بهره گیری از تمامی ابزارهای ممکن برای جلوگیری از توسعه صنایع آلاینده در یزد

استاندار یزد با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای جلوگیری از توسعه صنایع آلاینده از جمله ممنوعیت صدور مجوز، لغو و انتقال برخی مجوز های موجود و اعمال محدودیت های زیست محیطی شدید بر روی برخی صنایع آلاینده گفت : طی دو سال اخیر از تمامی ابزارهای ممکن برای جلوگیری از توسعه صنایع آلاینده در یزد بهره گرفته ...

به گزارش  یزدی نیوز دکتر طالبی در نشست بررسی مسائل زیست محیطی دشت یزد – اردکان که با حضور سمیه رفیعی؛ رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، محمد رشیدی؛ عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، محمد رضا دشتی اردکانی؛ نماینده مردم شهرستان اردکان در مجلس و جمعی از مسئولین استان برگزار شد، با بیان اینکه رویکرد استان در حوزه محیط زیست، روشن و شفاف است افزود : طی ٧ سال گذشته شاهد اعمال محدودیت ها در صدور مجوز های صنعتی در استان بوده ایم.
استاندار در خصوص تصمیمات زیست محیطی اتخاذ شده در استان طی ٢ سال گذشته گفت: در آغاز سرپرستی بنده به عنوان استاندار یزد، در شورای تامین مصوب کردیم که هیچ مجوز صنعتی که بار اضافی بر منابع آبی استان تحمیل می‌کند، صادر نشود و تاکنون نیز مجوزی با این مشخصات صادر نشده است.
وی عنوان کرد: دو پهنه جدید برای استقرار صنایع با شرایط ویژه در استان تعریف کرده ایم که سرمایه گذاران به آن پهنه ها هدایت خواهند شد.
دکتر طالبی افزود : به منظور توسعه متوازن استان، سرمایه گذاری ها را به سمت شهرستان های محروم هدایت میکنیم.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود و درباره مسائل و چالش های مربوط به صنایع فولادی در شهرستان اردکان گفت : تمام مجوزهای صادره در شهرستان اردکان که موجب نارضایتی های اجتماعی اخیر شده، مربوط به سال ٩٢ و پیش از آن بوده و هیچ مجوز صنایع فولادی بعد از سال ٩٢ صادر نشده است.
استاندار با بیان اینکه پس از مشاهده این نارضایی های اجتماعی در شهرستان اردکان اقدام به پایش مجوزهای فولادی صادر شده در دشت یزد – اردکان کردیم افزود: پس از استخراج اطلاعات مشخص شد ١۶ مجوز فولادی به بهره برداری نرسیده در اردکان وجود دارد که باید تعيين تکلیف شوند.
وی افزود: با نگاه به محدود سازی مجوز های صادر شده، چندین جلسه در استان برگزار کردیم و پس از آن برخی مجوزها را ملغی، برخی زمین های این صنایع فولادی را خلع ید، برخی از آنها را به دیگر مناطق استان منتقل کرده و ظرفیت تولید برخی دیگر از این واحدها را نیز کاهش داده ایم.
دکتر طالبی عنوان کرد: با این اوصاف، هر آنچه یک استان می‌توانست برای محدود کردن توسعه صنایع آلاینده انجام دهد را صورت داده ایم.
وی مهترین رویکرد استان در حوزه اشتغال و اقتصاد را اقتصاد دانش بنیان خواند و افزود : تمرکز اصلی استان بر تحقق این مهم است.
استاندار در بخش پایانی سخنان خود و با اشاره به حضور عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در یزد، دستور پیگیری مجدد موضوع مشکل نهاده های دامی استان از سوی معاون اقتصادی را صادر کرد.

*توسعه ناپایدار بزرگترین اجحاف در حق شهرها است*

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، به کارگیری نیروی های متخصص محیط زیست استان در بخش HSE واحدهای تولیدی یزد و هوشمند سازی پایش محیط زیستی استان را از جمله اقدامات ارزشمند این حوزه در استان خواند.
سمیه رفیعی با بیان اینکه توسعه ناپایدار شهرها بزرگترین اجحاف در حق آنها است گفت: در شهرستان اردکان با این موضوع روبرو بوده ایم.
وی با بیان اینکه صنایع در زمینه توجه به مسائل زیست محیطی کم کاری کرده اند، افزود : متاسفانه صنایع تعهدات خود را به خوبی انجام نداده اند.

*صدور مجوزهای واحدهای در حال احداث اردکان به ١٠ سال پیش بازمی گردد*

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صدور مجوزهای واحدهای فولادی در حال احداث یا تازه احداث شده اردکان به حدود ده تا پانزده سال پیش برمی گردد، عنوان کرد: اردکان با داشتن کارخانه های زیادی که طی دهه های اخیر احداث شده، ظرفیت ایجاد واحدهای آلاینده جدید را ندارد.
وی ورود مهاجرین به شهرستان اردکان را یکی از چالش های توسعه صنعتی این شهرستان خواند و افزود : چالش های فرهنگی و اجتماعی از جمله آسیب های ورود مهاجرین به اردکان بوده است.
دکتر دشتی اردکانی بر ضرورت انجام مسئولیت های اجتماعی صنایع اردکان تاکید کرد و افزود: متاسفانه عملکرد صنایع مستقر در اردکان در زمینه انجام مسئولیت های اجتماعی مناسب نبوده است.

*نبود آمایش سرزمینی؛ بزرگترین چالش کشور*

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تشکر از اقدامات صورت گرفته در حوزه محیط زیست استان یزد عنوان کرد : برخی از اقدامات صورت گرفته را در کمتر جای کشور دیده ایم که جای تقدیر دارد.
محمد رشیدی با انتقاد از نبود برنامه آمایش مشخص در کشور عنوان کرد :
مسائل زیست محیطی ای که در دشت یزد – اردکان با آن مواجه هستیم ناشی از نبود برنامه آمایش مدون کشوری و توسعه غیر متوازن طی دهه های اخیر است.
وی با استقبال از ایجاد دو پهنه جدید در استان یزد گفت : انتقال سرمایه گذاری های جدید به آن مناطق می‌تواند نقش قابل توجهی در کنترل روند آلایندگی در دشت یزد – اردکان داشته باشد.

*راه اندازی دکل های نظارتی در استان یزد*

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان یزد در این نشست گزارشی در خصوص اقدامات نظارتی، اقدامات اصلاحی و آمایشی ارائه کرد.
دکتر پورملایی با اشاره به راه اندازی دکل های نظارتی و دوربین هایی که قرار است بر آنها نصب شوند گفت: اعتبارات احداث این دکل ها با حمایت های استاندار و اعتبارات استانی تامین شده که جای سپاس فراوان دارد.
وی افزود: با توجه به مسائل زیست محیطی اردکان، بیشترین تعداد این دکل ها را در این شهرستان نصب کرده ایم.
مدیر کل حفاظت محیط زیست در پایان با بیان اینکه در سال ٩۶ رتبه استان یزد در ارتقای شاخص های زیست محیطی سی ام بوده، افزود : با حمایت های مقام عالی استان و دیگر دستگاه های مسئول، در سال ٩٨ موفق به کسب رتبه اول ارتقای شاخص های زیست محیطی کشور شده ایم.

منبع:استانداری یزد

بخش نظردهی بسته شده است..