نماینده اسبق یزد:

اقلیت تندروها درمجلس دهم در انزوا قرار خواهند گرفت

بخش عمده‌‌ای از اصولگرایان افراد منطقی و خردگرا هستند و خیلی راحت می‌توان باآنها کار کرد از این رو بنده معتقدم مجلس دهم توانایی بالایی خواهد داشت و خروجی خوبی را هم از آن شاهد خواهیم بود.

به گزارش یزدی نیوزنماینده مردم یزد در مجلس هشتم گفت: بخش عمده‌‌ای از اصولگرایان افراد منطقی و خردگرا هستند و خیلی راحت می‌توان باآنها کار کرد از این رو بنده معتقدم مجلس دهم توانایی بالایی خواهد داشت و خروجی خوبی را هم از آن شاهد خواهیم بود.

علی اکبر اولیاء، چهره نزدیک به محمدرضا عارف و نماینده مجلس هشتم در مجلس شورای اسلامی در  گفتگو با روزان به بررسی وضعیت مجلس دهم پرداخته است که مشروح این  گفتگو در ذیل می‌آید:
یکی از نقاط ضعفی که به منتخبان اصلاح‌طلبان در مجلس دهم وارد است نداشتن متخصصین در برخی از حوزه‌ها خصوصا حوزه اقتصادی است نظرشما دراین خصوص چیست؟
در ابتدا خدا را شکر می‌کنم که از نعمت جمهوری اسلامی برخورداریم الگویی که امام(ره)تعریف کردند هم اسلامیت و هم جمهوریت. در این انتخابات وجهی از جمهوریت و ظرفیت‌هایی که در قانون اساسی ما وجود دارد متجلی شد و سبب شد خود مردم و مردمسالاری دینی نمودی داشته باشد و ما بتوانیم امیدوار باشیم که براساس قانون اساسی حاکمیت مردم را شاهد باشیم. باتوجه به اینکه در انتخابات ۷اسفند ما دیدیم شرایطی که اصولگرایان فراهم ساختند مطابق با سلیقه سیاسی مردم تهران نیست و اصلاح‌طلبان این موضوع را با وحدت و صبری که داشتند توانستند ثابت کنند لذا امیدواریم کسانی که جمهوری اسلامی را قبول دارند این مسئله را بپذیرند و از بداخلاقی‌ها و یکه تازی‌های بی مورد پرهیز کنند. ضمن اینکه رای نیاوردن ۳۰چهره شاخص اصولگرایی که خود را پیروز قاطع این انتخابات می‌دانستند در تهران می‌تواند درس بزرگی در جهت تحقق مردمسالاری دینی باشد. البته این ایرادی که به نمایندگان اصلاح‌طلب گرفته می‌شود به دلیل رد صلاحیت چهره‌های شاخص این جریان است لذا در این شرایط مسئولیت برعهده بزرگان اصلاح‌طلب است که با همین چهره‌های ناشناخته کار کنند و در دو سه ماهی که تا آغاز مجلس فرصت باقی است دوره‌های آموزشی و توجیهی برای آنها بگذارند البته یک نکته مثبتی که دراین دوره از انتخابات وجود دارد این است که همه کاندیداهای جناح اصلاح‌طلب و اعتدال متعهد شده‌‌اند که کار تیمی و گروهی انجام دهند و از تک روی پرهیز کنند و نماینده خرد جمعی داخل مجلس و جریان سیاسی باشند که از آنها حمایت کرده اند   .
به هرحال باتوجه به این که نمایندگان، چهره‌های شناخته شده و باتجربه نیستند قطعا نمی‌توانند حق مطلب را بطور کامل ادا کنند لذا امیدواریم با تدابیری که اتخاذ می‌شود این ضعف‌ها پوشیده شود البته بنده براین باورم اگر فضای مجلس عقلایی باشد کمااینکه اصولگرایان معتدل هم همین مشی را دارند اقلیت تندروها نه تنها توفیقی پیدا نخواهند کرد بلکه در انزوا قرار خواهند گرفت و درمجموع مجلس دهم بتواند موفقیت‌های قابل توجهی به دست آورد.
یعنی شما معتقدید این ضعف نماینده‌های اصلاح‌طلب به دلیل ردصلاحیت هاست؟
بله حتما همینطور است. لیست تهران نشان می‌دهد که معدودی از کاندیداها شناخته شده هستند و اکثر نیروها جوان هستند البته این مسئله می‌تواند فرصتی برای گردش نخبگان و چهره‌های جوان باشد به هرحال اصلاح‌طلبان چاره‌‌ای جز این نداشتند هرچند که این اتفاق هم مبارک است و در دراز مدت می‌تواند در تحقق روند مردمسالاری دینی تاثیرگذار باشد.
باتوجه به ائتلافی که اصلاح‌طلبان با اصولگرایان معتدل داشته‌‌اند ضعف‌های نماینده‌های اصلاح‌طلب قابل پوشش است؟
دقیقا همینطور است من فکر می‌کنم بخش عمده‌‌ای از اصولگرایان افراد منطقی و خردگرا هستند و خیلی راحت می‌توان باآنها کار کرد از این رو بنده معتقدم مجلس دهم توانایی بالایی خواهد داشت و خروجی خوبی را هم ازآن شاهد خواهیم بود.
همانطور که مطلعید نیروهایی که از دولت قبل مجوز ورود به مجلس دهم را اخذ کرده‌‌اند که به دلیل مسئولیت‌ها و پست‌هایی که داشته‌‌اند تخصص‌هایی به دست آورده‌‌اند افرادی مثل آقای بهمنی در حوزه اقتصادی،آقای فریدون عباسی در زمینه انرژی هسته‌‌ای و آقای حاجی بابایی در زمینه آموزشی فکر می‌کنید نماینده‌های اصلاح‌طلب دراین حوزه‌ها بتوانند مدافع سیاست‌ها و برنامه‌های دولت آقای روحانی باشند؟
اینها دست به حرکت تند و خطرناک نخواهند زد. البته چهره‌هایی مثل دکتر عارف می‌توانند هدایت کلی را برعهده داشته باشند یا از میان معتدلین فردی مثل آقای لاریجانی وزن بالایی دارند و اجازه نخواهند داد تک روی‌ها و تندروی‌های تاثیر گذار انجام شود.
پس شما قبول دارید در برابر این افراد مدیریت مجلس مهم است؟
فضای کلی مجلس و مدیریت مجلس.
فکر می‌کنید از میان آقایان لاریجانی و عارف کدام یک می‌توانند در مدیریت مجلس موفق تر عمل کنند ؟
بهتر است تا مشخص شدن تکلیف دور دوم اتخابات و ترکیب مجلس دهم صبر کنیم بنده به مذاکراتی که صورت می‌گیرد خوش بین هستم.

 

بخش نظردهی بسته شده است..