گزارشی از اولین دوره کتاب سال یزد:

مسجد جامعی:جامع الخیرات یکی از القاب مهم یزد است/استاندار یزد:برای فکرو اندیشه نمی توانیم محدودیت قائل شویم

طی مراسمی با حضور احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران،سید محمد میرمحمدی استاندار یزد،علیرضا تابش مدیرعامل سینمای فارابی،رقیه دوست فاطمی ها مدیرامورکتابخانه های یزد و علی غیاثی ندوشن مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد برگزیدگان اولین دوره کتاب سال یزد معرفی و تجلیل شدند.

به گزارش یزدی نیوزدر گروه علوم پایه علی اصغر سمسار یزد با کتاب "قنات زارچ،درگروه کلیات علی اکبر قلمسیاه با کتاب فرهنگ نامه یزد،درگروه کلیات صدیقه رمضانحانی با کتاب فرهنگ مشاغل یزد،درگروه معماری مهدی بهادری نزاد با کتاب شاهکارمهندسی ایران،درگروه معماری لیلا پهلوان زاده با کتاب گنجینه فرهنگ معماری استان یزد و برگزیده در ادبیات رمان هادی حکمیان با عنوان برج قحطی معرفی و مورد تجلیل قرار گرفتند.
اما شایسته تقدیرهای این مراسم ۸ نفر بودند که کتاب‌شناسی وحشی بافقی نوشته حسین مسرت،دیوان صمصام یزدی نوشته میرزا محمدعلی عالمی، فهرست نسخیه‌های خطی کتابخانه الغدیر یزد نوشته سمیره کریمی، فرهنگ عامه ابرکوه نوشته مسعود حاجی‌زاده میمندی، تحلیل زبان‌شناختی گویش یزدی نوشته فخرالسادات خامسی هامانه، مهندسی و معماری آب‌انبارهای یزد نوشته علیرضا دهقانی، یزد در اسناد مطبوعاتی نوشته محمد حاجی شعبانی و از باغ‌ها به بعد نوشته معصومه میرابوطالبی معرفی شدند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد:

مصمم به برگزاری هرساله کتاب سال یزد هستیم

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: تجلیل از برگزیدگان اولین دوره کتاب سال یزد "جایزه ویژه شهید صدوقی"با همکاری و حمایت دفتر سومین شهید محراب برگزارشده است.

علی غیاثی ندوشن افزود:مصمم هستیم که طرح کتاب سال استان یزد را هر ساله یا نهایتا هر دوسال یکبار برگزار نماییم.

وی تشویق و ترغیب نویسندگان و ارتقاء فرهنگ کتاب و کتابخوانی را از مهمترین اهداف برگزاری کتاب سال یزد دانست و گفت:با توجه به ظرفیت های عظیم فرهنگی در استان یزد نیازمند برگزاری طرح هایی همچون کتاب سال یزد هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در ادامه با اشاره به ٨٠ اثر برای داوری اولین دوره کتاب سال یزد جایزه ویژه شهید صدوقی،گفت: کتاب های داوری شده،در حوزه‌های تاریخ و جغرافیا، مذهب، علوم اجتماعی، هنر، زبان و گویش‌های محلی، ادبیات، کلیات و علوم طبیعی بود.


وی تصریح کرد:بیشترین تعداد آثار به حوزه‌های تاریخ و جغرافیا و همچنین تاریخ محلی و کمترین تعداد آثار به حوزه زبان و گویش‌های محلی مربوط بودند.

 

 

 

استاندار یزد:

برای فکرو اندیشه نمی توانیم محدودیت قائل شویم

استاندار یزد با اشاره به اینکه برای هر چیز محدودیت قائل شویم برای فکرو اندیشه نمی توانیم این محدودیت را ایجاد کنیم،اظهار داشت:کتاب اندیشه ها را تحریک می کند.

سید محمد میرمحمدی افزود:مطالعه کتاب همواره موجب زایش و رویش فکرها و اندیشه‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه کتاب عصاره تفکر اندیشمندان و فرهیختگان است، تاکید کرد :شایسته است فرهنگ مطالعه به ویژه در بین نسل جوان افزایش پیدا کند.

به گفته وی، مطالعه و خواندن کتاب، اندیشه‌ها را فعال و خلاق می‌کند و این خلاقیت سبب می‌شود تا انسان‌ها به بالاترین درجه ممکن انسانیت دست پیدا نمایند.

وی در ادامه با اشاره به تکنولوژی های نوین ارتباطات افزود: امروز شاهد هستیم علرغم ظهور ارتباطات نوین ،فرهنگ مطالعه در بین اقشار مختلف مردم در حال گسترش است.

