روستای تاریخی قطرم بافق چشم انتظار گردشگران نوروزی

روستای قطرم بافق بعنوان یک روستای تاریخی و هدف گردشگری استان یزد که از آن با نام ماسوله استان نیز یاد می شود مسافران و گردشگران نوروزی را به دیدن جاذبه های بکر و زیبای خود دعوت می کند.

به گزارش یزدی نیوز روستا قطرم از توابع بخش مرکزی در فاصله ۵۰ کیلومتری جنوب شرق بافق واقع شده و دارای کوچه های تنگ پیچ در پیچ مسقف با الوار، چوب و شاخه درختان است که همواره در کانون توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد.
از ویژگی بارز و مشخص این روستا، خصوصیت آب و هوایی آن است زیرا این روستای خوش آب و هوا در دره ای میان کوه های بلند و سر به فلک کشیده واقع شده و دارای آب و هوای چهار فصل است به طوری که در این روستا درخت خرما که ویژه مناطق گرمسیری است، روئیده و از سوی دیگر درختان بادام، زردآلو و گردو که خاص مناطق سردسیری است نیز برگهای زیبا و شکوفه های خود را به نمایش گذاشته است.
قطرم در تمام فصول سال دارای سکنه بوده و در آن به کشاورزی و دامداری مشغول هستند و محصولات زراعی، باغی و دامی برداشت می کنند.
در نزدیکی این روستا، آرامگاه پیر قطرم قرار دارد که از عرفا و مشایخ این روستا بوده و آرامگاه او محلی برای زیارت و تفریح اهالی بافق و توابع و حتی جای جای استان یزد به شمار می رود.
این روستا از نظر قدمت و پیشینه تاریخی از نخستین کانونهای زندگی و تجمع انسانی در منطقه است و بر طبق بعضی از منابع این روستا قبل از پیدایش تمدن کاریزی وجود داشته است.
وجود قبرستان بسیار قدیمی خورشیدی در ابتدای ورودی روستا،اجسام و اشکال (میخهای سفالی) که مورد استفاده آنها نا معلوم است،وجود چراغ های پیه سوز قدیم، قلعه و آثار قدیمی نظیر قلعه دختر و … حکایت از پیشنه تاریخی بلند این منطقه دارد.
تنوع گونه های گیاهی مانند سبل اورس ، بنه ، بادام کوهی ، انجیر وحشی و گیاهان صنعتی و دارویی مانند انغوزه ، زیره و … . وجود بز ، قوچ ، کل ، میش ، کبک ، تیهو و یوزپلنگ آسیایی ، وجود کوههای مرتفع و دیوارهای تند کوهستانی مساعد برای کوهنوردی و سنگ نوردی ،طلوع و غروب دل انگیز و دیدنی خورشید با آسمان صاف و گاهگاهی حرکت ابرهای بر دیوارهای کوهستانی و جالب تر از همه اینکه در یک روز کوتاه زمستانی سه مرتبه مردم این روستا شاهد طلوع و غروب خورشید هستند.
وجود چشمه های متعدد نظیر درب گوشین ، آب سی بزی ، درب سنگ قصاب،دیوارهای سنگی منازل مسکونی و باغات ، کوچه های مسقف غیر همسطح ، پلکانی ، پر پیچ وخم و باریک معروف به کوچه های آشتی کنان آثار امنیتی، دفاعی نظیر قلعه و کمینگاههای قدیمی ،تاسیسات آبی قدیمی نظیر استخر و آسیابهای متعدد آبی، شیوه سنتی دامداری مثل مشک زنی ، تلم زنی برای تهیه فرآورده های متعدد و مرغوب لبنی، چشمه تفریحی زیارتی و قدمگاه آب سی بزی و همچنین وجود قلعه قدیمی مشهور به قلعه دختر در لبه پرتگاه کوهستانی نزدیک چشمه اب سی بزی از دیگر جاذبه های بکر و دیدنی روستای قطرم بافق به شمار می آید.
جاده آسفالته برای دسترسی آسان، آب آشامیدنی سالم، برق، تلفن ثابت و همراه، گیرنده دیجیتال تلویزیون از امکانات این روستا است.
سال گذشته افزون بر ۲۰ هزار نفر از این روستای باستانی دیدن کردند و روزهای دوازدهم و سیزدهم فروردین هر سال جمعیت در روستای قطرم موج می زند به طوریکه باید از شب دوازدهم فروردین برای پیدا کردن جا یکی دو نفر از اعضای خانواده در آنجا بیتوته کنند.
این روستا همچنین میزبان مهمانان خارجی نیز بوده به طوریکه سال قبل جهانگرد رومانیایی با خانواده خود سه روز و جهانگرد لهستانی به مدت یک روز در این روستا و جاذبه های اطراف آن گردش و سیاحت کردند.
به گزارش ایرنا، بافق با ۴۰ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوبشرقی شهر یزد قرار دارد.
 

بخش نظردهی بسته شده است..