دیدگاه‌های دو عضو هیئت علمی دانشگاه در مورد آیین چهارشنبه ‌سوری؛

اسلام مشوق شادی و لذت سالم

no-thumbs

مراسم چهارشنبه آخر سال موسوم به "چهارشنبه سوری" از دیرباز به عنوان آیینی برای پیشواز بهار در ایران زمین مرسوم بوده است، به همین مناسبت در این خصوص نظرات دو تن از اعضای هیئت علمی گروه معارف دانشگاه یزد را جویا شدیم.

به گزارش یزدی نیوز  حجت‌الاسلام "سید احمد موسوی" عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه یزد با اشاره به شیوه مواجهه اسلام با چهارشنبه سوری، گفت: اسلام در برخورد با دیگر پدیده‌های اجتماعی و فرهنگی دو نوع واکنش متفاوت نشان داده است که یکی تایید و اصلاح و دیگری تخریب است.

وی در توضیح واکنش تائید و اصلاح اسلام، گفت: هرگاه یک سنت و فرهنگی دارای آثاری مفید که از پشتوانه دلیل منطقی نیز بهره‌مند باشد، مورد تائید و تشویق دین قرار گرفته است.

موسوی افزود: یکی از نمونه‌های روشن این مورد، سنت نوروز و جشن‌ها و رسوم پسندیده آن همانند دید و بازدید و سرکشی به اقوام، آشنایان و دوستان است که علاوه بر این که مورد تائید اسلام واقع شده، راهکارهای مناسبی نیز برای ارتقای کیفی آن ارائه شده است.

وی تصریح کرد: هرگونه عادت و سنتی در هر جامعه بدون پشتوانه فکری و عقلانی باشد یا نتایج زیان‌بار فردی و اجتماعی به همراه داشته باشد، تخریب محسوب شده و اسلام با آن مخالفت کرده، اجازه تکثیر و گسترش به آن نمی‌دهد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه معتقد است که سنت چهارشنبه سوری هرگاه از طرف مردم در یک چارچوب سالم و صحیح جهت ایجاد شادمانی مورد استفاده قرار گیرد، علاوه بر این که هیچگونه منع دینی نخواهد داشت بلکه مورد پذیرش نیز قرار خواهد گرفت.

وی در این مورد خاطرنشان کرد: اسلام مشوق شادی و لذت سالم است اما چنانچه همین مساله موجب آزار و آسیب محیط اجتماعی و حریم شهروندی شود، بسیار نکوهش شده و مورد حرمت دینی واقع شده است چرا که مطابق قاعده دینی "لاضرار" هیچگونه آسیب‌رسانی فردی و اجتماعی در اسلام پذیرفته شده نیست.

به گفته حجت الاسلام موسوی، امروزه این فرهنگ باستانی مورد سوء استفاده برخی افراد، آگاهانه یا ناآگاهانه قرار گرفته به گونه‌ای که شوربختانه هرساله در چنین روزهایی شاهد حوادث دلخراش زیادی در کشور اسلامی‌مان ایران عزیز هستیم تا جائی که بسیاری رسانه‌ها و مردم از آن به چهارشنبه‌سوزی یاد می‌کنند و دیگر هیچ خاطره‌خوشی را ترسیم نمی‌کند.

وی یادآور شد: قطعاً در چنین شرایطی چهارشنبه‌‌سوری از جمله کارهای مورد نهی اسلامی است و ضرورت دارد هم از جنبه فرهنگ‌سازی شادمانی استاندارد و سالم و هم از جنبه قوانین پیشگیرانه کارآمد تدبیر بایسته و شایسته‌ای اندیشیده شود.

حجت‌الاسلام "محمدحسین فهیم‌نیا" یکی دیگر از اعضای هیئت علمی گروه معارف دانشگاه یزد در خصوص چهاشنبه‌سوری با اشاره به سومین آیه سوره مومنون، گفت: خداوند در آیه ۳ سوره مومنون در قرآن، روی ‌گرداندن از لغو را نشانه ایمان دانسته است و "لغو" عبارت است از کار پوچ و بیهوده، عملی که توجیه عقلی ندارد.

وی با انتقاد از برگزاری مراسم چهارشنبه‌سوری و ایجاد خسارت‌های فراوان به واسطه برگزاری این مراسم، افزود: یکی از مصادیق بارز لغو، چهارشنبه‌سوری است و متأسفانه علاوه بر بی‌فایده و خرافی بودن آن، با خسارت‌های فراوان مالی، جانی، روانی و امنیتی همراه است.

به گزارش ایسنا،به گفته وی، شیطان خواست ماهیت خود را با پیوند زدن با آتش بالا ببرد، حال آن که آتش سوزاننده، نابودکننده و سر به بالا دارد، برخلاف خاک که بستری برای حیات، زندگی، رشد، حافظ گنج‌ها و سرمایه‌ها و سر به پایین دارد.
حجت‌الاسلام فهیم‌نیا با اشاره به آیه ۱۱ سوره رعد که می‌گوید قرآن چند چیز را پایه و اساس اسلام می‌داند که در مورد آن "علم و عقل آزاد" است، افزود: چهارشنبه سوری امری است موهوم، خرافی و در برابر حکم قطعی علم و عقل است و این گونه اعمال جایگاه ارزشمند ملت با فرهنگ ایران اسلامی را در دنیا پائین خواهد آورد.

بخش نظردهی بسته شده است..