استان یزد با داشتن شبکه‌های الکتریکی مناسب، پایدار و گسترده این امکان را به وجود آورده تا در اکثر نقاط استان، امکان اتصال نیروگاه‌های خورشیدی در ظرفیت‌های مختلف به شبکه فراهم شود.

این مسئول با اشاره به این که در حال حاضر تعداد ۲۸ شرکت با مجموع ظرفیت ۳۵۰ مگاوات دارای قرارداد خرید تضمینی با سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) در استان یزد است، خاطرنشان کرد: از این تعداد هشت نیروگاه با ظرفیت مجموع ۶۱.۵ مگاوات در استان یزد به بهره برداری رسیده‌اند و استان یزد از لحاظ ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی نصب شده، رتبه برتر کشوری را دارا بوده و اولین جایزه ملی انرژی‌های تجدیدپذیر سال ۹۸ را از آن خود کرده است.

وی ادامه داد: همچنین با اضافه شدن نیروگاه دیگری به ظرفیت ۱۰ مگاوات تا پایان سال جاری، مجموع ظرفیت نیروگاه‌های خورشیدی در استان یزد به ۷۱.۵ مگاوات خواهد رسید.

مجری طرح تولید پراکنده شرکت برق منطقه‌ای یزد سازگاری با محیط، صرفه جویی در مصرف گاز و سوخت‌های فسیلی، جلوگیری از انتشار آلاینده‌های زیست محیطی و صرفه جویی در مصرف آب را از مزایای نیروگاه‌های خورشیدی دانست و افزود: ایجاد یک نیروگاه ۱۰ مگاواتی در استان یزد باعث تولید انرژی پاک به میزان ۲۰ میلیون کیلووات ساعت در سال، صرفه جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی به میزان ۵.۵ میلیون متر مکعب معادل گازهای طبیعی، کاهش انتشار گازهای آلاینده به میزان ۱۴ هزار تن در سال و صرفه جویی ۴.۵ میلیون لیتری در مصرف آب در سال خواهد شد.

به نقل از روابط عمومی شرکت برق منطقه‌ای یزد، زارعی طول عمر بسیار بالای نیروگاه‌های خورشیدی و مطابقت حداکثر تولید آن‌ها با ایام پیک مصرف برق را نیز از دیگر مزایای این نیروگاه‌ها خواند و افزود: در زمانی که مصرف برق در چهار ماهه گرم سال افزایش پیدا می‌کند، تولید این نیروگاه‌ها نیز به دلیل تابش بیشتر و مستقیم خورشید افزایش پیدا می‌کند.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..