گزارشی از توسعه کالبدی دانشکده هنر و معماری؛

دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد پوست می‌اندازد

no-thumbs

دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد که در مجموعه‌ای از خانه‌های تاریخی واقع شده است علاوه بر مرمت، 40 درصد گسترده‌تر می‌شود.

به گزارش یزدی نیوز دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد در سال ۱۳۶۸ در خانه تاریخی رسولیان به عنوان اولین دانشکده هنر و معماری خارج از تهران آغاز به کار کرد و امروز پس از ۲۷ سال، رشد کیفی و کمی چشمگیری را داشته به نحوی که یکی از معتبرترین مراکز تحصیلی هنر و معماری در سطح کشور محسوب می‌شود.

این دانشکده که در سطح بین‌المللی نیز شناخته شده است، هر ساله میزبان دانشجویان، اساتید و متخصصین متعددی از اقصی نقاط دنیاست.

دانشکده هنر و معماری یزد که در آغاز با یک خانه تاریخی کار خود را آغاز کرده بود، هم‌اکنون ۱۴ خانه تاریخی و مساحتی افزون بر یک هکتار را در قلب بافت تاریخی شهر یزد به خود اختصاص داده و موجد جریانی سازنده و مثبت در شهر و بافت پیرامون خود بوده و هست.

"محسن عباسی" معاون دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه یزد، می‌گوید: دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد در دو سال گذشته با شروع عملیات اجرایی مرمت و احیاء شش خانه تاریخی به اسامی خانه رسولیان، خانه علیین، خانه شفیع پور، خانه نیک‌بین، خانه شمسایی، بخش خدماتی خانه مرتاض و یک صحن که با نام چهره ماندگار میراث فرهنگی کشور یعنی دکتر شیرازی نام گذاری شده است، رشد کمی و کیفی چشمگیری را در عرصه فضاهای آموزشی، پژوهشی، کارگاهی و اداری_خدماتی شاهد است.

وی زیربنای بخش‌های در دست مرمت حدود چهار هزار مترمربع معرفی و اضافه می‌کند: عرصه فضایی دانشکده با اضافه شدن این فضاها، علاوه بر رشد کیفی، به لحاظ کمی نیز رشدی نزدیک به ۴۰ درصد را نسبت به قبل شاهد خواهد بود.

مسئول طرح‌‌های عمرانی دانشکده هنر و معماری اظهار می‌کند: این ابنیه در حال حاضر با اعتبار حدود ۱۰ میلیارد ریالی بخش دولتی و پنج میلیارد ریالی بخش خیری در حال مرمت و احیاء است.

عباسی در پایان در خصوص پیشرفت فیزیکی طرح‌های مذکور تصریح می‌کند: طرح خانه‌ی رسولیان اخیراً به اتمام رسیده و در دست بهره‌برداری است، طرح خانه مرتاض(۲) و خانه علیین تا پایان اردیبهشت ماه افتتاح خواهد شد و سایر طرح‌ها نیز بین ۳۵ تا ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

گفتنی است؛ دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد در مجاورت خیابان‌های امام خمینی و قیام، در محدوده تاریخی کوی سهل‌ابن‌علی و گلچینان واقع شده است.

این دانشکده حدود ۷۰۰ دانشجو در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در رشته های معماری، نقاشی، شهرسازی، طراحی شهری، گرافیک و غیره دارد.
 

بخش نظردهی بسته شده است..