نوروز 95 با سفربه استان یزد؛

چک چک در اردکان در انتظار ثبت جهانی

no-thumbs

استان یزد که سال 95 را نیز با نام سال خوش آمدگویی به خود اختصاص داده است، تاکنون که بیش نیمی از ایام تعطیلات نورزوی را پشت سر گذاشته ولی همچنان با استقبال پرشور مسافرین نوروزی روبرو است.

به گزارش یزدی نیوز شهرستان اردکان در استان یزد از این موضوع مستثنی نیست چرا که یکی از دروازه‎‌‌های ورودی استان یزد به شمار می‎‎رود و با جاذبه‎‎های گردشگری بی شمار خود چشم هر مسافری را به خود خیره می‎‎کند.

از جمله جاذبه‎‎های گردشگری اردکان که هر ساله آمار بازدیدکننده و گردشگری که در آن حضور پیدا می کند، قابل توجه است، زیارتگاه زرتشتیان معروف به "چک چک" است.

چَک‌ چَک یا چکچکو، یکی از زیارتگاه‎‎ های مهم زرتشتیان به شمار می‎‎رود و به آن پیرسبز نیز می‎‎گویند. چک چک در کوه‎‎‎‎های میان اردکان و انجیره و در ۴۳ کیلومتری شرق اردکان واقع شده است.

به گفته "نادر پیری اردکانی" از طبیعت گردان و فعالین حوزه میراث در اردکان، زرتشتیان جهان هر ساله از روز ۲۴ خرداد به مدت چهار روز در این زیارتگاه دور هم جمع شده و به نیایش می‌پردازند.

این پژوهشگر حوزه میراث فرهنگی از چک چک به عنوان یکی از مجموعه‎‎های ارزشمند تاریخی گردشگری در استان یزد یاد می‎‎کند و می گوید: اکثر مسافران نوروزی حتی در دیگر ایام سال برای بازدید از این مکان، سراغ چک چک را از اهالی اردکان می‎‎گیرند و این نشان از اهمیت این مکان برای گردشگران داخلی و خارجی دارد.

صاحب اسناد تاریخی اردکان با اشاره به این که در طول سال نیز بطور میانگین بیش از ۳۰۰ نفر در هفته به چک چک سر می‎‎زنند، عناون می‎‎‎کند: در صورت ثبت جهانی این محل می‏‏توان به عنوان پایگاه توریستی استان یزد روی آن برنامه‎‎ریزی کرد.

وی می‎گوید: در داخل زیارتگاه که به شکل دهانه غار است، تنه درخت چنار کهنسالی وجود دارد و کف زیارتگاه نیز با سنگ مرمر پوشیده شده و از بخشی از سقف قطرات آب چکه چکه بر زمین می‎ریزد که احتمال نام گذاری این محل به چک چک بر همن اساس، دور از ذهن نیست.

پیری اردکانی ادامه می‎‎دهد: چند شعله شمع بطور دائم در زیارتگاه روشن است و محلی برای سوزاندن عود یا چوب مقدس برای زرتشتیان نیز وجود دارد.

به گفته وی، همانند بسیاری از زیارتگاه‎‎های سایر ادیان، تصاویری از بزرگان دین زرتشت، زینت بخش محوطه کوچک زیارتگاه است و  همه ساله در ۲۷ خرداد ماه زرتشتیان از سراسر جهان در این مکان گرد هم می‎‎آیند و به دعا و نیایش می‎‏پردازند.

وی می‎‎گوید: هر چند که در میان عموم شهرت یافته که این مراسم حج زرتشتیان است، اما به واقعیت نزدیک نیست.

پیری اردکانی در خصوص پیشینه آداب و اعتقادات در این مکان با اشاره به سندی مکتوب که بر روی لوحی در این مکان نصب است، می‎‎گوید: بنا به اعتقاد زرتشتیان و نوشته این لوح، زمان حمله اعراب به ایران که با سقوط پادشاه ساسانی وقت(یزدگرد) انجامید، "نیک بانو" دختر شاه از دست سربازان فرار کرد و به سمت اردکان آمده و در میان کوه مخفی و ناپدید شد و این محل به عنوان زیارتگاه زرتشتیان قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، این مورخ یادآور می‎‎شود: یکی از کنیزان نیک بانو به نام گوهر بانو(مروارید) نیز در چند کیلومتری وی مدفون است که با نام "پیر هریشت" معروف است .
 

بخش نظردهی بسته شده است..