خیزش دوباره صنایع دستی یزد

no-thumbs

یزد از استان های توانمند در حوزه صنایع دستی است و هم اکنون در این استان بیش 50 رشته صنایع دستی وجود دارد که هنرمندان و صنعتگران به صورت انفرادی و کارگاهی به انجام آن مشغول هستند و دو هزارو 985 کارگاه و 25تعاونی صنایع دستی زیرپوشش و حمایت این اداره کل قرار دارد.

به گزارش یزدی نیوزاز صنایع دستی استان می توان به فرش بافی ، زیلوبافی ، ترمه ، زری ، مخمل ، شمد، دارایی ، چادرشب ، دستمال یزدی ، روتختی ، خورجین بافی(لبافی) ، پتو ، جیم ، شال بافی ، بقچه، لنگ، قناویز، روفرشی، شال بافی ، قلم زنی، شیشه گری، بافت پادری ، کف پوش و چرم سازی، موتابی و نمد مالی اشاره کرد.
بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور، پیش از این در زمینه وضعیت صنایع دستی این استان گفته بود: با سیاست های سازمان، استان یزد به عنوان یکی از محورهای توسعه صنایع دستی کشور، مورد حمایت واقع شده است، البته نمی توان گفت که وضعیت فعلی کاملا مطلوب است اما رو به بهبود است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان هم درباره عملکرد بخش صنایع دستی در دو سال گذشته از ۹۲ تا ۹۴ نیز با اشاره به لزوم زنده کردن صنایع فراموش شده افزود: در این مدت باز زنده سازی رشته های زری بافی و احرامی بافی که رو به فراموشی می رفت با همت کارشناسان این اداره کل و همکاری صنعتگران پیشکسوت این رشته ها انجام شده است.
محمدرضا دهقان مهرجردی درباره اهم برنامه های این مجموعه در سفر ریاست جمهوری گفت: برگزاری نمایشگاه سراسری صنایع دستی ،ایجاد بازارچه دائمی ، آموزش ، ترویج و توسعه رشته های صنایع دستی و توسعه شهرشک صنایع دستی میبد از مهمترین پیشنهادات ما در این سفر بود.
وی اضافه کرد: یزد در حال حاضر به عنوان شهر جهانی نساجی سنتی و میبد به عنوان شهر جهانی زیلو شناخته می شود و امیدواریم بتوانیم مقدمات ثبت جهانی این دوشهر استان را به سرانجام برسانیم و به همین منظور اقداماتی نیز انجام شده است.
این مسئول وضعیت هنرمندان این هنر صنعت در استان یزد یادآور شد: تعداد ۲۸۷۱نفر از صنعتگران و هنرمندان صنایع دستی استان تا سال ۱۳۹۳ زیر پوشش بیمه و مورد حمایت این اداره کل بوده اند که در سال جاری نیز ۱۴۵ مورد به آنها اضافه شده است .
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی یزد تصریح کرد: در سال ۹۴ احیای دستگاه زری بافی سنتی با همکاری کارشناسان استان و پژوهشگاه تهران صورت پذیرفت و این رشته سنتی و بومی یزد احیا و ۵۰دوره آموزشی در رشته های مختلف صنایع دستی برگزار شده ضمن آنکه بیش از ۱۰۰شغل خانگی راه اندازی شد.

ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..