رشد ۵‌/ ۳ برابری تغییر کاربری خانه‌ها در بافت تاریخی

no-thumbs

57 خانه بافت تاریخی یزد در سال گذشته به هتل، رستوران، کافه‌کتاب، فروشگاه صنایع دستی و سایر کاربری‌های مجاز تبدیل شده است در حالی که در سال‌های قبل از آن به طور متوسط سالی 15‌خانه تاریخی تغییر کاربری یافته است و این نشان از رشد3/5 برابری تغییر کاربری خانه‌های بافت تاریخی در سال جاری دارد.

به گزارش یزدی نیوز۵۷ خانه بافت تاریخی یزد در سال گذشته به هتل، رستوران، کافه‌کتاب، فروشگاه صنایع دستی و سایر کاربری‌های مجاز تبدیل شده است در حالی که در سال‌های قبل از آن به طور متوسط سالی ۱۵‌خانه تاریخی تغییر کاربری یافته است و این نشان از رشد۳/۵ برابری تغییر کاربری خانه‌های بافت تاریخی در سال جاری دارد.
در حال حاضر، کاربری مسکونی برای بسیاری از خانه‌های بافت تاریخی یزد، قابل اجرا نیست چرا که بسیاری از این خانه‌ها به هزینه بسیاری برای مرمت نیاز دارند.
هزینه مرمت خانه‌های تاریخی با توجه به نوع مصالح و نیروی انسانی ماهر برای مرمت، قطعا گران‌تر از خانه‌های امروزی خواهد بود از این رو بسیاری از مالکان بعد از بالا رفتن هزینه‌های مرمت، فرار را بر قرار ترجیح می‌دهند و خانه‌های خود را بدون سکنه در بافت تاریخی رها می‌کنند اما زمانی که ملک برای مالکان ایجاد ارزش افزوده کند و درآمدزا باشد، قطعا هزینه‌های مرمت آن جبران خواهد شد.
بسیاری از خانه‌های قدیمی سبک معماری خاصی دارند که ارزش نگهداری از آنها را دو چندان می‌کند اما گاهی در اثر بی‌توجهی مالکان و با گذشت زمان به مخروبه بدل خواهند شد.
شاید بتوان یکی از دلایل بی‌توجهی مالکان به مرمت خانه‌های بافت تاریخی را پایین بودن قیمت زمین و ارزش ملک در این بافت عنوان کرد‎، این در حالی است که خانه‌های بافت تاریخی با توجه به رونق گردشگری در این بافت، فرصت تبدیل شدن به مراکز خدماتی متنوعی را دارند و مالکان می‌توانند با اندک هزینه تعمیراتی و تغییر کاربری این فضاها، از آنها درآمد کسب کنند. بسیاری از مالکان خانه‌های قدیمی بافت تاریخی، انتظار دارند که دولت با پرداخت تسهیلات برای مرمت خانه‌ها، شرایط را برای تغییر کاربری و درآمدزا کردن این املاک برای مالکان فراهم کند.

تقویت بهره‌برداری اقتصادی از املاک بافت تاریخی
یکی از ساکنان بافت تاریخی تاکید کرد: مخروبه‌های موجود در بافت تاریخی، زیبنده بافتی که قرار است در میان آثار جهانی، خودنمایی کند نیست.
«ناصر حیدری» ادامه داد: خانه‌های بافت تاریخی به دلیل خالی شدن از سکنه و ناتوان بودن مالکان برای مرمت به حال خود رها شده‌اند و در حال تخریب شدن هستند در حالی که برای بافت تاریخی بسیار گرانبها هستند و باید مورد بهره‌برداری اقتصادی قرار گیرند.
وی تصریح کرد: تعداد خانه‌های مخروبه بافت تاریخی کم نیست در حالی که اگر مالکان مورد حمایت قرار گیرند، این املاک می‌توانند به مراکز موثر در صنعت گردشگری تبدیل شوند و به درآمدزایی اهالی محله نیز کمک کنند.
این شهروند یکی از کاربری‌های املاک واقع در بافت تاریخی را، واحدهای تجاری در بازارهای قدیمی معرفی کرد و افزود: این موضوع، از ظرفیت محله‌‌های قدیمی استان برای ایجاد و احیای واحدهای تجاری در محله‌ها نشان داردکه می‌تواند یکی از کاربری‌های موثر برای بناهای بافت تاریخی باشد.

ضرورت حمایت از ساکنان بافت تاریخی
یکی دیگر از شهروندان یزد هم خواستار پرداخت تسهیلات به ساکنان بافت تاریخی برای مرمت خانه‌های قدیمی و تغییر کاربری آنها به واحدهای گردشگری شد.
«سیدرضا میرجلیلی» افزود: نیازهای بسیاری در زمینه صنعت گردشگری استان احساس می‌شود که می‌توان با تغییر کاربری املاک واقع در بافت تاریخی، این نیازها را رفع کرد اما زمانی که مالکان قادر به پرداخت هزینه‌های مرمت خانه‌هایشان نیستند، چگونه می‌توان انتظار داشت که خانه‌ها را رها نکنند و از بافت خارج نشوند؟
این شهروند بر ضرورت حمایت بیشتر از متقاضیان تغییر کاربری املاک بافت تاریخی تاکید کرد و افزود: مسئولان اداره میراث فرهنگی استان باید به این باور برسند که رونق گردشگری در بافت تاریخی بدون همکاری ساکنان بافت ممکن نیست از این رو نباید از حمایت مالکان غفلت کنند.

کاربری‌های جدید خانه‌های تاریخی
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان از تغییر کاربری ۵۷ خانه تاریخی در سال گذشته خبر داد و افزود: سالانه به طور متوسط ۱۵‌خانه تاریخی تغییر کاربری پیدا می‌کنند و این نشان دهنده رشد ۳/۵ برابری تغییر کاربری خانه‌های قدیمی در سال گذشته است.
«محسن ذاکری‌نیا» ادامه داد: عمده تغییر کاربری این خانه‌ها هتل، رستوران، کافه کتاب و کارگاه‌های تولید و فروشگاه‌های عرضه صنایع دستی بوده است.
وی گفت: مالکان برای تغییر کاربری خانه‌های بافت تاریخی، باید تقاضای تغییر کاربری را به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اعلام کنند و این تقاضاها با توجه به رویکرد احیای بافت تاریخی، مورد حمایت قرار می‌گیرد.
ذاکری‌نیا درباره حمایت مالی از مرمت خانه‌های قدیمی بافت برای تغییر کاربری نیز افزود: خانه‌های ارزشمندی که به ثبت ملی رسیده‌اند در اولویت مرمت قرار می‌گیرند و مالکان برای مرمت این خانه‌ها تا سقف ۲۵ میلیون تومان تسهیلات دریافت خواهند کرد.
وی تاکید کرد: تسهیلات بر اساس ارزش بنا، کیفیت و نوع کاربری به سرمایه‌گذاران خانه‌های ارزشمند و ملی بافت تاریخی پرداخت می‌شود.
 

بخش نظردهی بسته شده است..