حاشیه های انتخاباتی در یزد:

تبلیغاتی چهره‌ به چهره و شوهای خیابانی/استفاده نادرست از ظرفیت بسیار خوب شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ

تبلیغات کاندیداهای مجلس امروز درحالی ساعت‌های پایانی خود را طی می‌کند که مردم شیوه‌های مختلف تبلیغ را در این دوره تجربه کردند، تبلیغاتی از مراسم‌ عزاداری تا راه‌اندازی کارناوال‌ خیابانی.

به گزارش یزدی نیوزمهلت یک هفته‌ای تبلیغات کاندیداهای مجلس کم‌کم رو به پایان می‌رود و شمارش معکوس برای شرکت در رقابتی برای کسب افتخار ملی، اقتدار جهانی و انتخابی بزرگ و سرنوشت‌ساز آغاز می‌شود.

برای کسب موفقیت در این هماورد بزرگ سیاسی کشور، جمعیت قابل توجهی از مردم استان‌ها درگیر کار تبلیغات شده‌اند، مردمی که یا مخاطب تبلیغاتند یا کاندیدایی را برای شرکت در انتخابات تبلیغ می‌کنند.

رنگ و بوی خاص تبلیغات با ورود ابزارهای جدید تبلیغ

این دوره از انتخابات، به خاطر ورود ابزار جدید تبلیغاتی رنگ و بوی خاص خود را دارد و علاوه بر تبلیغات سنتی گذشته، شیوه‌های جدید دیگری نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

کاندیداها هر کدام برای برگزاری یک همایش، مناظره، مراسم عزاداری برای حضرت زهرا (س) و … اقدامی انجام داده‌اند و هر یک بنا به سلیقه خود و هوادارانشان، موردی از موارد یاد شده را اجرا کرده‌اند.

برخی کاندیداها علاقمند به شرکت در مناظره‌ها بودند و طی شب‌های گذشته، مناظره‌های متعدد در دانشگاه‌ها برگزار کردند.

نمایندگانی که مردم از آنها به عنوان نمایندگان ارزشی یاد می‌کنند، در شب شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، مراسم‌ عزاداری در مساجد بزرگ و صاحب‌نام یزد و دیگر حوزه‌های انتخابیه برگزار کردند.

عده‌ای نیز با به راه انداختن کارناوالی از ماشین‌های گران‌قیمت در خیابان‌های به اصطلاح بالاشهر، تصاویر خود را توسط جوانان به همراه شاخه‌های گل به مردم اهدا کردند.

حرکت خودروهای پشت‌نویسی شده در خیابان‌های شهر یزد

ماشین‌های پشت‌نویسی شده با عناوین مختلف که عمده‌ترین آن «رای ما …» نیز در سطح شهر روان هستند و کاندیداهای مورد نظر خود را به این شکل تبلیغ می‌کنند.

اما بازار داغ بنر و عکس و پوستر هم مانند همیشه داغ است. شهر در سیطره بنرهایی درآمده که قرار بود با این سایز و ابعاد فقط در مقابل ستادهای انتخابات نصب شود  اما اکنون در همه میدان‌ها و بلوارها و مراکز آموزشی و … تصاویری از کاندیداها به چشم می‌خورد.

گرچه این اقدام غیرقانونی است اما تاکنون عزمی برای جمع‌‌آوری این بنرها و پوسترهای خارج از سایز قانونی صورت نگرفته است.

برخی از این بنرها حتی در مقابل استانداری یزد و دیگر مراکز اداری نصب شده‌اند و به ظاهر، اعتراضی به این اقدام نیست.

در شهرستان‌های استان یزد نیز حال و هوای تبلیغات متفاوت است و کاندیدای هر شهر بنابر شرایط خاص خود، تبلیغات را به سبک و سیاقی خاص در شهرستان‌ها برگزار کرده اما به نظر می‌رسد در برخی شهرستان‌ها برخی سردرگمی‌ها میان کاندیداها برای تبلیغات وجود دارد.

سردرگمی در کاندیداهای حوزه‌های انتخابیه دارای تعدد شهرستان

شهرستان اردکان با شیوه‌های خاص انتخابات، شور و حالی متفاوت از سایر نقاط استان دارد و از آنجا که فعالیت تبلیغاتی کاندیداها، ‌ تنها منحصر به یک شهرستان است، سردرگمی کمتری در آنها مشاهده می‌شود اما در سایر مناطق به دلیل تعدد شهرستان‌های حوزه انتخابیه همچنین فاصله آنها و تقسیمات نادرست این حوزه‌ها، بیشتر بی‌حالی و کم‌تحرکی تبلیغات، سردرگمی کاندیداها مشهود است.

