در ادامه تعطیل‌شدن تجهیزات غیراستاندارد:

شهربازی‌های غیراستاندارد استان یزد خاموش شدند/ لزوم مطالبه شهروندان برای استاندارد کردن تجهیزات پارک‌ها

شهرهای استان کمتر شهربازی‌های بزرگ و جذابی دارند اما وسایل بازی در برخی از پارک‌های شهر و حتی پارک‌های سرپوشیده نصب شده است که اداره کل استاندارد استان از سال گذشته استانداردسازی آنها را در دستور کار قرار داد.

به گزارش یزدی نیوزشهرهای استان کمتر شهربازی‌های بزرگ و جذابی دارند اما وسایل بازی در برخی از پارک‌های شهر و حتی پارک‌های سرپوشیده نصب شده است که اداره کل استاندارد استان از سال گذشته استانداردسازی آنها را در دستور کار قرار داد و بالاخره با انجام این بازرسی‌ها شهربازی‌های استان، استاندارد و غیراستاندارد تعطیل شدند.
مسئولان اداره کل بازرسی استان با شناسایی، ثبت و بازرسی دستگاه‌های بازی شهربازی‌های شهرهای استان، بازدید میدانی و پلمب کردن برخی از دستگاه‌ها را دنبال کردند. در پی این اقدام دستگاه‌های غیراستاندارد پلمب و سپس اصلاح شدند و حتی برخی از تجهیزات بازی نوسازی شد تا به گفته مسئولان اداره استاندارد یزد، امروز هیچ وسیله غیراستانداردی در شهربازی‌های استان روشن نباشد.
بیشترین تفریح کودکان و نوجوانان یزدی رفتن به پارک‌ها، استفاده از تجهیزات و وسایل بازی است. هنوز حادثه تلخی که سال گذشته در بوستان ناجی شهر حمیدیا به فوت کودکی در هنگام استفاده از تجهیزات غیراستاندارد بازی منجر شده بود، از ذهن بسیاری از شهروندان یزدی محو نشده است.

گزارش نشدن حادثه در سال جاری
به گفته کارشناس مسئول برق و مکانیک اداره کل استاندارد استان، امسال حوادث تلخ پارک‌های استان به صفر رسیده است، البته «فائزه خلیل‌زاده» تاکید می‌کند که در سال جاری هیچ گزارشی ناشی از صدمه دیدن کودکان در پارک‌ها به اداره کل استاندارد استان اعلام نشده است.
وی ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که تعداد تجهیزات بازی در کنار زمین‌های بازی به مراتب کمتر بود، طرح استانداردسازی تجهیزات شهربازی‌ها از سال گذشته با جدیت از سوی اداره کل استاندارد استان دنبال شد.
به گفته خلیل‌زاده، اداره کل استاندارد بعد از دریافت اطلاعات از شهرداری‌های استان، بازرسی از شهربازی‌ها البته با هزینه شهرداری‌ها را از سوی شرکت‌های بازرسی خصوصی دنبال کرد که در پی آن بسیاری از تجهیزات شهربازی‌های استان پلمب شد.
وی اظهار می‌کند: تجهیزات بازی که در شهربازی‌های استان از جمله شهر بازی سرپوشیده مجتمع ستاره، پارک بزرگ شهر، پارک کوهستان، شهربازی یزد و سایر شهربازی‌های دیگر شهرهای استان قرار دارد، استانداردسازی شده است و در این میان شهربازی‌هایی که تجهیزات مستهلک داشتند و قابل استاندارد سازی نبودند تعطیل شدند که از جمله آنها می‌توان به شهربازی شهرهای ابرکوه و بافق اشاره کرد.
به گفته مسئول برق و مکانیک اداره کل استاندارد، بعد از تعطیلی شهربازی شهر ابرکوه، یک شهربازی سرپوشیده دارای استانداردهای لازم در این شهر دایر شده است.
خلیل‌زاده تاکید می‌کند: بهره‌برداری از تجهیزات شهربازی باید با مجوز اداره کل استاندارد آغاز شود اما متاسفانه همواره شهربازی‌ها بعد از بهره‌برداری، برای دریافت استانداردهای لازم اقدام می‌کنند و لازمه اصلاح این وضعیت، همکاری بیشتر شهرداری‌هاست.
وی ادامه می‌دهد: شهرداری‌های استان همکاری خوبی با اداره کل استاندارد دارند و اجازه فعالیت به تجهیزاتی که استاندارد ندارند را در شهربازی‌ها نمی‌دهند اما برخی از شهربازی‌ها نیز زیر نظر شهرداری نیستند که یکی از آنها سال گذشته پلمب شد و با استانداردسازی تجهیزات، دوباره بازگشایی شد.

