به بهانه سفر رئیس جمهور به یزد؛

یزد صنعتی در جدال با مشکلات مالی/ توقف صنعت پشت چراغ قرمز اعتبارات

استقرار واحدهایی نظیر فولاد، شیشه، کاشی و ... یزد را در مسیر توسعه صنعتی قرار داده و این استان اکنون در بسیاری از تولیدات رتبه اول تا سوم را دارد اما بخشی از ظرفیت‌ نیز در سایه کمبود اعتبارات و نبود برنامه‌ریزی، مغفول مانده است.

به گزارش یزدی نیوزاستان یزد با دارا بودن بیش از ۳ هزار واحد صنعتی و چندین شهرک و منطقه وی‍ژ اقتصادی، جای خود را به عنوان یک استان صنعتی باز کرده ضمن اینکه این استان از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بسیاری نیز در زمینه‌های اقتصادی و صنعتی برخوردار است.

یزد توانسته با تولید ۵۰ درصد کاشی و سرامیک کشور به قطب کاشی و سرامیک کشور تبدیل شود به نحوی که سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون مترمربع کاشی و سرامیک در این استان تولید می‌شود.

تولید این میزان کاشی و سرامیک در استان، زمینه اشتغالزایی بیش از ۳۲ هزار نفر را فراهم ساخته و امروز با وجود شرایط نامساعد اقتصادی حاکم بر کشور و رکود اقتصادی فلج‌کننده، محصولات تولیدی در این زمینه به کشورهای خاورمیانه صادر می‌شود.

اشتغال ۲۰ هزار نفر در صنعت نساجی استان یزد

استان یزد سابقه دیرینه‌ای نیز در زمینه صنعت نساجی به عنوان یک صنعت اصیل و سنتی دارد به طوری که در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار نفر، با فعالیت در این زمینه امرار معاش می‌کنند.

نساجی استان یزد سابقه‌ای کهن داشته و در ادوار مختلف تاریخ، نساجان یزدی به خوبی خود را در کشور نشان داده و آثار نفیس و با ارزشی از خود به یادگار گذاشته‌اند و امروز نیز با وجود صنعتی شدن نساجی، در تولید پرده و پارچه مبل در مقام نخست ایستاده‌اند و در زمینه تولیداتی نظیر روفرشی، فرش ماشینی  و… ید طولایی دارند.

علاوه‌ بر این، یزد قدمتی طولانی در تولید محصولات کنجدی دارد و در حال حاضر بیش از ۱۵۰ واحد صنفی و صنعتی محصولات کنجدی در این استان، فرآورده‌های کنجدی تولید می‌کنند ‌که ۸۰‌ درصد واحدهای تولید محصولات کنجدی در شهرستان اردکان مستقر هستند.

فعالیت ۵۷ واحد تولیدی در شهرک صنعتی اردکان

همچنین بزرگ‌ترین مجتمع تولید محصولات کنجدی کشور به همت خوشه محصولات کنجدی با بیش از ۵۷ واحد تولیدی در شهرک صنعتی اردکان احداث شده و نتیجه فعالیت‌های خوشه در طول این سال‌ها، افزایش تعداد واحدهای تولید محصولات کنجدی است به طوری که در سال سوم فعالیت خوشه، شاهد رشد شش برابری تعداد واحدهای تولیدی محصولات کنجدی در این استان هستیم.

بر اساس اعلام مسئولان و فعالان اقتصادی استان، وجود بیش از ۳هزار واحد صنعتی در یزد توانسته علاوه بر تامین نیازهای داخلی در امر صادرات نیز به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کند.

همچنین پتانسیل و ظرفیت‌های ویژه‌ای در زمینه اقتصادی، صنعتی و تولیدی در استان یزد وجود دارد که اگر به نحو مطلوب و در برنامه زمان‌بندی شده بتوان این ظرفیت‌ها را فعال کرد، به طور قطع موجب توسعه اشتغال و صنعت و تولید در استان خواهد شد.

رونق هر چه بیشتر اقتصاد یزد به حل مشکلات گره خورده است

صنعت یزد اما این روزها چالش‌ها و مشکلات متعددی دارد که در صورت رفع آنها، می‌توان زمینه اشتغال‌زایی و افزایش تولید و توسعه اقتصادی گام‌های موثری برداشت.

عدم حمایت لازم بانک‌ها از فعالان اقتصادی، اختصاص وام بانکی با سود‌های بالا، تعرفه‌های بالای مالیاتی برای صنعتگران و تولیدکنندگان، مشکلات تامین اجتماعی و زیرساختی از جمله مشکلاتی است که رونق هرچه بیشتر اقتصاد یزد به حل این معضلات گره خورده است.

انبوه مشکلات سر راه تولید و صنعت استان، افزایش ناگهانی نرخ ارز و از همه مهم‌تر وضعیت بد اقتصادی کشور طی دهه گذشته موجب شده تا صنایع یزد به سختی نفس بکشند.

بر اساس اعلام نظر کارشناسان و فعالان اقتصادی، بسیاری از واحدهای صنعتی در سطح استان با یک سوم ظرفیت در حال فعالیت هستند.