استاندار یزد با بیان اینکه کتاب باعث شکوفایی مسیر کمالات انسانی می شود،تصریح کرد:کسانیکه در حوزه کتاب فعالیت می کنند ارزشمند ترین انسانها هستند.

به گفته میرمحمدی، نسل جوان ما امروز به حضور در محافل ادبی، فرهنگی و اعتقادی بسیار نیازمند است.

استاندار یزد گفت:امیدوارم با گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، بتوان جوانان را به میدان‌های مطلوب هدایت کرد.

 

 

 

یادگار سومین شهید محراب:

کتاب نقش جدی در توسعه فرهنگی یک جامعه دارد

 

یادگار سومین شهید محراب گفت:کتاب نقش جدی در توسعه فرهنگی یک جامعه دارد.

حجه الاسلام والمسلمین محمد صدوقی در آیین تجلیل از برگزیدگان نخستین دوره کتاب سال استان یزد،افزود:به رغم توسعه تکنولوژی ،انتشار سنتی کتاب و کتابخوانی جایگاه اصیل خودش را حفظ کرده است.

وی با بیان اینکه کتاب می تواند ایفای نقش جدی توسعه در یک جامعه باشد،تصریح کرد:دولتمردان و متولیان امر کتاب نباید از نقش مهم کتاب غافل شوند.

وی در ادامه با اشاره به عنوان جایزه ویژه شهید صدوقی در عنوان کتاب سال یزد اشاره کرد و گفت:مرحوم صدوقی همیشه دغدغه معیشت و فرهنگ مردم را داشت.

حجه الاسلام والمسلمین صدوقی افزود:بدین منظور دفتر سومین شهید محراب برای ادامه دغدغه های مرحوم صدوقی تمام تلاش خود را در امور خیریه و فرهنگ انجام خواهد داد.

به گفته وی،حمایت دفتر سومین شهید محراب ازاولین دوره کتاب سال یزد در راستای توجه جدی به فرهنگ یزد است که تلاش خواهد شد تا در دوره بعدی این برنامه ادامه داشته باشد.

یادگار سومین شهید محراب پیشنهاد داد که از هم اکنون دبیرخانه کتاب سال استان یزد تشکیل شود تا در دوره های بعدی شاهد برنامه هایی پربارتر در این حوزه شکل گیرد.

همچنین حجه الاسلام و المسلمین معزالدینی امام جمعه موقت یزد نیز طی سخنانی به اهمیت کتاب و کتابخوانی پرداخت.

 

 

مسجد جامعی:

جامع الخیرات یکی از القاب مهم یزد است

 

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است:جامع الخیرات یکی از القاب مهم یزد است.

احمد مسجدجامعی با بیان این مطلب به فعالیت های نیک خیری یزدیها اشاره کرد و گفت:یزد نمونه و الگوی فرهنگ تمدنی می باشد که کمتر به آن اشاره شده است.

وی با بیان اینکه یزد از دیرباز نسبتی با خیر و نیکی داشته است،تصریح کرد: در یزد چهره‌های کهن تاریخی بسیاری وجود دارد که باید بخوبی برای همه و بخصوص نسل جوان معرفی شود.

عضو شورای شهر تهران در ادامه با بیان اینکه درتاریخ ایران هیچوقت خشونت رشد نکرده است،اظهار داشت:این امر ناشی ازتفکر،اندیشه وآزادی است.

وی در عین حال ادامه داد که یزد می‌تواند الگویی برای گفت‌وگوی فرهنگی ارائه دهد.

به گفته مسجد جامعی، یزد این گفت‌ وگو و تمدن را خود در تاریخ تجربه کرده و در این سطح به بلوغ رسیده است.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی به چهره های سرشناسی همچون ایرج افشار اشاره کرد و گفت: یکی از کارهای عمده‌ای که با حمایت اندیشمندان یزد در حوزه‌های مختلف انجام شده است، مستندنگاری وقایع در دوره‌های مختلف است.

وی افزود: در یزد با همه تفاوتی که در میان ادیان، تفکر، اندیشه فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آن وجود دارد، در ایامی مانند عاشورا، همه با هر دین و تفکر و اندیشه‌ای زیر پرچم امام حسین (ع) می‌روند.

این عضو شورای شهر تهران در پایان با قدردانی از حماین دفتر سومین شهید محراب در برگزاری اولین دوره کتاب سال یزد،گفت:دفتر شهید صدوقی با درایتی که دارد و با پیشینه‌ای که بنیانگذاران آن در امور خیر، پرداختن به فرهنگ و تمدن، اصالت و دیانت دارند، قدم‌های ارزشمندی در توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و حمایت از مؤلفان برجسته بر خواهند داشت.

تابناک

بخش نظردهی بسته شده است..