تعطیل‌شدن تجهیزات غیراستاندارد
مسئول برق و مکانیک اداره کل استاندارد استان می‌گوید: تا زمانی که تجهیزات شهربازی تاییدیه استاندارد دریافت نکنند، مسئولیت هر اتفاقی به عهده شهرداری‌هاست از این رو بیشتر شهرداری‌ها حتی بدون نظارت استاندارد، تجهیزات غیراستاندارد را تا زمان دریافت استانداردهای لازم، تعطیل کرده‌اند. وی درمورد دیدگاه مردم درباره استاندارد نبودن تجهیزات پارک‌های شهر می‌گوید: بر اساس ضوابط اداره کل استاندارد، تجهیزاتی از جمله وسایل مکانیکی و بادی، در زمره تجهیزات شهربازی محسوب می‌شوند اما نارضایتی شهروندان از استاندارد نبودن فضای بازی و تجهیزاتی که کودکان بدون نظارت قادر به استفاده از آن هستند، در زمره زمین‌های بازی است.
خلیل‌زاده اظهار می‌کند: وسایل بازی پلی‌اتیلن پارک‌ها، تاب‌ها وسرسره‌ها در زمره زمین‌های بازی تلقی می‌شوند که اداره کل استاندارد استان، استانداردسازی آنها را در برنامه کاری قرار داده است. به گفته وی، اداره کل استاندارد طی نامه‌ای از شهرداری‌های استان خواسته که زمین‌های بازی و تجهیزات آن را برای شناسایی، ثبت و بازرسی به اداره کل معرفی کنند تا با انتخاب شرکت‌های بازرسی، کار استانداردسازی آنها آغاز شود.
مسئول برق و مکانیک اداره کل استاندارد استان می‌گوید: با توجه به تعدد زمین‌های بازی، ثبت و شناسایی تجهیزات زمین‌های بازی زمان‌بر خواهد بود اما تلاش می‌شود که کار بازرسی از آنها تا پایان سال و سال آینده دنبال شود تا موارد غیراستاندارد به شهرداری‌ها اعلام شود.
وی همچنین از همکاری شهرداری‌های استان برای استانداردسازی زمین‌های بازی خبر می‌دهد و می‌گوید: اطلاعات زمین‌های بازی از سوی سازمان پارک‌های هر شهرداری دریافت خواهد شد تا مشخص شود که چه تجهیزاتی در کدام شهرهای استان نصب شده است.

مسئول برق و مکانیک اداره کل استاندارد استان یکی از راهکارهای فعلی برای استاندارد سازی زمین‌های بازی قبل از انجام بازرسی‌ها را طرح شکایت از سوی شهروندان بیان می‌کند. «فائزه خلیل‌زاده» تاکید می‌کند: متاسفانه خانواده‌ها از حقوق خود مطلع نیستند که می‌توانند هر صدمه‌‌ای را که فرزندانشان در زمین‌های بازی و یا پارک‌ها متحمل می‌شوند با شکایت پیگیری کنند. وی از شهروندان می‌خواهد تا طی شدن روند بازرسی از زمین‌های بازی، موارد غیراستاندارد را با شکایت به اداره کل استاندارد استان اعلام کنند تا مورد پیگیری قرار گیرد.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..