یک مقام مسئول خبر داد:

یزد و خراسان‌جنوبی، کم‌باران‌ترین‌ استان‌های کشور

کاهش بارش و یخبندان در سال‌های اخیر، منجر به وارد شدن خسارت به منابع تامین آب و تاسیسات آب‌رسانی روستاها شده است.

به گزارش یزدی نیوزکاهش بارش و یخبندان در سال‌های اخیر، منجر به وارد شدن خسارت به منابع تامین آب و تاسیسات آب‌رسانی روستاها شده است و در این شرایط، با وجود کاهش بارندگی‌ها در سطح استان یزد همواره با روند افزایش تقاضای تامین آب شرب و بهداشت و سایر کاربری‌های تجاری و صنعتی در روستاها مواجه هستیم.

 

 محمدرضا حاتمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان یزد(آبفار) گفت: خشکسالی بی‌ ‌سر و صداترین بلای طبیعی است چرا که مشاهده تأثیر تخریبی خشکسالی نیاز به زمان بیشتری دارد و کمتر به آن پرداخته شده و این در حالی است که خسارات ناشی از خشکسالی در بلند مدت به مراتب بیشتر از بلایای طبیعی دیگر است.

 

وی افزود: در صورت وقوع خشکسالی، کل جامعه و حیات در یک دوره زمانی طولانی خسارت خواهد دید و گریز از آن بدون برنامه‌ریزی میسر نخواهد بود.

 

حاتمی بیان کرد: تحقیقات نشان می‌دهد که در سال جاری کمترین بارش در استان‌های یزد و خراسان جنوبی به ترتیب با ۲۷ و ۳۵ درصد کاهش نسبت به نرمال(میانگین بلند مدت) رخ داده است.

 

وی با بیان اینکه میزان بارندگی استان یزد در سال آبی جاری(از مهر ۹۴ تا ۲۰ بهمن ۹۴)، ۳۱.۸ میلیمتر و در مدت مشابه سال قبل ۳۵.۸ و متوسط دوره آماری ۵۱.۸ میلیمتر بوده است، افزود: بر این اساس بارندگی سال آبی جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱.۲ درصد کاهش و نسبت به میانگین مدت مشابه در دوره آماری ۳۶.۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

 

مدیرعامل آبفار استان همچنین به میزان بارندگی در سطح روستاهای استان اشاره کرد و گفت: طبق آمار موجود بارندگی در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به جز شهرستان‌های تفت، خاتم و مهریز و نسبت به میانگین دوره آماری در تمام شهرستان‌های استان کاهش نشان می‌دهد. از نظر نقطه‌ای بیشترین بارندگی سال آبی جاری ۱۵۴ میلیمتر در منشاد و کمترین آن ۷.۳ میلیمتر در ایستگاه محمدآباد یزد بوده است.

 

وی به سفره های آب زیر زمینی در استان اشاره کرد و افزود: میزان روان‌آب در پنج ماهه سال آبی جاری (از مهر تا ۲۰ بهمن ۹۴) در سطح استان ۲.۳ میلیون مترمکعب بوده که نسبت به میانگین سالیانه دوره آماری ۹۸ درصد کاهش نشان می‌دهد. با توجه به خشکسالی‌های چند سال اخیر و میزان بارندگی سال آبی جاری می‌توان گفت خشکسالی و اثرات آن همچنان باقی خواهد بود.

 

وی تصریح کرد: وضعیت ناگواری که خشکسالی به وجود آورده است باعث شده تا تعداد ۷۷ مورد از منابع آبی روستاهای استان در سال گذشته به دلایل مختلف از جمله خشکیدن و همچنین آلودگی از مدار خارج شود و تعداد زیادی از این منابع نیز دچار کاهش شدید آب‌دهی شده‌اند و خسارت جبران‌ناپذیری را از لحاظ مادی و همچنین آبرسانی به روستاها به وجود آورده‌اند.

 

این مقام مسئول همچنین به وضعیت موجود در روستاها اشاره کرد و گفت: عوامل ذکر شده در مناطق کوهستانی و روستاها ملموس‌تر است و سفره‌های آب زیرزمینی به علت ضخامت کم رسوبات و تکیه بر منابع آبی حاصل از بارش، آسیب‌پذیری بیشتری نسبت به خشکسالی و عوامل فوق دارند به طوری که در روستاهای اطراف شهرستان تفت، مهریز، اردکان و ابرکوه اکثر منابع آب با هوادهی، کاهش شدید آبدهی و همچنین آلودگی مواجه شده‌اند.

 

وی بیان کرد: یکی از مواردی که در آبرسانی به روستاها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ایجاد منابع پایدار آب و بهداشت آب شرب روستاهاست. آبرسانی به روستاها با توجه به شرایط خاص و بعضاً فاصله بین آنها، ضرورت ایجاد تعادل و هماهنگی بین روستاهای همجوار را برای بهره‌مندی عادلانه از آب شرب سالم و بهداشتی ایجاب می‌کند و در این راستا ساخت مجتمع‌های آب‌رسانی روستایی یکی از مواردی است که می‌تواند این توازن و توزیع عادلانه را برقرار کند.

 

حاتمی ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب روستایی استان یزد از سال ۸۶ تاکنون بیش از ۳۴ مجتمع آب‌رسانی روستایی در مناطق مختلف استان یزد ایجاد کرده یا در حال ساخت است.

 

مدیر عامل آبفار استان یزد به اقدامات پیشگیرانه و مورد نیاز برای مواجهه با این مشکل اشاره کرد و گفت: با این شرایط بحرانی که بیشتر منابع آب در وضعیت ناپایدار قرار گرفته‌اند، شاید بتوان راهکارهایی مانند فرهنگ‌سازی برای چگونگی استفاده از آب شرب و بهداشت در روستاهای استان، پر کردن چاه‌های غیرمجاز در مناطق مختلف روستاها، جلوگیری از واگذاری بی‌رویه زمین به منظور ایجاد دامداری‌ها و گلخانه‌ها در حریم و بالادست منابع آب شرب و همچنین جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز که باعث نابودی حرکت روان آب و و تغذیه جریان‌های زیرسطحی در حوضه‌های پایین دست شیرکوه، میانکوه و پیشکوه شده است، به عنوان اقدامات لازم و موثر در زمینه پیشگیری، کاهش و مدیریت بحران در زمینه آب شرب و بهداشت پیشنهاد کرد.

 

حاتمی ادامه داد: تخصیص اعتبار لازم جهت تکمیل مجتمع‌های آب‌رسانی روستایی، تخصیص اعتبارات مورد نیاز به منظور افزایش تولید آب و برنامه‌ریزی در جهت انتقال آب از خارج استان، افزایش میزان تخصیص آب‌انتقالی برای روستاها با توجه به کاهش محسوس منابع آب، تامین اعتبارات کافی برای تامین، انتقال و توزیع آب و همچنین حفاظت و بهره برداری تاسیسات آب با این حجم پراکندگی و نیز تامین اعتبارات کافی در اجرای روش‌های کاهش هدررفت آب در روستاها نیز می‌تواند در این رابطه موثر واقع شود.

بخش نظردهی بسته شده است..