معاون فنی حفاظت محیط زیست استان یزد:

جاده ها یکی از بزرگترین تهدیدهای حیات وحش استان یزد می باشد

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد گفت: جاده ها یکی از بزرگترین تهدیدهای حیات وحش استان یزد می باشند.

به گزارش یزدی نیوزحسن اکبری با بیان این خبراظهارداشت :با افزایش جمعیت و شکل گیری انواع توسعه،خدماتی همچون جاده ها جزء لاینفک پیشرفت و توسعه بوده و ایجاد جاده های متعدد بین شهرها، روستاها و مراکز تولیدی و خدماتی اجتناب ناپذیر است،اما امروزه در حوزه فلات مرکزی ایران شکل جدیدی از توسعه به نام معادن رو به گسترش است،جاده های دسترسی را علاوه بر نقاط توسعه یافته به قعر زیستگاههای بکر و دست نخورده می کشاند و بدین ترتیب زمینه دست اندازی برخی سودجویان شکارچی به زیستگاههای حیات وحش محیا می باشد.

اوی افزود: علاوه بر آن حضور انسان در چنین زیستگاههای بکری موجب کاهش امنیت برای حیات وحش و به خصوص تاثیر پذیری و خروج گوشت خوارانی نظیر یوزپلنگ از این زیستگاهها می شود. اگر چه تصادفات جاده ای خروجی اندکی از اثرات منفی جاده ها  و زیستگاهها بوده و اثرات مهم جاده ها عمدتا مربوط به تجزیه زیستگاهها،قطع کریدورها، ایجاد دسترسی به زیستگاههای بکر و …است، ولی توجه به همین پیامد اندک می تواند اثرات منفی جاده ها را به شکل واقعی تر نشان دهد.

این مقام مسئول تصریح کرد:در استان یزد تلفات طیف متنوعی از حیات وحش اعم از خزندگان و پرندگان تا گونه های برجسته ای همچون کاراکال،گرگ،کفتار و نیز یوزپلنگ گزارش شده است به گونه ای که بر اساس نظر کارشناسان و محیط بانان استان تعداد کل مهره داران وحشی که در جاده های آسفالته استان تلف می شوند بالغ بر ده مهره دار در هر شب می رسد.بدین ترتیب سالانه بالغ بر سه هزار موجود زنده وحشی اعم از پرندگان،پستانداران و خزندگان در جاده های استان تلف می شوند که خود ستم بسیار بزرگی است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان افزود: این در حالی است که گاها گونه های تلف شده دارای ارزش حفاظتی بالایی بوده و یا در معرض خطر انقراض قرار دارند.بعنوان نمونه در دهه ۸۰ فقط ۸  یوزپلنگ آسیایی در جاده های استان در  اثر تصادف تلف شده اند در حالیکه جمعیت این گونه در کشور شاید از ۵۰ قلاده بیشتر نباشد بنابراین با یک حساب ساده می توان گفت فقط چیزی حدود یک پنجم جمعیت فعلی آن در دهه گذشته در اثر تصادفات جاده ای تلف شدند و در حال حاضر ۱۹۰ کیلومتر جاده آسفالته و یا ترانزیت در داخل مناطق تحت مدیریت محیط زیست و یا در مرز آن وجود داشته که موجب تلفات حیات وحش می شود.

وی خاطرنشان ساخت :به نظر می رسد توجه بیشتر به اثرات منفی جاده ها در زمان احداث و لحاظ دیدگاههای محیط زیستی در مسیریابی طراحی و احداث جاده ها و نیز آموزش رانندگان و عموم مردم و اهمیت این موضوع ، می تواند از حجم این تلفات جاده ای بکاهد.

قدس

بخش نظردهی بسته شده است..