عاقبت فعالان حادثه دهم فروردین یزد

روایت حمید رضایی اولیایی در خصوص حادثه دهم فروردین روزهای پیروزی انقلاب در یزد

به گزارش یزدی نیوز چند نکته دیگر را بنده به حادثه دهم فروردین ٥٧ اضافه مى کنم:
اخبار ساعت هشت و چهل و پنج دقیقه رادیو بى بى سى در دهم فروردین ٥٧ از مراسم امروز مردم یزد سخن گفت، من آن موقع دانش آموز کلاس سوم دبستان بودم و این خبر را از رادیو شنیدم.
بعدها بى بى سى در تهیه و تولید داستان انقلاب بخشى از سخنرانى حجت الاسلام راشد یزدى را در مراسم دهم فرودین ٥٧ پخش کرد که آقاى راشد از امام خمینى، آیت الله طالقانى و آیت الله منتظرى تجلیل نمود.
یکى دیگر از کسانى که در شکل گیرى مراسم دهم فرودین ٥٧ مردم یزد علیه نظام شاه نقش کلیدى داشت حسن روحانى رئیس جمهور فعلى بود که چند سالى مى شد به عنوان روحانى سخنران از تهران به یزد مى آمد و در منزل پدر محمد رضا عارف، حسینیه گازرگاه و هیئت بعثت سخنرانى مى کرد.
در مراسم دهم فروردین سال ٥٧ قبل از آقاى راشد یزدى، مرحوم حجت الاسلام احمد على حافظیه سخنرانى کرد که از قم آمده بود.

شهداى حادثه دهم فروردین ٥٧ عبارت بودند از:  
استاد محمد رضا نامدار هنزایى که استاد بنا بود و  على اصغر شهریار مرادى دانشجوى اقتصاد اهل اردبیل که در چهارراه امیر چخماق به شهادت رسیدند. محمد حسین پارسائیان قصاب بود و در خیابان شاه (قیام فعلى) حوالى مصلى هدف گلوله قرار گرفت و  بعداً در بیمارستان شهید شد. مهدى قدکفروشان دانش آموز ١٧ ساله که در اثر اصابت باطوم به سرش مصدوم گردید و در بیمارستان به شهادت رسید.
پیگیرى سرانجام کسانى که در حادثه دهم فروردین سال ٥٧ نقش کلیدى داشتند جالب است: آیت الله محمد صدوقى نماینده مجلس خبرگان قانون اساسى و نماینده امام خمینى و امام جمعه یزد گردید و در سال ٦١ توسط یکى از اعضاى مجاهدین خلق در حمله انتحارى ترور شد و به شهادت رسید. حجت الاسلام کاظم راشد یزدى سالهاى طولانى معاون و دستیار آیت الله طبسى در آستان قدس رضوى هست و به عنوان سخنران در زمینه اخلاق در خانواده در برنامه هاى متعدد صدا و سیماى استانى و ملى شرکت مى کند.

مرحوم حجت الاسلام مناقب امام جمعه موقت یزد بود. شهید محمد منتظرقائم عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامى و نمایندگى دفتر روزنامه انقلاب اسلامى بنى صدر در یزد و اولین فرمانده سپاه پاسداران یزد شد که در حادثه حمله هلى کوپترهاى آمریکایى در طبس به شهادت رسید.

حبیب الله بیطرف استاندار یزد در دولت موسوى و وزیر نیرو در دولت خاتمى شد و گزینه اول اصلاح طلبان یزد براى انتخابات مجلس در هفتم اسفند گذشته در حوزه یزد بود که ثبت نام نکرد. دکتر محمد على رهنمون پزشک که در جبهه شهید شد. قاسم شعشعى بعداً به وزارت خارجه رفت و کاردار ایران در کویت بود و هم اکنون عضو شوراى اصلاح طلبان استان یزد هست. حسن روحانى نماینده سمنان در مجلس اول و چندین دوره نماینده تهران در مجلس و نایب رئیس مجلس شد، در ایام جنگ مسئول پدافند کشور بود و سرانجام در سال ٩٢ رئیس جمهور گردید.

مرحوم دستگاهدار اداره کننده هیئت بعثت بود که بعد از تحولات سال ٦٠ در حمایت از بنى صدر دیگر فعالیت سیاسى نداشت. آقاى پهلوان نصیر بعد از انقلاب دیگر فعالیت سیاسى چندانى نداشت. از عباس آرایى خبرى ندارم. قاسم مهریزى در سال ٦٠ به علت عضویت در سازمان مجاهدین خلق اعدام شد. جلال گنجه اى هم روحانى ارشد سازمان مجاهدین خلق بود که همراه مسعود رجوى در عراق و پادگان اشرف مستقر شد.

بخش نظردهی بسته شده است..