معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد:

اضطراب و افسردگی در میان جامعه زنان یزدی افزایش یافته است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از افزایش نگران‌کننده اضطراب و افسردگی در میان جامعه زنان خبر داد.

به گزارش یزدی نیوزمحمدحسن لطفی،  در کارگروه تخصصی بانوان استان یزد با حضور معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در یزد اظهار داشت: محور توسعه هر جامعه، انسان سالم است که در بین آنها گروه بانوان نقش‌آفرین و در عین حال آسیب‌پذیر هستند.

وی افزود: در استان یزد با توجه به شرایط جغرافیایی و سبک زندگی، روند شیوع برخی بیماری‌ها نسبت به سایر مناطق کشور بیشتر است که این امر سبب اهمیت یافتن توانمندسازی و افزایش سطح سلامت بانوان می‌شود و با ایجاد این توانمندی، می‌توان از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ادامه داد: در زمینه سلامت روان نیز شاهد شیوع نگران‌کننده مشکلاتی از جمله اضطراب، افسردگی و اعتیاد هستیم به نحوی که در حال حاضر، ۱۰ درصد از بانوان استان یزد معتاد هستند،‌ سه درصد از زنان استان استعمال دخانیات دارند که این میزان در گذشته یک درصد بوده است.

لطفی ادامه داد: در زمینه سلامت باروری نیز شاهد شیوع دیابت حاملگی از هشت تا ۱۰ درصد در کشور به ۲۰ تا ۲۱ درصد در استان یزد هستیم.

لطفی افزود: مجموع عمر از دست رفته بانوان به دلیل سرطان به ۵۸۰ سال می‌رسد که شایع‌ترین نوع سرطان در استان یزد، سرطان سینه، پوست، معده و خون است. علاوه‌بر‌این کیفیت زندگی‌ها به دلیل مشکلات و بیماری‌هایی از جمله پوکی استخوان، آرتروز و … پایین آمده است.

فخرالسادات خامسی‌هامانه، مدیرکل دفتر بانوان و خانواده استانداری یزد نیز در این نشست با بیان گزارشی از عملکرد دو ساله کمیته اختصاصی بانوان عنوان کرد: برای نخستین بار مجمع زنان را در استان یزد با ۴۸ عضو تشکیل شد. همچنین برای اولین‌بار،‌ اجرای طرح سلسله کرسی‌های آزاداندیشی برای دختران، اجرای طرح پویش رسانه‌ای خانواده، برگزاری جشن‌ها و جشنواره توانمندی زنان استان و… صورت گرفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد نیز در این همایش با بیان افزایش حضور زنان در عرصه‌های فرهنگی و هنری در دو دهه اخیر گفت: در حوزه هنرهای تجسمی، ‌160 نفر حضور دارند که ۹۷ نفر از آنها زنان هستند.

علی غیاثی‌ندوشن عنوان کرد: در حوزه تئاتر و نمایش ۷۱ نفر از بانوان هستند و در بین ۴۰۰ شاعر در استان یزد، ۱۸۲ نفر زن هستند.

وی با اشاره به فعالیت زنان در دیگر حوزه‌ها تاکید کرد: در حوزه عکس و فیلم، ۵۲ زن و در حوزه خوشنویسی ۶۵ زن در استان یزد مشغول فعالیت هستند و مدیریت ۲۱ آموزشگاه آزاد هنری نیز بر عهده زنان است.

غیاثی‌ندوشن خاطرنشان کرد: در حوزه چاپ و نشر، ۱۳ ناشر از۸۰ ناشر استان زن هستند که ۱۱ چاپخانه از ۱۰۹ چاپخانه استان را زنان اداره می‌کنند ضمن اینکه در حوزه مطبوعات، ۷۲ نفر از زنان استان یزد مشغول فعالیت هستند.

به گزارش فارس، جلسه کارگروه تخصصی زنان و خانواده استان یزد دوشنبه شب با حضور معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و به دنبال سفر رئیس جمهور به استان یزد برگزار شد.

در این نشست مسائل و مشکلات حوزه زنان مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد هر یک از دستگاه‌های اجرایی استان یزد، وظایف خود را در حوزه زنان بپذیرند و آن را به مرحله اجرا درآورند.

فارس

بخش نظردهی بسته شده است..