روستای قطرم، روستایی چهارفصل در دل کویر

no-thumbs

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: روستای قطرم بافق که در واقع ماسوله ای در دل کویر به شمار می رود به عنوان یک روستای تاریخی و هدف گردشگری استان یزد و دارای دو چشمه با نام های پیروزی و آب مرغون بوده که در ایام تعطیلات نوروز پذیرای گردشگران و مسافران نوروزی است.

به گزارش یزدی نیوز محمدمهدی شرافت در خصوص این روستای تاریخی گفت: روستای قطرم از توابع بخش مرکزی و در فاصله ۵۰ کیلومتری جنوب شرق بافق واقع شده و دارای کوچه های تنگ پیچ در پیچ مسقف با الوار، چوب و شاخه درختان است که همواره در کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد.
وی ویژگی بارز و مشخص این روستا را دلیل قرار گرفتن این روستای خوش آب و هوا در دره ای میان کوه های بلند و سر به فلک کشیده دانست و افزود: به همین دلیل روستای قطرم دارای آب و هوای چهار فصل است به طوری که در این روستا درخت خرما که ویژه مناطق گرمسیری است، روئیده و از سوی دیگر درختان بادام، زردآلو و گردو که خاص مناطق سردسیری است نیز برگهای زیبا و شکوفه های خود را به نمایش گذاشته است.
مدیرکل میراث فرهنگی استان خاطرنشان کرد: قطرم در تمام فصول سال دارای سکنه بوده و در آن به کشاورزی و دامداری مشغول هستند و محصولات زراعی، باغی و دامی برداشت می کنند.
وی تصریح کرد: در نزدیکی این روستا، آرامگاه پیر قطرم قرار دارد که از عرفا و مشایخ این روستا بوده و آرامگاه او محلی برای زیارت و تفریح اهالی بافق و توابع و حتی جای جای استان یزد به شمار می رود.
شرافت وجود قبرستان بسیار قدیمی در ابتدای ورودی روستا، وجود چراغ های پیه سوز قدیم، قلعه و آثار قدیمی نظیر قلعه دختر را از پیشنه تاریخی برشمرد و عنوان کرد: روستای قطرم، روستایی بکر و دست نخورده بوده و شاید بتوان گفت یکی از بهترین روستاهای توریستی استان یزد از جهت تنوع عوارض طبیعی و انسانی است.
این مسئول یادآور شد: تنوع گونه های گیاهی مانند سبل اورس، بنه، بادام کوهی، انجیر وحشی و گیاهان صنعتی و دارویی مانند انغوزه، زیره و وجود بز، قوچ، کل، میش، کبک، تیهو و یوزپلنگ آسیایی، وجود کوه های مرتفع و دیوارهای تند کوهستانی مساعد برای کوهنوردی و سنگ نوردی، طلوع و غروب دل انگیز و دیدنی خورشید با آسمان صاف از جاذبه های بکر و دیدنی روستای قطرم بافق به شمار می آید.
وی ادامه داد: همچنین وجود چشمه های متعدد نظیر درب گوشین، آب سی بزی، درب سنگ قصاب، دیوارهای سنگی منازل مسکونی و باغات، کوچه های مسقف غیر همسطح، پلکانی، پر پیچ و خم و باریک معروف به کوچه های آشتی کنان آثار امنیتی، دفاعی نظیر قلعه و کمینگاههای قدیمی ،تاسیسات آبی قدیمی نظیر استخر و آسیابهای متعدد آبی، شیوه سنتی دامداری مثل مشک زنی، تلم زنی برای تهیه فرآورده های متعدد و مرغوب لبنی از دیگر جاذبه های این روستاست.
به گزارش ایرنا، بافق با ۴۰ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوبشرقی شهر یزد قرار دارد.
 

بخش نظردهی بسته شده است..