فرهنگ غلط ترافیکی در یزد:

نگرانی از آمارهای مرگ و میر ناشی از سوانح رانندگی در استان یزد

آمارهای مرگ و میر ناشی از سوانح رانندگی، معلولیت‌‌ها و بیماران مرگ مغزی در بیمارستان‌‌های یزد مؤید این واقعیت است که متاسفانه شهر یزد با چالشی به نام نامطلوبی زیرساخت‌‌های ترافیکی روبه‌رو است.

به گزارش یزدی نیوزدر این بین مردان بیشترین تلفات حوادث رانندگی را به خود اختصاص داده‌‌اند. به همین دلیل هفته اول اسفندماه به نام «هفته سلامت مردان» نام‌گذاری شده و با توجه به آمار بالای سوانح رانندگی شعار «فرمان سلامتی در دستان شماست» انتخاب شده است.

فرهنگ استفاده از موتوسیکلت ضعیف است
«رضا دهقانی» جوان موتورسوار یزدی می‌گوید: حوادث ناشی از موتوسیکلت در استان بسیار زیاد است و مسئولان باید فرهنگ درست استفاده از موتور را از پایه در بین جوانان نهادینه کنند.
وی اضافه می‎‎کند: بسیاری از افراد قدرت خرید خودرو را ندارند و از موتوسیکلت استفاده می‌‌کنند و چون فرهنگ استفاده صحیح از این وسیله نقلیه را نمی‌دانند، حوادثی می‌آفرینند که گاه مرگبار است. این شهروند می‌گوید: البته همه چیز به موتورسواران مربوط نیست. مثلا به نظر من یکی از دلایل تصادف موتورسواران در یزد، کم‌عرض بودن معابر محله‌‌های تاریخی است.

فرهنگ غلط ترافیکی
اما رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان می‌گوید: متاسفانه با وجود فرهنگ و تمدن بالایی که از یزدی‌‌ها سراغ داریم، فرهنگ ترافیکی ما تناسبی با این فرهنگ و تمدن غنی ندارد.«منصور جمشیدی» با بیان این که سوانح رانندگی یکی از عوامل مرگ و میر در استان یزد است، می‌افزاید: متاسفانه معابر استان هم وضعیت مطلوبی ندارند و ایمن‎سازی‌های لازم در مورد آنها انجام نشده است و همین در وقوع حوادث بی تاثیر نیست. به گفته جمشیدی عامل ۹۰‌درصد تصادفات درون استانی عابران پیاده و موتورسواران هستند.

مرگ مغزی؛ نتیجه ضعف فرهنگ
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان در ادامه اظهار می‎کند: راکبان موتوسیکلت، یکی از مهم‌‌ترین عوامل وقوع سوانح رانندگی و مرگ و میر در یزد هستند.
جمشیدی می‌گوید: اغلب راکبان موتوسیکلت به دلیل ضعف فرهنگ ترافیکی و استفاده نکردن از کلاه ایمنی، در سوانح ترافیکی دچار تروما و مرگ مغزی می‌شوند.

فوت ۹۸ مرد در نیمه اول سال
مدیر گروه سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی می‌گوید: حوادث ترافیکی از معضلات اجتماعی یزد است به نحوی که تعداد زیادی از معلولیت‌‌ها یا مرگ و میر در استان ناشی از تصادفات است. «حسن جان‌فدا» عنوان می‎کند: در نیمه اول سال جاری ۱۴۰ نفر بر اثر سوانح رانندگی کشته شدند که ۹۸ نفر از آنها مرد بودند که از این تعداد ۸۳ نفر متاهل بودند. به گفته وی علت فوت ۴۵ نفر از تصادفی‌ها در نیمه اول امسال در سوانح مرتبط با موتوسیکلت بود که ۳۵ نفر از آنها راکب و ۱۰ نفر نیز سرنشین موتور بودند.

سالمندان؛ گروه درگیر
جان‌فدا با بیان این که حوادث ترافیکی نقش مهمی در سلامت مردان دارد، می‌افزاید: مهم‌‌ترین عامل مرگ مردان در یزد، سوانح رانندگی است.
وی ادامه می‌دهد: بیشترین گروه درگیر در حوادث رانندگی نیز سالمندان هستند. چرا که زیرساخت‌‌های شهری یزد متناسب با فرهنگ ترافیکی شهر نیست.
مدیر گروه سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی می‌گوید: اکثر پیاده‌‌روهای معابر یزد نور کافی ندارند و این معضل، خطری جدی برای ایمنی سالمندان ایجاد می‌کند.

افزایش تصادفات رانندگی
مدیر گروه سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی بیان می‎کند: امسال حوادث رانندگی در مقایسه با سال گذشته ۱۳ درصد افزایش داشته که فقط ۵/۵ درصد آن مربوط به تصادفات برون شهری و بقیه مربوط به تصادفات درون شهری بوده است. بنابراین مسئولان باید به تامین ساختارهای ایمن شهری همت بیشتری بگمارند. جان فدا می‎گوید: بر اساس آمارهای موجود ۵۱ درصد از سوانح ترافیکی موتورسواران جوان به دلیل سرعت زیاد به مرگ در محل حادثه منجر شده است و با وجود حضور به موقع آمبولانس در محل حادثه در بسیاری از حوادث، ضربه به سر، عامل مرگ و میر شده است. جان‌فدا می‌گوید: متاسفانه برخی از مسئولان استان در حیطه فرهنگ ترافیک دلسوزی لازم را ندارند و به وظایف خود عمل نمی‎کنند.

لزوم همکاری همگانی
این مسئول به مشکل ترکیبی بودن ترافیک شهری یزد نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: متاسفانه در شهر یزد فضاهای ترافیکی جداگانه‌ای برای موتوسیکلت، خودروهای شهری و خودروهای سنگین تعیین نشده است. وی رفع معضلات ترافیکی شهر را نیازمند همکاری همگانی و دخالت نهادهای فرهنگی و شهری می‌‌داند.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..