خانه آقازاده ابرکوه نمادی از هنر معماری

به گزارش یزدی نیوزخانه آقازاده ابرکوه نمادی از هنر معماری سنتی ایران زمین اثر ماندگار دوران قاجار در ایام نوروز میزبان مسافران نوروزی وگردشگران است .

جاذبه های تاریخی ،گردشگری و دیدنی ابرکوه در دل کویر خودنمائی می کند و در اوج سفرهای نوروزی و تابستانی و حتی در طول سال مورد توجه و بازدید گردشگران و مسافران است.

مسافران نوروزی از اقصی نقاط کشور استقبال شایانی از خانه تاریخی آقازاده ابرکوه که در بافت قدیم دروازه میدان این شهر واقع است دارند .
این خانه قدیمی با مساحتی بیش از ۸۵۰ مترمربع بصورت حیاط مرکزی بوده و عمارت درسه جبهه به منظور استفاده در فصول مختلف سال استقرار پیدا کرده است .
این خانه تاریخی از نظر معماری و بکارگیری عناصر معماری سنتی ایران درخور توجه می باشد و باداشتن اتاق جنوبی خانه بصورت صلیبی و شکم دریده ساخته شده است.
وجود حوض سنگی در وسط حیاط خانه، فضای خانه بخصوص تالار را در تابستان طراوت خاصی بخشیده است و قسمت شاخص و جالب توجه این بنا ، بادگیر دوطبقه و کلاه فرنگی می باشد .
ارتفاع بادگیر آن ۱۸ متر و مساحت آن ۱۹ متر مربع و ۱۹ عدد دریچه تنظیم هوا دارد که با بادگیر دومی هماهنگی و ارتباط دارد که در کنار آن یک کلاه فرنگی با تزئینات مقرنس کاری بسیار زیبائی می باشد که درنوع خود بی نظیر است.
بادگیر و کلاه فرنگی به ترتیب حکم خنک کردن (کولر) و نور رسانی نورگیر فضای زیرین و تالارخانه را انجام می دهند.
قدمت خانه آقازاده ابرکوه مربوط به دوره قاجاریه است که با شماره ۱۸۳۰ در فهرست آثارملی ایران به ثبت رسیده است .
خانه آقازاده ابرکوه به عنوان آثار تاریخی شاخص ایران ازسوی دولت معرفی شد و عکس این خانه تاریخی بعنوان اثر تاریخی شاخص در پشت اسکناس جدید دو هزارتومانی حک شده است
ابرکوه با ۵۰ هزار نفر جمعیت در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد و در مسیرجاده اصلی یزد شیراز قراردارد .
فاصلة این شهر تا شیراز ۳۰۰ کیلومتر و تا اصفهان ۲۸۰ کیلومتر و دارای بیش از ۴۰۰ اثر تاریخی که ( ۱۲۴) اثر آن به ثبت آثار ملی ایران رسیده است و بعنوان یکی از ۱۴ شهر نمونه کشوری می باشد .

منبع: ایرنا

 

بخش نظردهی بسته شده است..