تلاش برای پیشگیری از ناشنوایی کودکان یزد

به گزارش یزدی نیوزطرح غربالگری شنوایی کودکان ۳ تا ۶ سال، با توجه به اجرای موفقیت آمیز این طرح برای نوزادان و شیرخواران که از سال ۸۴ تاکنون در استان اجرا شده است، برای کودکان ۳ تا ۶ ساله مهدهای کودک استان اجرا خواهد شد. طرح غربالگری شنوایی شیرخواران و نوزادان با تحت پوشش قرار دادن ۹۷ درصد جامعه هدف در استان اجرا شد اما با توجه به اینکه کم شنوایی بعضا بعد از ۳ سالگی بروز می‌کند، طرح غربالگری شنوایی برای کودکان ۳ تا ۶ سال نیز قرار است تا اسفندماه سال جاری در مهدهای کودک استان اجرا شود. همشهری برای اطلاع از نحوه اجرای این طرح و هدف آن با «فاطمه ابوطالب» کارشناس و مسئول پیشگیری از معلولیت‌های اداره کل بهزیستی استان گفت‌وگویی ترتیب داده است که در ادامه می‌خوانید.

  • درباره طرح غربالگری شنوایی که برای کودکان ۳ تا ۶ سال در استان اجرا خواهد شد، توضیح دهید.

با توجه به این‌که کم‌شنوایی در بین کودکان ۳ تا ۶ سال به دلیل وجود عفونت‌های گوش بروز می‌کند، طرح غربالگری شنوایی کودکان این سنین، در ۱۳ استان کشور از جمله استان یزد، اجرا می‌شود. این طرح برای تشخیص بموقع ناشنوایی در این گروه سنی در ۱۸‌مهد‌کودک استان از بهمن ماه تا پایان اسفندماه سال جاری اجرا خواهد شد. پیش از این، بهزیستی طرح غربالگری نوزادان و شیرخواران را از سال ۸۴ تاکنون اجرا کرده است، این طرح ۹۷ درصد استان را پوشش داده و طرحی موفق بوده به طوری که از معلولیت‌های ناشی از ناشنوایی دوران نوزادی تا قبل از ۳ ماهگی با تشخیص بموقع پیشگیری کرده است. اما با توجه به اینکه کم شنوایی بعضا در گروه سنی ۳ تا ۶ سال بیشتر بروز می‌کند، غربالگری مهدهای کودک و پیش دبستانی را اجرا می‌کنیم به طوری که این طرح اکنون در تمام مناطق شهریزد به ویژه مناطق محروم در حال اجراست.

  • دلیل این‌که این طرح تنها در ۱۸ مهد کودک استان اجرا می‌شود چیست؟

برای اجرای کامل طرح و تحت پوشش قرار گرفتن همه مهدهای کودک استان به تجهیزات لازم و نیروی انسانی بیشتری نیاز داریم، از این رو اکنون ۴ نفر نیرو داریم که از دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی با ما همکاری می‌کنند و از مهر‌ماه سال آینده قرار است همه کودکان گروه سنی ۳ تا ۶ سال را پوشش دهیم.  

  • چه تعداد از این گروه‌ها را معاینه کرده‌اید و چند کودک ناشنوا و کم شنوا شناسایی شده‌اند؟

در این طرح که تا اسفند ماه اجرا می‌شود ۱۱۴۰ کودک معاینه خواهند شد اما تاکنون ۲۷۰ نفر معاینه شدند و۶‌مورد مبتلا به کم شنوایی تشخیص داده شدند که این ابتلا ناشی از عفونت‌های گوش بوده است.

  • بعد از تشخیص موارد مشکوک به کم شنوایی و ناشنوایی، چه اقدامات درمانی انجام می‌شود؟

سنین ۳ تا ۶ سال زمان طلایی تشخیص کم‌شنوایی است. کم‌شنوایی یک معلولیت پنهان است؛ از این رو فرد مبتلا به کم شنوایی باید با راهنمایی و دریافت اطلاعات، برای دریافت خدمات درمانی به مراکز معرفی شده مراجعه کند و مهم‌ترین روش درمانی در این مراکز، کاشت حلزون است.

  • برای تامین هزینه‌های درمانی ‌چه حمایتی از خانواده‌های بی‌بضاعت خواهید داشت؟

هزینه درمان کم شنوایی در دوران پیش دبستانی بالا نیست اما در مواردی که ناشنوایی تشخیص داده شود، درمان آن به عمل جراحی نیاز دارد، دانش‌آموز برای دریافت حمایت‌های مالی به سازمان بهزستی معرفی می‌شود تا از کمک‌ هزینه‌های درمانی از جمله کمک‌هزینه خرید سمعک و کمک هزینه درمان برخوردار شود. از خانواده‌ها نیز می‌خواهیم بهزیستی را در اجرای این طرح یاری کنند و با اولین گوش درد یا عفونت گوش فرزندان خود به پزشک متخصص مراجعه کنند تا جلوی پیشرفت بیماری و تبدیل شدن بیماری به کم شنوایی کودک، گرفته شود.

 

بخش نظردهی بسته شده است..