این وضعیت به ویژه در حوزه انتخابیه مهریز بیشتر نمایان است ضمن اینکه با مروری بر تبلیغات شهری هر شهرستان این حوزه انتخابیه، به نظر می‌رسد هر شهر در اختیار یکی از کاندیداها قرار گرفته و شهرستان‌ها موضع مشترکی در مورد کاندیداها ندارند.

تنوع تبلیغات انتخاباتی در حوزه‌های مختلف نیز جالب توجه است. این تبلیغات از برچسب و پوستر و بنر گرفته تا مناظره و تبلیغات چهره به چهره در خیابان و تبلیغات در گروه‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی به ویژه تلگرام و اینستاگرام و به عبارتی از خیابان تا تلگرام را شامل می‌شود.

طی این چند روز، برخی کاندیداها به همراه حامیان خود در خیابان‌های پرتردد شهر به راه افتاده‌اند و با مردم به صورت چهره‌ به چهره صحبت کرده و خود را به آنها معرفی می‌کنند.

تبلیغاتی چهره‌ به چهره و شوهای خیابانی

استقبال مردم از این شیوه تبلیغاتی، آنجا که پای چهره‌های شاخص و افرادی که مردم پیش از این در مساجد و محافل و جمع‌های مردمی آنها را دیده‌اند، خوب و گاه حتی هیجان‌انگیز است اما چهره‌های ناآشنا برای مردم، اقبال چندانی در این شیوه تبلیغاتی ندارند.

کاندیداها حتی در شبکه‌های اجتماعی، ساعت حرکت خود در پیاده‌روهای خیابان‌ها را اعلام کرده‌اند اما هیئت‌هایی که به عنوان هیئت همراه، کاندیداها را مشایعت می‌کنند، زیبایی این نوع تبلیغات را گرفته‌اند و آن را بیشتر به یک شوی خیابانی تبدیل کرده‌اند.

از چندی پیش، شبکه‌های اجتماعی نیز با عناوین و شعارهای مختلف در حمایت از کاندیداها شکل گرفته که خبرنگاران پای ثابت همه این کانال‌ها و گروه‌ها هستند و روسای ستادهای این کاندیداها، خبرنگاران استان را در این کانال‌ها و گروه‌ها عضو می‌کنند.

استفاده نادرست از ظرفیت بسیار خوب شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ

متاسفانه در شبکه‌های اجتماعی، گرچه می‌شد فضای بسیار مناسبی برای تبلیغات ایجاد کرد، اما به نظر می‌رسد تبلیغات و معرفی و مناظره بیشتر به منازعه شبیه است و عده‌ای در این میان پیرو هیچ قانون نوشته و نانوشته‌ای نیستند و از هر ادبیاتی برای اثبات نظر خود استفاده می‌کنند و این امر اغلب مردم را از این شیوه تبلیغاتی ناراضی کرده است.

در دوره‌ قبل که هنوز پای شبکه‌های اجتماعی به تبلیغات کاندیداها باز نشده، فضا اندکی تبلیغاتی‌تر بود و به نظر می‌رسد نمود بیرونی بیشتری داشت اما اکنون این شیوه تبلیغاتی، تا حدی بازار تبلیغات کوچه و خیابانی را کساد کرده است.

اما نطق‌های انجام گرفته توسط کاندیداهای مجلس نیز در نوع خود جالب توجه است، برخی نمایندگان موضوع آبرسانی به استان یزد را اولویت اصلی خود قرار داده‌اند و برخی دیگر وعده و وعیدهای اقتصادی می‌دهند و تلاش می‌کنند توجه مردم را به رفع مشکلات معیشتی آنها جلب کنند.

حضور ۷۵ کاندیدای دیگر در عرصه رقابت

برخی کاندیداها نیز گرچه هزینه‌های قابل توجهی برای تبلیغات خود انجام دادند اما در نیمه راه انصراف دادند و به گفته رئیس ستاد انتخابات استان یزد، اکنون از ۱۰۲ نفر تایید صلاحیت شده، ۷۵ نفر به رقابت خود ادامه می‌دهند.

رسانه‌ها نیز در تبلیغات کاندیداها فعالیت قابل توجهی انجام داده‌اند که البته بسیاری از این رسانه‌ها از جمله روزنامه‌ها و سایت‌ها، متعلق به خود کاندیداهاست یا به هر ترتیب وابستگی در این زمینه وجود دارد.

برخی کاندیداها با پرداخت هزینه‌های میلیونی، تصویر خود را در قالب یک کادر، مدت‌هاست در زمان قانونی و غیرقانونی در گوشه‌ای از سایت‌ها قرار داده‌اند و به این ترتیب در معرض تبلیغ و معرفی قرار گرفته‌اند.

به هر ترتیب شمارش معکوس برای پایان تبلیغات آغاز شده و به نظر می‌رسد امشب همانند دیگر دوره‌های تبلیغات نامزدها، به ناگاه خیابان‌ها با تصاویر کاندیداها رنگ شود.

مهر

بخش نظردهی بسته شده است..