مهمترین چالش سلامت در استان یزد چیست؟

سبک زندگی نامطلوب یزدیها

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، سبک زندگی نامطلوب مردم یزد را مهمترین چالش سلامت در این استان می داند.

به گزارش یزدی نیوزاین خبر در حالی منتشر می شود که متاسفانه بکارگیری یک الگوی غذایی نادرست، بی تحرکی و شیوع مصرف سیگار باعث شده که بسیاری از بیماری ها بخصوص انواع سرطان های دستگاه گوارشی نظیر سرطان کبد، معده، مری، لوزالمعده و روزه بزرگ روز به روز در یزد بیشتر شود.بنابراین تغییر سبک زندگی فعلی مردم تنها و بهترین راهکار حفظ سلامتی در جامعه است.

عدم رعایت یک الگوی غذایی صحیح باعث شده است که بیماری ها و مشکلات گوارشی حتی در سنین بسیار پایین تر در جامعه افزایش یابد، بطوریکه بیش از ۳۰ درصد مردم جامعه از دو مشکل شایع ریفلاکس و یبوست رنج می برند و این دو بیماری مهم ترین علت مراجعه به متخصصان گوارش در کشور است.

محمدحسن لطفی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد،در مورد مهمترین چالش حوزه بهداشت در استان یزد اظهار داشت: سبک زندگی نامطلوب، مهم‌ترین چالش سلامت استان یزد است و تغذیه مردم، عدم تحرک آنها، استعمال دخانیات و … بهداشت و سلامت را دچار چالش کرده است.

وی با تأکید بر اینکه در حوزه بهداشت، تغییرات باید بر روی نگرش مردم و افکار آنها انجام شود،دریک نشست خبری تصریح کرد: تا مردم خود مراقب سلامت و بهداشت خود نباشند، حتی تحول در نظام سلامت نیز نمی‌تواند به ارتقاء سلامت و بهداشت آنها کمک کند.

لطفی اضافه کرد: واقعیت این است که تا حداقل پنج سال بر روی بهداشت مردم کار نکنیم، نمی‌توانیم سنجش درستی از بیماری‌های شایع در جامعه داشته باشیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به اینکه خدمات بسیار گسترده‌ای در قالب طرح تحول نظام سلامت به مردم ارائه شده است، خاطر نشان کرد: واقعیت این است که ۷۰ درصد سلامت مردم خارج مقوله خدمات است و تا زمانی که خود مردم در زمینه سلامتشان به بازی گرفته نشوند، نمی‌توان یک‌طرفه برای سلامت آنها برنامه ‌ریزی کرد.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر آگاه‌سازی و به مشارکت طلبیدن مردم، قوانین نیز باید به درستی رعایت شود، عنوان کرد: یعنی آنجا که قانونی با عنوان پیوست سلامت برای کارگاه‌های تولیدی و صنعتی وجود دارد، به بهانه بروکراسی اداری آن را حذف نکنیم.

لطفی با بیان اینکه مردم به ویژه در استان یزد، دو برابر حد استاندارد نمک مصرف می‌کنند و مصرف قند و شیرینی‌جات آنها بسیار بالاست، عنوان کرد: باید تلاش کنیم حداقل شیرینی‌جات و نانی که در استان یزد تولید می‌شود را کنترل کنیم زیرا مردم اکنون ۵۰ درصد نمک مصرفی خود در طول روز را از نان دریافت می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در مورد مصرف دخانیات در استان یزد نیز بیان کرد: در حال حاضر ۱۷ درصد مردم استان یزد دخانیات استعمال می‌کنند اما اگر نتوانیم با فرهنگ‌سازی و اطلاع ‌رسانی از روند رو به رشد آن جلوگیری کنیم، به زودی این آمار به ۲۰ درصد تبدیل خواهد شد.

وی، یکی دیگر از مسائلی که سبب وارد آمدن آسیب به سلامت مردم می‌شود را سوانح ترافیکی دانست و اظهار داشت: یزد بعد از استان‌های قم و تهران، بیشترین آمار سوانح رانندگی را به خود اختصاص داده و متاسفانه اغلب عابران پیاده و راکبان موتورسیکلت‌ها دچار آسیب‌های جدی یا مرگ می‌شوند.

لطفی تصریح کرد: به طور قطع فرهنگ‌سازی ترافیکی و نظارت بیشتر از سوی دستگاه‌های ناظر و اعمال برخی شیوه‌های بازدارنده از تخلفات رانندگی می‌تواند تا حد زیادی از بروز این آسیب‌ها جلوگیری کند.

وی در مورد فعالیت بدنی مردم یزد نیز بیان کرد: در حال حاضر نیمی از مردم استان یزد در طول روز هیچ فعالیت بدنی ندارند که با توجه به وضعیت تغذیه، بی‌تحرکی می‌تواند عامل بسیاری از بیماری‌ها باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد خاطر نشان کرد: علاوه بر همه موارد یاد شده، توجه به سلامت روان و موضوع اعتیاد نیز از مواردی است که در حوزه بهداشت و سلامت باید به آن توجه جدی شود.

فست فودها، غذاهای چرب و سیگار مهم ترین عامل بروز ریفلاکس

به گفته یک فوق تخصص گوارش، مواد غذایی به خصوص خوردن چربی‌ها و مصرف سیگار، از جمله عواملی است که دریچه کاردیا را بازتر و برگشت اسید را شدیدتر می‌کند. و البته عوامل هورمونی در زنانی که قرص‌های ضد حاملگی مصرف می‌کنند، به خصوص آنهایی که ترکیبات پروژسترون دارند، می تواند ریفلاکس را تشدید کند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ، چاقی را از دیگر علایم مهم ریفلاکس دانست و افزود: یکی از علل ریفلاکس می‌تواند چاقی باشد، این بیماری در افراد چاق موجب وقفه تنفسی در هنگام خواب می شود، بنابراین شخص باید وزنش را پایین بیاورد و رعایت حد فاصل خواب و غذا خوردن را داشته باشد توصیه می‌شود در بیمارانی که ریفلاکس دارند این فاصله یک یا دو ساعت باشد و بیمار بعد از غذا خوردنش دراز نکشد.

وی با اعلام اینکه یک پنجم ایرانیها دچار ریفلاکس هستند و هفته ای یک تا دو بار ترش می کنند، تصریح کرد: به علت نوع رژیم غذایی مردم ایران نفخ در کشور ما پدیده شایعی محسوب می‌شود ریفلاکس بیماری خطرناکی نیست اما آزار دهنده است. و کم کردن حجم غذا برای این بیماران توصیه می‌شود و پرخوری بدترین مسئله‌ای است که ریفلاکس را تشدید می‌کند.

این فوق تخصص گوارش به ارتباط تغذیه نادرست با سرطان گوارش اشاره کرد و گفت: علل و عوامل مختلفی در ایجاد سرطان دخالت دارند اینکه ما بگوییم علت سرطان مشخص شده یک حرف خیلی بزرگی زده ایم . اما مهمترین چیزی که ما همیشه بر روی آن تأکید داریم مسئله ی چاقی است. متاسفانه ۳۰ درصد افراد جامعه ی ما به دلیل الگوی غذایی نامناسب و بی تحرکی، وزن بیش از اندازه دارند . بنابراین سرطان کلون( روده بزرگ) و سرطان سینه در افرادی که چاق هستند شایع تر دیده می شود

تابناک .

بخش نظردهی بسته شده است..