رکود، گریبان کارخانه‌های تولید کاشی و سرامیک را گرفته است

بسیاری از کارخانجات تولید کاشی و سرامیک نیز که تا دو سه سال پیش با سه شیفت کاری فعال بودند در این شرایط و رکود حاکم بر بازار، با یک شیفت به فعالیت خود ادامه می‌دهند و این امر موجب افزایش بیکاری و از دست دادن فرصت‌های تجاری خواهد شد.

واحدهای صنعتی استان یزد همچنان مانند گذشته با کمبود نقدینگی و نبود سرمایه در گردش مواجه هستند و به نظر می‌رسد بانک‌ها حرف دولت را نمی‌خوانند و به‌رغم تاکیدات بسیاری برای رسیدگی به مشکلات صنایع از طریق ارائه تسهیلات، بانک‌ها به واحدهای بزرگ و بی‌مشکل بیشتر رغبت نشان می‌دهند تا واحدهای کوچک و متوسط و این امر سبب شده واحدهای کوچک و متوسط صنعتی بسیاری در استان یزد دچار مشکل باشند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد در این‌باره به خبرنگار فارس گفت: یزد یک استان صنعتی است و با توجه به ظرفیت‌های خوبی که دارد شاهد ارتقای جایگاه آن طی سال‌های گذشته در سطح کشور هستیم.

به آینده تولید و صنعت استان یزد خوش‌بین هستیم

محمدرضا علمدار یزدی با بیان اینکه به آینده تولید و صنعت خوش‌بین هستیم، ادامه داد: طرح‌های توسعه بسیاری از واحدهای صنعتی در این استان در حال اجراست که با بهره‌برداری از آنها زمینه ایجاد اشتغال و تولید افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به جایگاه استان یزد در کشور در زمینه تولید کاشی و سرامیک گفت: ۵۰ درصد صادرات کاشی و سرامیک کشور از استان یزد انجام می‌شود و کشور ما بعد از اسپانیا، رتبه پنجم تولید کاشی و سرامیک را در دنیا به خود اختصاص داده است.

این مسئول افزود: بر اساس افق ۱۴۰۴ باید رتبه کشور را به جایگاه چهارم برسانیم که با تولید سالانه ۴۰۰ میلیون متر مربع این هدف محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: پیش‌بینی شده که نیمی از این رقم در استان یزد تولید شود که در سال‌های گذشته نیز مجوز احداث تعداد زیادی از واحدهای تولید کاشی و سرامیک صادر شده و اکنون این واحدها در حال احداث و یا تکمیل پروژه واحد خود هستند.

مشکلات پولی و مالی در راس مشکلات صنایع استان یزد

علمدار یزدی با اشاره به مشکلات موجود بر سر راه تولید و صنعت استان اظهار داشت: مشکلات متعددی وجود دارد که در راس آن مسائل پولی و بانکی قرار دارد و از ابتدای امسال نیز با تشکیل جلسات کارگروه تسهیل به نوعی با جلب همکاری بانک‌ها سعی شده بخش عمده این مشکلات حل شود.

وی با تاکید بر اینکه افزایش اعتبارات و تامین نیاز مالی استان در این حوزه می‌تواند موثر باشد، افزود: بسیاری از واحدهای ما برای بازسازی و نوسازی نیز مشکل دارند و با فرسودگی ماشین‌آلات روبرو هستند که اگر اعتبارات در این زمینه تصویب و اختصاص یابد، می‌توانیم اشتغال فعلی واحدها را حفظ کرده و از توقف خط تولید جلوگیری کنیم.

این مسئول بیان داشت: تقاضای سه دسته اعتبارات داده شده که تامین سرمایه در گردش، تامین سرمایه نوسازی و تامین سرمایه ثابت برای بهبود وضعیت واحدهای استان هستیم که اگر مصوب و تصویب شود بخش عمده‌ای از مشکلات واحدهای ما حل خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به اینکه رویکرد استان با توجه به وضعیت یزد و خشکسالی‌های شدید و پی‌در پی و کم آبی این خطه گفت: باید در استان به سمت صنایع کم‌آب‌خواه برویم و صنایعی را احداث کنیم که از هر نظر متناسب با ظرفیت استان باشند و با توجه به دورنمای استان و نیازهای جامعه در این زمینه اقدام کنیم.

پیش‌بینی ۱۸ طرح صادرات‌محور در استان یزد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد افزود: ۱۸ طرح هم به عنوان ظرفیت سرمایه‌گذاری استان با هدف توسعه پایدار و رویکرد صادرات محور دیده شده و در حال پیگیری برای احداث صنایع های‌تک و پاک و کم آب‌خواه هستیم.

گرچه عمده مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی یزد با بانک‌ها، اداره‌ کل امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی است اما رفع این مشکلات نیازمند تدبیر و راهکار اساسی در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است تا این استان با ظرفیت‌ها و قابلیت‌های گوناگون صنعتی و اقتصادی که دارد، زمینه رشد و شکوفایی آن فراهم شده و واحدهای تولیدی گرفتار ورشکستگی و تعطیلی نشوند.

فارس

بخش نظردهی بسته شده است..