وقتی هتل‌‌های سنتی جاذبه گردشگری می‌شود

no-thumbs

هتل‌های سنتی که اغلب در خانه‌های تاریخی بنا شده‌اند، خود از جاذبه‌های گردشگری یزد به شمار می‌روند و برخی از آنها توانسته‌اند نمایی از زندگی سنتی در یزد قدیم را به نمایش بگذارند.

به گزارش یزدی نیوز گذری در خیابان امام یزد و در میان بافت تاریخی، مجموعه‌ای از هتل‌ها، رستوران‌ها و مراکز اقامتی را در مقابل گردشگران قرار می‌دهد که این هتل‌ها خود به تنهایی برای گردشگران یک جاذبه گردشگری به شمار می‌روند و اغلب مسافران، حتی اگر در این هتل‌ها اقامت نداشته باشند، ساعت‌ها وقت خود را در این مجموعه‌ها سپری می‌کنند.

این هتل‌ها که اغلب در خانه‌های تاریخی و قدیمی بنا شده‌اند، توانسته‌اند با به نمایش گذاشتن بخشی از زندگی مردم یزد در گذشته، هم از لحاظ معماری ساختمان‌ها و هم از نظر شیوه‌های زندگی، گردشگران را به عمق تاریخ ببرند.

هتل‌هایی که اصالت یزدی‌ها را به نمایش گذاشته‌اند

در این میان، هتل‌های زنجیره‌ای مهر، بیش از سایر هتل‌های سنتی توانسته‌ در همراه کردن گردشگران با تاریخ موفق عمل کند، هتل‌هایی که حتی نام آنها نیز اصالت یزدی به همراه دارد.

هتل سنتی مهر، هتل تاریخی لب خندق، هتل آنتیک ملک‌التجار، هتل موزه فهادان، پردیس مهر و رستوران تاریخی ابوالمعالی، فقط مکانی برای اقامت یا فضایی برای صرف غذا نیستند و حضور در ‌آنها در واقع حضور در یک موزه تاریخی و حضور در بخشی از زندگی مردم قدیم یزد است.

هتل سنتی مهر

خانه تاریخی زرگر یزدی از جمله خانه‌هایی است که به هتل تبدیل شده و هتل «مهر» از زیرمجموعه‌های هتل‌های سنتی مهر در این فضا مستقر است.

خانه زرگر یزدی مربوط به دوره قاجار است و در محله درالشفاء یزد واقع شده و جالب اینکه این خانه در اردیهشت‌ماه سال ۸۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

هتل «لب خندق» تلفیقی از تاریخ و زیبایی

خانه تاریخی طیبی نیز دیگر خانه‌ زیبای یزد است که این روزها به هتل تبدیل شده و هتل «لب خندق» به عنوان یکی از زیباترین هتل‌های سنتی یزد در این خانه به گردشگران خدمات می‌دهد.

این هتل دارای ۱۰ اتاق و ۲۵ تخت است و به سبک سنتی مرمت و احیا شده و از دو حیاط اصلی و نارنجستان، یک بادگیر، هشتی، تالار، پشت‌بام مشرف به بام تاریخی و … تشکیل شده است.

هتل «لب خندق»

هتل ملک‌التجار که به دلیل ویژگی‌های خاص معماری و استفاده از ابزار و تجهیزات پذیرایی منحصر به فرد، به هتل آنتیک ملک‌التجار معروف است و اغلب ثروتمندان تمایل دارند در این هتل اقامت کنند، نیز در یک خانه تاریخی زیبا بنا نهاده شده است.

شگفتی‌های تاریخی هتل آنتیک «ملک‌التجار»

خانه ملک‌التجار یکی از ابنیه قدیمی و معروف دوره قاجاریه با حدود ۱۲۰ سال قدمت است و در بازار «پنجه‌علی» یزد واقع شده است.

برخی اتاق‌های این هتل مجهز به جکوزی و … است و یکی از آنها دارای آیینه کاری کامل در دیوار و سقف است و در دو اتاق دیگر نیز نقاشی‌های بجا مانده از دوران قاجار خودنمایی می‌کند.

هتل ملک‌التجار

هتل موزه «فهادان» نیز یکی از زیباترین هتل‌های یزد است و با ابزار و وسایل زندگی قدیمی‌ها که در گوشه و کنار این هتل به نمایش گذاشته شده، به واقع موزه‌ای ارزشمند از فرهنگ بومی یزد است.

این هتل زیبا در خانه تاریخی تهرانی‌ها واقع شده که حدود ۲۰۰ سال قدمت دارد و در جوار آثار و جاذبه‌های تاریخی ممتاز یزد نظیر زندان اسکندر یا همان مدرسه ضیائیه، بقعه دوازده امام و در دل بافت تاریخی یزد قرار دارد.

پردیس مهر نیز یکی از مجموعه‌های اقامتی هتل‌های زنجیره‌ای مهر است که این مجموعه نیز در بافت تاریخی یزد واقع شده و فضایی زیبا و آرام برای استراحت گردشگران فراهم کرده است.

حمام تاریخی که رستوران شد

اما رستوران ابوالمعالی را نیز می‌توان یکی از زیباترین جاذبه‌های چندمنظوره یزد خواند، حمام تاریخی که این روزها در فضایی زیبا و دنج، از گردشگران و مراجعان خود با انواع غذاهای سنتی، هندی و فست‌فود پذیرایی می‌کند.

مجموعه این هتل‌ها در خیابان امام یزد به عنوان یکی از اصلِی‌ترین خیابان‌های یزد قرار گرفته‌اند و گردشگرانی که به این هتل‌ها مراجعه می‌کنند، در مسیر خود بافت تاریخی یزد، آب‌انبارها، مساجد و بازارهای بسیاری را از نظر می‌گذرانند و آماده ورود به فضایی تاریخی و زیبا می‌شوند.

رستوران «ابوالمعالی»

هتل سنتی «مهر» و هتل تاریخی «لب خندق» در جوار یکدیگر در خیابان قیام و در کوچه لب‌خندق واقع شده‌اند.

هتل آنتیک «ملک‌التجار» نیز در همان نزدیکی‌ها و در بازار پنجه‌علی واقع در خیابان قیام واقع شده است.

هتل موزه «فهادان» نیز در خیابان امام، خیابان فهادان، کوچه بقعه دوازده امام و روبروی زندان اسکندر واقع شده و این هتل در میان مجموعه‌ای زیبا از آثار تاریخی یزد محاصره شده است.

رستوران «ابوالمعالی» نیز در نزدیکی هتل فهادان است و در برخی ایام سال، مسافران هتل باید غذای خود را در این رستوران سرو کنند.

مجموعه «پردیس مهر» نیز یکی از مجموعه‌های زیبای اقامتی است که در کوچه شماره هفت خیابان امام واقع شده است.

به گزارش مهر،در همه این هتل‌ها از ابتدای نوروز تا ۱۵ خرداد و از اول مهر تا ‌آخر آبان، غذاها به صورت سلف سرویس ارائه می‌‌شود و گردشگران می‌توانند طعم غذاهای ایرانی، هندی، ایتالیایی و البته غذاهای بومی و سنتی یزد نظیر انواع آش‌ها را در این مراکز بچشند.
 

بخش نظردهی بسته شده است..