پیش‌بینی افزایش تولید گوشت شتر در استان یزد تا ۶۳۶ تن

معاون توسعه بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی استان یزد پیش‌بینی کرد که میزان تولید گوشت شتر استان در سال جاری با توسعه و گسترش واحدهای صنعتی و نیمه صنعتی شتر از ۴۳۲ تن به ۶۳۶ تن افزایش یابد.

«نادر سلیم»با اشاره به جایگاه سوم استان در کشور به لحاظ برخورداری از ۱۵ هزار نفر شتر داشتی تک کوهانه از نژاد بومی، بیان کرد: میزان تولید سالانه گوشت شتر در استان یزد ۴۳۲ تن است و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری این میزان با توسعه و گسترش واحدهای صنعتی و نیمه صنعتی پرورش شتر در استان به ۶۳۶ تن افزایش یابد.

وی در مورد میزان تولید شیر شتر نیز عنوان کرد: هرچند ادعا می‌شود حداکثر تولید شیر به ازای هر نفر شتر ۱۵ کیلوگرم است ولی در حال حاضر میانگین تولید شیر شتر در نژادهای بومی استان، حدود چهار تا پنج لیتر در روز به ازای هر شتر برآورد می‌شود و این پتانسیل باید به صورت علمی مورد بررسی قرار گیرد تا میزان تولید واقعی تولید شیر شتر در استان مشخص شود.

به گفته‌ی معاون جهادکشاورزی استان، میزان فرآوده‌های لبنی تولید شده از شیر شتر در یک دوره شیردهی حدود ۲۵ تن است.

سلیم در خصوص اقدامات توسعه‌ای جهادکشاورزی استان در این بخش نیز اظهار کرد: مراحل مقدماتی برای ایجاد زیرساخت‌های مرتبط با صنعت پرورش شتر، روش‌های مکانیزه جمع‌آوری و ذخیره‌سازی شیر شتر و صادرات این محصول با همکاری جهادکشاورزی استان در حال انجام است.

وی در خصوص چگونگی پرورش و پرواربندی شتر در استان گفت: پرورش شتر یک‌کوهانه در استان به دو صورت چرای آزاد و پروار در محیط بسته در حال انجام است و رسته گونه‌های شیری نیز برای تولید شیر پرورش و نگهداری می‌شود.

شلیم در پایان راجع به طرح‌های مختلفی که در این رابطه در استان در حال انجام است، بیان کرد: طرح‌های پرورش آزاد در مراتع، پرورش شتر در واحدهای نیمه صنعتی و سنتی و تولید شیر در واحدهای نیمه صنعتی و صنعتی از جمله طرح‌های در حال انجام استان است.

منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..