ارگ شهرسب ابرکوه یزد، ارگی کوچکتر از بم و بزرگتر از راین

no-thumbs

ارگ شهرسب، قلعه‎‎ای است عظیم با سردری رفیع و آثاری از مجتمع مسکونی اهالی در گذشته که هستة اولیه این مجتمع مسکونی عظیم را می توان به دورة صفویه نسبت داد.

به گزارش یزدی نیوز "محمدمهدی شرافت" مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در این مورد عنوان کرد: این بنا، قلع‌‌ای است با برج و بارو و سردری جداگانه، هشت برج و نیم در چهار زاویه که در میان قلعة بیرونی واقع شده است.

وی افزود: کوچه ‏‏ها و خانه‏‏های این واحد مسکونی به صورت شطرنجی طراحی شده اند و اکثر خانه های مسکونی در طرفین کوچه‏‏ها قراردارند.

شرافت ادامه داد: از جمله ویژگی های بارز این مجتمع مسکونی بسیار زیبا، خانه های قدیمی برتر با تزئینات گچبری و نقوش اسلیمی گل و بوته و مقرنسکاری آن است.

وی خاطرنشان کرد: چنین بنظر می‎‎آید که با ازدیاد جمعیت داخل قلعه در دوره قاجاریه از طرف حصار بیرونی قلعه، به فاصلة حدوداً ۲۵ متر از حصار اولی، قلعة دومی را ایجاد کرده‏‎‏اند و در حد فاصل دو حصار تعداد زیادی واحد مسکونی خشت و گلی ساخته و بدین طریق آن را توسعه داده‎‎اند.

این مقام مسئول تصریح کرد: در حقیقت این قلعه با دو حصار متحدالمرکز جمعاً ۱۶ برج از معدود قلعه‎‎های استان یزد است که معماری آن نسبتاً سالم مانده است و از این مکان می توان به عنوان جاذبه مهم گردشگری شهرستان ابرکوه استفاده کرد.

شرافت از ویژگی‎‎های بارز این مجتمع مسکونی بسیار زیبا، خانه های قدیمی برتر با تزیینات گچبری و نقوش اسلیمی گل و بوته و مقرنسکاری آن دانست و افزود: گردشگران و مسافرانی که قصد دیدن گنبد عالی، یخچال خشتی و سرو ابرکوه را دارند از این مکان تاریخی نیز بازدید کنند که واقعاً دیدن آن خالی از لطف نیست.

به گزارش ایسنا،گفتنی است؛ ارگ شهرسب ۱۷ هزار متر مربع مساحت دارد و مصالح بکار رفته در آن خشت خام، گل، سنگ، چوب، آجر پخته و غیره است و در سال ۱۳۸۴ با شماره ۱۳۷۲۴ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
 

بخش نظردهی بسته شده است..