دستاورد دیگر از یزدیها:

بهبود عملکرد و توسعه شتاب‌دهنده‌های پزشکی با دو دستاورد محققان یزدی

دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده فیزیک دانشگاه یزد موفق به ساخت دو دستگاه «اسکنر اپتیکی دوبعدی باریکه الکترونی» و «اندازه‌گیر لیزری انرژی ذرات هسته‌ای» شدند.

به گزارش یزدی نیوز دکتر محمود برهانی، دانشیار گروه اتمی و مولکولی دانشگاه یزد با اعلام این خبر اظهار کرد: با توجه به ساختار نوین اپتیک هسته‌ای، این دانشجویان با همکاری پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای بدون هیچ‌گونه الگو یا سامانه مشابه خارجی موفق شدند دو دستگاه مذکور را اختراع کنند.

 

برهانی افزود: این اختراعات در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت رسیده و آماده بهره‌برداری هستند.

 

عضو هیات علمی دانشگاه یزد اظهار کرد: اختراعات یاد شده در بهبود عملکرد و توسعه شتاب‌دهنده‌های پزشکی، افزایش و نوآوری در کاربردهای جدید شتاب‌دهنده‌های صنعتی، بی‌نیازی از فیلم‌های دزیمتری، ورود و ابتکار در لیتوگرافی مدرن به جامعه تحقیقاتی، افزایش بازدهی سلول‌های خورشیدی همگام با علم روز کمک بسیار مؤثری می‌کنند.

 

دکتر برهانی با اشاره به اینکه اخیرا علم اپتیک و فتونیک در دنیا به عنوان ابزار دقیق برای اندازه‌گیری‌های حساس و پرکاربرد، مورد توجه و بهره‌برداری قرار گرفته است، افزود: در ایران این علوم به سرعت در حال رشد و توسعه هستند و محققان کشورمان نیز همراه با نیازهای روز صنعت و فناوری‌های پیشرفته در حال طراحی و به‌روزرسانی این ادوات هستند.

 

وی تصریح کرد: حدود یک دهه است اپتیک و لیزر با ساخت سنجه‌های بسیار دقیق برای پایش شتاب‌دهنده‌های هسته‌ای پزشکی و صنعتی به کمک این علوم و توسعه کاربرد آنها شتافته‌اند و از این لحاظ علاقه‌مندی بسیاری به آنها وجود دارد.

 

وی با اشاره به اینکه هنوز وسایل اکتشافی در ابتدای راه صنعتی‌شدن هستند، تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم به‌زودی با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت‌های دانش‌بنیان این دو دستگاه را تجاری‌سازی کنیم.ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..