خبرهای ویژه انتخاباتی:

جای خالی شور انتخاباتی در استان یزد/ خبرگان،تبلیغ با چراغ خاموش/ غش کردن در حین سخنرانی برای جلب توجه/ توزیع مرغ و شارژ رایگان/ هزینه های میلیاردی برخی از نامزدها

دوره دهم انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان یزد با عجایبی همراه شده است و به نظر می رسد این دوره یکی از عجیب ترین و در عین حال پیچیده ترین انتخابات استان باشد.

به گزارش یزدی نیوزبا نزدیک شدن به روزهای آخر ماراتن انتخابات در استان یزد به نظر می رسد با یکی از پیچیده ترین و در عین حال جذاب ترین دورهه های انتخابات مجلس در استان روبرو هستیم. این دوره از حیث تشخیص رای آوری کاندیداها، هزینه های برخی نامزدها و از همه مهمتر گستردگی تخلفات تبلیغاتی جزو معدود دوره های انتخاباتی است.

جای خالی شور انتخاباتی در استان
هرچند فقط سه روز تا برگزاری انتخابات باقی مانده است اما به نظر می رسد هنوز هیجان سیاسی لازم برای شرکت گسترده مردم در انتخابات مهیا نشده است. حتی بیلبوردهای شهری هم که هر سال در ابعاد و تعداد وسیع برای تشویق مردم به شرکت در انتخابات در شهرهای متلف نصب میشد در این دوره کمتر به چشم می خورد.
هرچند در شبکه های اجتماعی، بحث های داغ در صدها کانال و گروه تلگرامی، اینستاگرامی و واتس آپی در جریان است ولی در فضای عمومی شهر چندان هیجانی مشاهده نمی شود.

انتخابات خبرگان در استان، تبلیغ با چراغ خاموش
با توجه به همزمانی برگزاری انتخابات خبرگان و مجلس شورای اسلامی در هفتم اسفند ماه به نظر می رسد انتخابات مجلس خبرگان در استان مورد توجه چندانی قرار نگرفته است.
علی رغم آغاز زمان تبلیغات خبرگان چند روز زودتر از انتخابات مجلس، دو کاندیدایی یزدی این دوره صرفا به نصب چند بنر کوچک و پوستر محدود قناعت کرده اند.
مجالس سخنرانی نیز صرفا توسط یکی از کاندیداهای خبرگان برگزار می شود و کاندیدای دیگر گویا تمایلی به تبلیغ و رای آوری در این دوره ندارد.
تفاوت سنی دو کاندیدای خبرگان در یزد در حدود نیم قرن است و شاید این تفاوت سن باعث تفاوت دیدگاه شده است هرچند کاندیدای سالخورده این دوره فعالیت بیشتری داشته است.
از دیگر سو به نظر می رسد تبلیغات خبرگانی ها در مجلسی ها ناپیدا شده است.

روش های عجیب تبلیغ در انتخابات
به نظر می رسد در این دوره از انتخابات، تخلفات انتخاباتی بسیار گسترده تر از دوره های پیشین است. به عنوان مثال نصب بیلبوردهای تبلیغاتی ویژه ستادهای هر کاندیدا به وفور از سوی اکثر کاندیداها در نقاط مختلف شهر نصب شده است این درحالی ست که در شهری همچون یزد فقط مجاز به نصب شش بنر وجود دارد ولی گویا این قانون رعایت نمی شود و هرکاندیدا با توجه به توان مالی خود بیبلورد زده است.
ابعاد تراکت های تبلیغاتی بعضا بسیار بزرگتر از اندازه پیش بینی شده است و گویا امکان مدیریت از دست مدیران و ناظران انتخابات رها شده است و این روند همچنان ادامه دارد.
ارائه شارژ رایگان اپراتورهای مختلف در برخی از شهرهای کوچک و بزرگ، توزیع مرغ در برخی روستاها، بازار داغ خرید وفروش رای در برخی مناطق به صورت رسمی و علنی در جریان است.
به عنوان مثال برخی از بزرگان برخی روستاها در نقاط جنوبی استان در تماس با کاندیداها با علام تعداد رای روستا، تصمین رای به نام کاندید خاص را در ازای پرداخت پول انجام میدهند. نرخ های جالب هر شناسنامه نیز در خور تامل است . هر شناسنامه ده هزارتومان تا ۱۰۰ هزارتومان در نقاط مختلف قیمت دارد.
یکی از بزرگان یک روستا در تماس با کاندیدایی اعلام کرده است حاضر است ۷۰۰ رای مردم روستا را در ازای ۵ میلیون تومان تضمین دهد.
خبرهای جعلی تلگرامی مبنی بر انصراف یک کاندیدا به نفع دیگری یکی از عادی ترین خبرهای این روزهاست که بعضا برخی از کاندیداها را مجبور کرده مرتب بیانیه داده و تکذیب کنند.
کلیپ های کم حجم معرفی کاندیداها این روزها کانال به کانال دست به دست می شود. استیکرها متنوع با جملات جالب هم در نوع خود قابل تامل است.
این درحالی است که گفته می شود اخیرا یک کاندیدا که علی رغم تبلیغات گسترده برای  حضور مردم در محل سخنرانی، تعداد کمی حضور پیدا کرده بودند برای مظلوم نمایی و جلب توجه مردم  در حال سخنرانی غش میکند که با آمبولانس وی را به بیمارستان می برند. این حرکت تبلیغاتی با خنده و در عین حال تعجب مردم همراه شده است.

هزینه های میلیاردی برخی از نامزدها
علی رغم تلاش نهادهای قانونی کشور برای شفاف سازی در مبحث نحوه تامین مالی تبلیغات کاندیداها به نظر می رسد این دوره یکی از پرخرج ترین دوره های تبلیغات در استان یزد است.
اقلام تبلیغاتی خاص و هدیه های مختلف به تیراژ بالا، چاپ پوستر انتخاباتی روی کاغذ گلاسه در ابعاد غیر قانونی و تیراژ های زیاد و سایر روش های تبلیغاتی همچون کمک هزینه به نهاد و تشکل های مختلف در ارقام ۵ تا ۳۰ میلیون تومان همه نشان از تلاش میلیاردی دارد.
برنامه ریزی برای تقسیم آرای رقبا تا آنجا پیش رفته است که در یکی از حوزه های انتخابیه  هزینه های یک کاندیدای هم منطقه با رقبا را سایر رقبا پرداخت می کنند.
هزینه های بالای اجاره ساختمان های ستادهای تبلیغاتی هم علامت سوال بزرگی ایجاد کرده است مثلا برای اجاره یک مغازه بزرگ در شهری مثل ابرکوه، برای یک ماه حدود ۶۰۰ تا یک میلیون تومان هزینه می شود ولی در دوره ۱۵ روز انتخابات حدود ۲۰ میلیون تومان اجاره بها پرداخت شده است.
جالب ترین نکته اینکه یکی از کاندیداها برای انصراف و اعلام حمایت از دیگری، مبلغ یک میلیاردتومان پیشنهاد داده است هرچند مورد پذیرش طرف مقابل قرار نگرفته است.

تابناک

بخش نظردهی بسته شده است..