جای پای فناوری اطلاعات در شرکت پست ج.ا.ا

شرکت پست به منظور افزایش دسترسی مردم از طریق تلفن همراه به خدمات پستی، سامانه پست همراه را با شماره گیری #193*راه اندازی نموده است.

به گزارش یزدی نیوز زمانی هر سیم کارت تلفن همراه چند میلیون تومان قیمت داشت و تنها خانواده های مرفه توان پرداخت چنین مبالغ گزافی را داشتند. اما طی چند سال اخیر با ورود اپراتورهای خصوصی و دولتی با هر قیمتی می توان سیم کارت خرید و بیش از یک خط تلفن داشت.

با پیشرفت فناوری، تلفن های هوشمند در دسترس همگان قرار  گرفته و دریافت اطلاعات از این طریق بسیار راحت تر و کم هزینه تر شده است به طوری که امروزه این وسیله یکی از اجزای جدایی ناپذیر زندگی همه ما محسوب می شود.

یکی از امکاناتی که خدمات الکترونیک در اختیار ما قرار داده استفاده از کدهای ussd بر روی تلفن همراه است و از این طریق فاصله ما تا دریافت خدمت (ارائه دهنده سرویس) بدون نصب نرم افزار بر روی گوشی تلفن همراه تنها شماره گیری چند عدد است.کدهای ussdشامل اعدادی هستند محصور در بین دو علامت * و # که به صورت میان بر عمل کرده و نسبت به نرم افزارها در دسترس تر و کاربردی تر هستند.

درحال حاضر شرکت ها و سازمان های خدمت رسان این قابلیت را ایجاد کرده اند تا ضمن جذب مشتری رونقی به کسب و کار خود دهند.  پست یکی از سازمان هایی است که با بهره گیری از فناوری اطلاعات طی چند سال اخیر در راستای کیفیت فراگیر خدمات و گسترش استفاده از فضای مجازی گام های موثری برداشته و توانسته با شناسایی نیازهای مشتریان و همچنین  توسعه زیرساخت های الکترونیکی، خدمات متنوعی را به مشتریان ارائه دهد .

با توجه به این که یکی از  اصلی ترین وظایف پست؛ توزیع به موقع و باکیفیت مرسولات مشتریان است این شرکت به استفاده از  محیط ساده کار با کدهای ussd  در ارائه خدمت رسانی مناسب و جلب رضایت مشتریان روی آورده و به منظور افزایش دسترسی مردم از طریق تلفن همراه به خدمات پستی، سامانه پست همراه را با شماره گیری #۱۹۳*راه اندازی نموده است.

در این سامانه خدمات پستی با ارزش افزوده با شماره گیری #۱۹۳* از طریق خطوط همراه اول در دسترس بوده و بدون هیچگونه سردرگمی؛ پی گیری امور پستی امکان پذیر شده که این امر خود مانع از مراجعات حضوری و تلفنی بی مورد و وقت گیر شده است.

پوشش فراگیر و سهولت دسترسی ،تسریع در خدمت رسانی، برقراری ارتباطات تعاملی، امکان ارائه خدمات جدید و متنوع ، روش ارتباطی سریع و آسان، کاهش هزینه­ ها و بهبود عملکرد فرآیند برای مشتری و ایجاد ارزش افزوده ، توزیع حداکثری مرسولات پستی و جلوگیری از انباشت مرسولات توزیع نشده در باجه های معطله از دیگر مزایای سرویس پست همراه است .

از این طریق مشتری در هر لحظه و هرکجا بدون نیاز به اینترنت می تواند وضعیت مرسوله پستی خود را با استفاده از کد ۲۰ رقمی مرسوله پستی پی گیری و همچنین از سرنوشت مدارک ارائه شده از سوی نیروی انتظامی مانند کارت خودرو، گواهینامه، نظام وظیفه و … مطلع شود.

از دیگر خدمات ارائه شده در این سامانه می توان به آگاهی از نزدیک ترین دفاتر پستی به محل کار و زندگی مشتری اشاره کرد،به این صورت که با توجه به موقعیت مکانی مشتری و با استفاده از سرویس مذکور نشانی نزدیکترین دفاتر پستی به وی اعلام خواهد شد.

با توجه به برخی محدودیت های کدهای ussd مانند شرکت سرویس دهنده خطوط همراه ، نرم افزار اندروید سرویس همراه پست نیز توسط این شرکت طراحی و در دسترس قرار داده شده است و مشتریان می توانند با مراجعه به آدرس الکترونیکی www.postdm.post.ir  و دریافت و نصب این نرم افزار بر روی تلفن همراه علاوه بر خدمات مذکور، نرخ خدمات پستی را نیز محاسبه و استعلام نمایند.

تفاوت دیگر استفاده از همراه پست در نرم افزار اندروید و استفاده از کد ussd  این است که با توجه به امکان طراحی در فضایی گسترده تر و با قابلیت بیشتر در نرم افزارها، منوهای بیشتری در اختیار مشتری قرار دارد و او  می تواند جزئی تر و بر اساس نوع مرسوله به تفکیک، عملیات موردنظر خود را درخواست نماید.

 البته به گفته مسئولان امر به زودی  خدمات بیشتری از این طریق در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت . از جمله مهمترین این خدمات می توان به دریافت کدپستی اشاره کرد که در این سرویس متقاضی می تواند با ارسال شماره تماس ثابت خود ،کدپستی مورد نظر را دریافت کند.

درخواست تائیدیه توزیع مرسوله، اعلام الکترونیکی به گیرنده مبنی بر وجود نامه آماده تحویل به وی، اعلام الکترونیکی به گیرنده مبنی بر وجود امانت آماده تحویل به وی و اعلام الکترونیکی به فرستنده مبنی بر تایید توزیع امانت به گیرنده نیز از دیگر خدماتی است که در این سیستم راه اندازی خواهد شد . لذا به محض دریافت مرسوله از مشتری و  ورود اطلاعات در" نرم افزار قبول" به  وسیله پیام کوتاه مراحل توزیع مرسوله به مشتری اطلاع داده می شود.

گفتنی است در آینده نزدیک با همکاری اپراتورهای ایرانسل و رایتل این سرویس برای سایر خطوط فعال می شود تا افراد بیشتری بتوانند از همراه پست استفاده نمایند.

بی تردید ضرب المثل قدیمی « وقت طلاست» در کسب ‌و‌ کار پست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار شده است چرا که این سازمان با خلق سرویس های جدید از جمله پیدا کردن کوتاه ترین مسیر بین دو موقعیت جغرافیایی ، هم بر زمان خود مدیریت مناسبی دارد. این زمان بیشتر به معنای ایجاد فرصت های بیشتر برای خدمت رسانی مناسب به مشتریان بوده و هم این اهمیت به زمان خود، منجر به اهمیت دادن به زمان مشتریان شده است که این امر کسب رضایت مشتریان این سازمان را بیش از پیش به همراه داشته است.

 
 

بخش نظردهی بسته شده است..