آغاز بازسازی و احیای ساباط بازارچه تاریخی کوشک‌نو اردکان

no-thumbs

سرپرست میراث فرهنگی اردکان از آغاز طرح بازسازی و احیای ساباط بازارچه تاریخی کوشکنو اردکان خبر داد.

«محسن میرجانی ارجنان‌» گفت: سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری اردکان در راستای مرمت، بازسازی، بهسازی اجزای شاخص‌ بافت‌های تاریخی شهر، طرح احیای بخشی از بازارچه محله کوشک‌نو که در تحولات نوسازی مدرنیزاسیون اواسط دهه ۳۰ شمسی، تخریب شده بود در دستور کار قرار داد.

سرپرست میراث فرهنگی اردکان با اشاره به این که این بخش از بازارچه به عنوان یک محور فرعی از بازار اصلی و به موازات آن، در قالب فاز اول از مسجد کوشک‌نو تا ابتدای دسترسی به خیابان میرداماد در حال مرمت است، اظهار کرد: با توجه به وجود پاکار قوس‌های پوششی این بازارچه، مبنای عمل جهت جدا سازی ستون‌ها و اجرای تویزه‌ها حین آثار باقی مانده، از پا کار پوشش قدیم این مجموعه انجام می‌شود.

میرجانی خاطرنشان کرد: آب انبار تاریخی و سالم این مجموعه نیز که قبلاً به واسطه متروکه شدن محله و خطر انباشت زباله مسدود شده بود، در جریان این عملیات احیا، بازگشایی شده و امیدواریم با حمایت مسئولان و همت جامعه محلی بتواند به کاربری و استفاده عام المنفعه خود بازگردد.

این مسئول در پایان یادآور شد: بعد از تجربه موفقیت‌آمیز همکاری اداره میراث فرهنگی و سازمان عمران و بازآفرینی شهری شهرداری اردکان در طرح احیای بازارچه زین الدین، این دومین تجربه است که با نظارت فنی طرح عملیاتی اجرایی شهرداری به انجام می رسد.

به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی اردکان، در نظر است با این اقدامات بازآفرینی و باز زنده سازی اجزای تخریب شده از بافت تاریخی اردکان به تدریج یک استاندارد، ثبات و ساماندهی مناسبی جهت حفظ بافت ارزشمند داخل حصار و شریف آباد اردکان فراهم شود و از این دو عنصر هویتی علاوه بر مقاصد گردشگری و ایجاد تحرک اقتصادی برخواسته از مظاهر فرهنگی، در جهت مقابله با مهاجرت‌های بی رویه ناشی از توسعه نامتوازن صنایع اردکان، در آینده نزدیک شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..