خسارت به کشاورزی یزدسرمای بهاره ۱۹۰ میلیارد تومان رسید

no-thumbs

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان یزد از خسارت 190 میلیارد تومانی سرمازدگی بهاره به باغات استان خبر داد و گفت: این رقم برآورد اولیه بوده و به طور قطع خسارت وارده بیش از این است.

به گزارش یزدی نیوز "سید جمال سجادی‌پور" در این رابطه افزود: این سرمازدگی از ۲۶ اسفندماه سال گذشته تا سیزدهم فروردین‌ماه امسال برآورد شده است ولی با توجه به برودت هوا در هفته بعد احتمال دارد باز هم شاهد سرمازدگی بیشتری در باغات میوه استان باشیم.

وی اظهار کرد: میزان محصولات باغی خسارت دیده از سرمازدگی بهاره امسال ۲۱ هزار تن است و سطح باغات خسارت دیده تاکنون نیز ۱۷ هزار و  500 هکتار برآورد شده است.

سجادی‌پور ارزش ریالی میزان خسارت سرمازدگی بهاره در درختان میوه این استان را هم بیش از ۱۹۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: درصد خسارت دیدگی بستگی به نوع محصولات دارد.

وی با بیان این که بارش‌های بهاری همچون باران شدید و سرمازدگی باعث شد تا بیشترین خسارات وارد شده در شهرستان‌های مهریز، ابرکوه و خاتم باشد، گفت: محصولات باغی چون زردآلو، پسته، بادام و گردو دچار سرمازدگی شده‌اند و در بخش زراعی هم ۹ هزار و ۸۰۰ هکتار از محصول گندم، جو و کلزا در اکثر شهرستان‌های استان دچار خسارت شده‌اند.

این مقام مسئول با اشاره به دغدغه مردم نسبت به محصول زردآلو ، بادام و گردو استان، بیان کرد: میزان خسارت سرمازدگی بهاره به محصول زردآلوی استان ۶۰ درصد معادل ۹۰۰ هکتار بوده و استان در محصول بادام نیز با خسارتی حدود ۷۴ درصد مواجه بوده است که یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار را در بر می‌گیرد.

وی اضافه کرد: از یک‌هزار و ۴۴۰ هکتار باغات این استان که زیر پوشش کشت گردو است، تنها حدود پنج درصد از این باغات متحمل خسارت سرمازدگی شده‌اند که امیدواریم میزان خسارت در روزهای آتی افزایش پیدا نکند.

رئیس جهادکشاورزی استان، خسارت باغات پسته را هم قابل توجه دانست و گفت: ۲۳ درصد باغات پسته استان که حدود ۱۰ هزار هکتار می‌شود هم دچار خسارت سرمازدگی شده‌اند.

به گزارش ایسنا،سجادی‌پور در پایان متذکر شد: با وجود هشدارهای اداره کل هواشناسی و سازمان جهادکشاورزی استان، متأسفانه به علت برودت ناگهانی هوا، خسارت قابل توجهی به باغداران استان وارد آمد که امیدواریم در جبران آن تلاش و همت مضاعفی انجام دهیم و در این رابطه قرار است که بخشی از این خسارت با پرداخت تسهیلات حمایتی و بخشی نیز از طریق صندوق بیمه کشاورزان جبران شود.
 

بخش نظردهی بسته شده است..