تا پایان سال

تهیه طرح هادی روستاهای بالای ۲۰ خانوار در یزد

به گزارش یزدی نیوزبنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهیه طرح هادی برای پیش‌بینی‌های توسعه‌ای روستاهای استان را در دستورکار قرار داده است به طوری که تا پایان سال مطالعات طرح هادی تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان یعنی ۴۰۰ روستا، تکمیل خواهد شد.
طرح هادی روستایی طرحی است که با ساماندهی و اصلاح بافت موجود، میزان و مکان گسترش آتی و نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف از قبیل مسکونی، تولیدی، تجاری و کشاورزی و تاسیسات و تجهیزات و نیازمندی‌های عمومی روستایی را در قالب مصوبات طرح‌های ساماندهی فضا و سکونتگاه‌های روستایی یا طرح‌های جامع ناحیه‌ای، تعیین می‌کند.
این طرح که مبنای تعیین کاربری‌ها، حریم‌ها و مسیرهای دسترسی است بر اساس اسناد فرادستی، تهیه می‌شود؛ از این رو همواره انتقاداتی از ضوابط دشوار آن در بین روستاها رایج است.

انتقاد از ضوابط تهیه طرح هادی
یکی از اهالی روستای علی آباد در شهرستان تفت معتقد است که دست مشاور تهیه طرح هادی، برای تهیه طرح باز نیست و ضوابط دست و پا گیر، روستاییان را نسبت به مطالعات و طراحی طرح هادی، بدبین کرده است.
«مجتبی اسلامی» ادامه می‌دهد: بسیاری از روستاییان انتظار دارند که اراضی کشاورزی آنها حفظ شود اما طرح هادی برخی از این اراضی را تحت تاثیر قرار داده است.
وی می‌افزاید: روند اصلاح طرح هادی بر اساس درخواست‌های شهروندان هم با تاخیر انجام می‌شود. در صورتی که روستاییان معتقد هستند اگر این طرح نیاز به اصلاحات دارد، باید قبل از تایید برطرف شود.
یکی از اهالی روستاهای بخش مرکزی شهرستان میبد هم اظهار می‌کند: تهیه طرح هادی مشکلات بسیاری برای ساکنان روستاها به ویژه در حریم‌ راه‌ها ایجاد کرده است.
«یدالله دهقان» ادامه می‌دهد: این طرح اصلا با ساختار روستا واسناد موجود در دست روستاییان مطابقت ندارد و اختلافات آن باید با برگزاری جلسه مشترک با بنیاد مسکن استان، حل شود.
وی اظهار می‌کند: در زمان تهیه هر طرحی باید پیش‌بینی‌هایی برای آن لحاظ شود تا نتیجه اجرای طرح مطلوب باشد؛ چرا که در غیر این صورت روستا برای توسعه و پیشرفت، هیچ برنامه‌ای نخواهد داشت.

تلاش برای ایجاد زمینه توسعه در روستاها
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان از تکمیل مطالعات طرح هادی تمام روستاهای بالای ۲۰‌خانوار استان یعنی ۴۰۰‌روستا تا پایان سال خبر می‌دهد و می‌افزاید: طرح هادی ۵۰‌روستای استان در سال جاری تکمیل شده است.
«کارگر» هدف از تهیه طرح هادی را توسعه و عمران روستاها با توجه به شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و نیز تامین عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی، تولیدی و رفاهی بیان می‌کند.
به گفته وی از دیگر مزایای تهیه طرح هادی روستاهای استان، هدایت وضعیت فیزیکی روستا و ایجاد تسهیلات لازم برای بهبود مسکن روستاییان و خدمات محیط زیستی و عمومی است.
این مسئول درباره ضوابط تهیه طرح هادی و نقش مشاور در آن می‌گوید: مشاور این طرح را بر اساس اسناد بالادستی تهیه می‌کند و نقشی در تغییر کاربری اراضی روستایی ندارد بلکه موظف است که طرح را بر اساس اسناد بالادستی، تهیه کند.
کارگر با تاکید بر این‌که ضوابط تهیه طرح هادی روستاهای استان، محدودکننده است، ادامه می‌دهد: به عنوان مثال، مشاور نمی‌تواند کاربری‌ حریم راه، قنات‌ها، بناهای تاریخی و باغ‌ها را تغییر دهد اما روستاییان از مشاور این انتظارات را دارند.
معاون توسعه روستایی بنیاد مسکن استان با بیان این‌که مشاوران تهیه طرح هادی باید دارای تاییدیه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و فارغ‌التحصیل رشته‌های مطالعات جغرافیایی یا برنامه‌ریزی شهری باشند، می‌گوید: مشاوران بر اساس قانون باید از مراجع قانونی، استعلام‌های لازم را دریافت کنند کارگر درباره بازنگری طرح‌های هادی نیز می‌گوید: در پایان افق ۱۰ ساله و به دنبال تحولات جمعیتی و تغییر شرایط مختلف اجتماعی، اقتصادی،فرهنگی و کالبدی روستاها، طرح‌های تهیه شده نیازمند بازنگری و بهنگام سازی هستند.
به گفته وی، در روند تهیه این طرح‌ها، ضمن نقشه‌برداری مجدد و انجام مطالعات آماری و میدانی، همه اطلاعات روستاها بهنگام و بر مبنای شرایط جدید، برای یک دوره ۱۰ ساله دیگر برنامه‌ریزی و طراحی می‌شوند. به گفته وی، تمام طرح‌های هادی قابلیت بازنگری دارند و با طرح درخواست‌ها در کمیسیون مغایرت‌ها و تصمیم‌گیری نهایی، قابل اصلاح هستند.

اهداف بازنگری در طرح‌های هادی روستاهای استان
معاون توسعه روستایی بنیاد مسکن استان از مهم‌ترین اهداف بازنگری در طرح‌های هادی روستایی را ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها باتوجه به شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی عنوان می‌کند. «کارگر» از دیگر اهداف را تامین عادلانه امکانات از طریق ایجاد تسهیلات اجتماعی، تولیدی و رفاهی، هدایت وضعیت فیزیکی روستا و ایجاد تسهیلات لازم برای بهبود مسکن روستاییان و خدمات محیط زیستی و عمومی بیان می‌کند.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..