لیست اصلاح‌طلبان؛ گام دوم برجام

به گزارش یزدی نیوزمعصومه معظمی: بیم و امید تأیید صلاحیت‌ها به پایان رسید و پس از کش و قوس‌های فراوان، اصلاح‌طلبان لیست ۳۰ نفره خود در تهران را شناختند؛ ۳۰ نفری که برای اولین‌بار به معنای واقعی کلمه لیستی ائتلافی از سلیقه‌های اصلاح‌طلب، میانه‌رو و اصول‌گر را در خود دید و قرار است کنار هم بنشاند؛ ائتلافی که به نظر می‌رسد مدیون روی کار‌آمدن دولت یازدهم و در‌نتیجه کارآمدی دولتمردان روحانی در حل بحران هسته‌ای و قرار‌گرفتن در زمانه پسابرجام است. اصلاح‌طلبان با رد‌صلاحیت‌های گسترده، پا پس نکشیده و در تلاش برای حضوری حداکثری در سراسر کشور هستند. بنابراین با ائتلافی سه‌بعدی توانستند، روز گذشته لیست نهایی خود که در میان آنها چهره‌های ناشناخته ولی متخصص و کارآمد کم نیست را بشناسند. 

بهترین لیست ائتلافی
حسین مرعشی، در گفت‌وگو با «وقایع اتفاقیه» گفت: با توجه به رد‌صلاحیت‌های گسترده اصلاح‌طلبان توانستیم، از بین افراد تأیید‌شده بهترین لیست ائتلافی ممکن را ببندیم. وی گفت: با‌توجه به تلاش‌های صورت‌گرفته و از بین چهره‌های اصلاح‌طلبی که تأیید صلاحیت شده‌اند، با اجماع نظر و تأیید کامل اصلاح‌طلبان و حامیان دولت توانستیم، لیستی ائتلافی تهیه کنیم که همسو با برنامه‌های دولت و خواست مردم و در حمایت از برجام است. وی در پاسخ به این سؤال که تا‌ چه‌ حد این لیست ائتلافی می‌تواند رأی‌آور باشد، گفت: ‌رأی‌آوری لیست ائتلافی اصلاح‌طلبان به انتخاب و نظر مردم بستگی دارد و امیدواریم که مورد توجه مردم قرار بگیرد. سخنگوی حزب کارگزاران تأکید کرد: با بررسی‌های فراوان، توانستیم برخی افراد اصلاح‌طلب و حامی دولت را شناسایی کنیم که بهترین گزینه‌های فعلی هستند که متخصص و کاردانند. از بین گزینه‌های موجود لیست فعلی، بهترین لیست ممکن است. مرعشی تصریح کرد: البته در یک لیست، جهت‌گیری‌های آن مهم است، نه افراد حاضر در لیست. بنابراین معتقدم لیست ائتلافی اصلاح‌طلبان به دنبال حمایت از دولت، توسعه کشور و خواسته‌های مردم و برجام است و به مردم پیشنهاد می‌کنم، جهت‌گیری‌های لیست اصلاح‌طلبان نسبت به لیست اصول‌گراها را مدنظر قرار دهند. وی اظهار امیدواری کرد: در صورت همراهی مردم با لیست ائتلافی اصلاح‌طلبان، پیروز میدان هستیم و این لیست گام دوم برجام در سال ۹۲ خواهد بود. عضو شورای مرکزی کارگزاران تأکید کرد که طبق نظرسنجی‌های رسمی، بخش وسیعی از جامعه با اصلاح‌طلبان همدل هستند و در صورت حضور مردم پای صندوق‌های رأی و مشارکت عمومی، قطعا با همین لیست پیروز انتخابات هستیم. 
لیست مورد تأیید شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان
همچنین الهام فخاری، مسئول روابط عمومی شورای‌عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان به «وقایع اتفاقیه» گفت: در جلسات فشرده شورای‌عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان که با حضور احزاب اصلاح‌طلب و اعتدال‌گرا برگزار شد، لیست نهایی ائتلافی اصلاح‌طلبان به دست آمد. وی تأکید کرد: این لیست ائتلافی نهایی‌ شده و به تأیید آقای عارف و هیئت‌رئیسه شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان رسیده است. مسئول روابط عمومی شورای‌عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان، تصریح کرد: نتیجه‌گیری در‌باره لیست تهران با‌توجه به ضرورت‌ها و اقتضائاتی که ناشی از اعلام بررسی صلاحیت‌ها، رایزنی برای ایجاد وحدت راهبردی و افزایش احتمال موفقیت لیست هستند، طول کشیده بود. با این همه مهمترین هدف، ارائه لیست مناسب و ممکن برای تحقق مجلسی در مسیر توسعه و تعالی و پیشگیری از هزینه‌های اجتماعی سیاسی، امنیتی و اقتصادی است. 
