سرو ابرکوه، همچنان سرسبز و استوار

به گزارش یزدی نیوزسرو ابرکوه با عمری چهار هزار و ۵۰۰ ساله، این روزها میزبان مسافران و گردشگرانی از سراسر کشور است.

این درخت همچنان با گذشت ۴۵ قرن از عمر خود، سرسبز و شاداب در پهنای کویر یزد در ابرکوه مقاوم و استوار ایستاده و جهانیان را شگفت زده کرده است.

الکساندر روف دانشمند روسی عمر این درخت را به چهار تا چهار هزار و ۵۰۰ سال تخمین زده است که هنوز در دل کویر ابرکوهی یزد خرم و شاداب است.
درخت یاد شده در طول عمر خود شاهد حوادث تلخ و شیرین زیادی بوده و گویی در نخستین لحظه با بیننده زبان به سخن می گشاید و حکایت عمر طولانی خود را همراه با ترنم مرغابی که در گرو شاخسار پر پیچ و خمش نهاده اند، بازگو می کند.
حمدالله مستوفی هم در کتاب نزهت القلوب که به سال۷۴۰ هجری قمری تالیف شده است درباره درخت سرو ابرکوه آورده است، در آنجا سروی است که در جهان شهرتی عظیم دارد چنانچه سرو کشمیر و بلخ شهرتی داشته واکنون این از آن بلندتر و بزرگتر است .
برخی مورخین معتقدند نهال این درخت را 'یافث' پسر نوح کاشته است و درخت سرو ابرکوه از نوع سروهای مدیترانه ای است و ارتفاع این درخت ۲۵ متر، دور تنه آن را ۵ / ۱۱ متر می باشد.
این درخت در تاریخ ۱۶/۴/۸۶ به شماره ۳ وبعنوان سومین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و همچنین به عنوان یک اثر طبیعی در سال۱۳۸۲ به تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور رسیده است.
رییس اداره میراث فرهنگی وگردشگری صنایع دستی ابرکوه گفت: در تعطیلات نوروزی این درخت کهنسال بیشتر از دیگر آثار تاریخی مورد استقبال و دیدار مسافران نوروزی وگردشگران قرار گرفته است.
عباس قدیریان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون بیش از ۱۳ هزار نفراز مسافران نوروزی از اقصی نقاط کشور از آثار تاریخی ابرکوه از جمله سرو ۴۵۰۰ساله ابرکوه دیدن کردند.
دیدن این درخت برای مسافران نوروزی خالی از لطف نیست بخصوص مسافرانی که جاده طریق الرضا (ع) را سیر می کنند و از استانهای جنوبی به مشهد مقدس مشرف می شوند با دیدن این درخت زیبا وسر سبز خستگی را از تن خود بدور می کند.
این درخت در شهرستان ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری غرب یزد و در مسیر جاده اصلی یزد شیراز قرار دارد و فاصله آن تا شیراز۳۰۰ کیلومتر و تا اصفهان ۲۸۰ کیلومتر است.

منبع: ایرنا

 

بخش نظردهی بسته شده است..