چرایی تقویت روابط عمومی در سال جدید
امیرترقی نژاد
حسن روحانی در سال جدید از رونق اقتصادی سخن به میان آورده است،او اینک در این شرایط سخت اقتصادی که مورد هجمه جمع زیادی از منتقدان خود قرار گرفته است در حالی از شرایط بهبود و رونق اقتصادی حرف زده است که برخی نهادها همچون "روابط عمومی استانداری ها"در همین دولت مورد تضعیف قرار گرفته اند.
روحانی و تیم دولت او نیک می دانند که باید افکار عمومی را اقناع سازند، آنهم در سالی که همه سرنوشت او در همین سال رقم می خورد.سال آینده روحانی باید به فکر انتخابات ریاست جمهوری باشد و برای همین است که باید درسال جدید همه ی هم و غم خود را در رونق اقتصادی که نیاز و مطالبه اصلی افکار عمومی است برآورده نماید.اما در همین حال، تیم منتقد دولت نیز با برجسته سازی و با تکنیک هایی همچون دستچین کردن پیام،مبالغه و اغراق روی این موضوع و با در اختیار داشتن تیم وسیعی ازشبه رسانه های خود تلاش خود را را برای تضعیف دولت و از همه مهمتر برای رونمایی از کاندیدای جدید انتخاباتی برای ریاست جمهوری خواهد کرد.
حال سوال این است که دولت در این خصوص چه برنامه ای دارد؟تا اینجای کار به غیر از نهادی که می تواند بازوی راست و کمک کار دولت باشد به شدت مورد تضعیف قرار گرفته است و نشان داده است که او حتی به رسانه های حامی خود نیز دل همراه ندارد.با این وصف در این شرایط در بدبینانه ترین شرایط باید روز های سختی برای دولت تصور کرد جاییکه تا چند وقت دیگر مورد آماج رسانه های منتقد قرار می گیرد و به دلیل آنکه دولت تیم همراه رسانه ای همچون روابط عمومی ندارد باید روز به روز به دلیل عدم پاسخگویی مناسب مورد تضعیف قرار گیرد و خیل عظیمی از هواداران مردمی که توجیه از این مسئله نیستند را از دست بدهد.به هر روی، شاید یکی از مهمترین اموری که روابط عمومی در حال حاضر در این دولت برعهده دارد، مانیتورینگ رسانه های مختلف است تا مشخص شود که مثلا در مورد فلان محصول یا خدمات وکالا، چه مطالبی در رسانه ها منتشر شده است، نقاط ضعف و قوت چه بوده است؟
در دنیای امروز، که شعار رضایت مشتری به خشنودی مشتری تبدیل شده، کار روابط عمومی ها سخت تر هم شده است.حالا حساب کنید که دولت با یک بی تدبیری خاص در تضعیف روابط عمومی هم قدم برداشته است. نباید از یاد برد که روابط عمومی ها در واقع نقش میانجی و رابط بین مردم و سازمان ها را بازی می کنند و در حالی که در سازمان مستقر هستند و از سوی مدیران سازمان حقوق دریافت می کنند، اما در واقع هم نماینده مردم و مشتریان هستند و هم از سوی مدیران در گفت و گو و ارتباط با مردم، از برنامه های سازمان دفاع می کنند.
به نظر می رسد این نهاد که روز های سختی را سپری می نماید به یک ضمانت اجرایی نیاز مبرم دارد و این ضمانت اجرایی پیگیری مقامات دولت برای تقویت آن است.تمام این بحث درحالی بیان می شود که ضرورت تقویت روابط عمومی برای دولت می تواند در بقای نظام سیاسی یک جامعه نقش مهمی را ایفاء نماید. بدیهی است، مهمترین عامل شکست نظام سیاسی گذشته ، بی توجهی به مطالبات انتظارات و خواسته های افکار عمومی بود که روابط عمومی صرفاً چشم و گوشش مدیر و بله قربان گو سازمان انجام وظیفه می نمود. پس تقویت روابط عمومی و بیرون آوردن آنها از روز های سخت به طور حتم نه تنها به بقای سازمان بلکه به نظام سیاسی کشور کمک شایانی می نمایدمنبع تابناک.
بخش نظردهی بسته شده است..