لیستی برای گردش نخبگان
دبیرکل حزب ندای ایرانیان که از سوی شورای نگهبان تأیید صلاحیت نشده است، در گفت‌وگو با «وقایع اتفاقیه» گفت: با‌توجه به اینکه لایه‌های اول تا پنجم اصلاح‌طلبان رد‌صلاحیت شده‌اند، این لیست بر‌اساس افراد باقی‌مانده بسته شد و با مشارکتی که احتمالا صورت خواهد گرفت، این رد‌صلاحیت‌های تاریخی بی‌اثر خواهد بود و اصلاح‌طلبان اکثریت کرسی‌ها را در اختیار خواهند گرفت. مجید فراهانی گفت: یکی از ویژگی‌های لیست ائتلافی اصلاح‌طلبان، علاوه بر توجه به تخصص، جوان‌گرایی و حضور زنان است. ویژگی بارز این لیست توجه به حضور ۳۰ درصدی زنان در تهران است. وی اضافه کرد: این لیست اگرچه محصول شرایط پس از رد‌صلاحیت‌های گسترده است اما زمینه گردش نخبگان در فضای سیاسی کشور را برای اصلاح‌طلبان فراهم آورده‌است. 
فضای عمومی آماده استقبال از اصلاح‌طلبان است
همچنین احمد مازنی، عضو حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با «وقایع اتفاقیه»، به ارزیابی لیست ائتلافی اصلاح‌طلبان پرداخت و پیش‌بینی کرد که فضای عمومی کشور آماده استقبال از لیست ائتلافی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت است. وی این لیست را برگرفته از خرد جمعی و براساس معیارهای تعیین‌شده اصلاح‌طلبی و حمایتی از دولت دانست و ادامه داد: این لیست براساس امتیازها و ملاک‌های علمی تهیه شده و در معرض انتخاب مردم قرار گرفته است. مازنی خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان و حامیان دولت وقتی با رد‌صلاحیت‌های گسترده مواجه شدند، این تهدید را به فرصت تبدیل کردند و به جای مقابله، به قانون تمکین کردند و از میان افرادی که بر‌اساس چارچوب قاعده بازی یعنی قانون انتخابات تأیید شده بودند، افراد دیگری را شناسایی کردند. ملاک‌ها و معیارهای دقیقی براساس طرح «فام» ایجاد شد و با ارزیابی دقیق همه نحله‌های فکری اصلاح‌طلبی، روی ۳۰ نفر لیست به توافق و قطعیت رسیدند. عضو حزب اعتماد ملی تأکید کرد: در‌صورتی‌که این لیست ائتلافی رأی بیاورد، با احترام به سایر نامزدها و لیست‌های مطرح، این لیست می‌تواند عصاره ملت باشد. مازنی یکی از شاخص‌های این لیست را سابقه مبارزه و فعالیت قبل از انقلاب با استبداد داخلی و استیلای خارجی دانست و ادامه داد: برخی افراد حاضر در لیست اصلاح‌طلبان از زندان رفته‌های قبل از انقلاب هستند و همچنین برخی افراد هم از خانواده‌های شهدا و ایثارگرانند که مردم به آنها اعتقاد قلبی دارند. وی بیان کرد: کسانی که از خانواده شهدا و ایثارگران به اصلاح‌طلبان رأی می‌دهند، بیش از افرادی هستند که به اصول‌گرایان رأی می‌دهند، چراکه اصلاح‌طلبان با فرهنگ ایثار و شهادت فاصله‌ای ندارند و نگاه این افراد با نیاز جامعه همسو و هماهنگ است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: اصلاح‌طلبان در روابط بین‌الملل براساس اصل حکمت، عزت و مصلحت که مورد توجه مقام معظم رهبری است عمل می‌کنند و دولت تدبیر هم این مسئله را با جدیت پیگیری می‌کند. وی تأکید کرد: اصلاح‌طلبان و حامیان دولت به دنبال باز‌کردن بن‌بست‌های معیشتی مردم هستند و هدفشان این است که مجلس را از جایگاهی که در چند دوره گذشته پیدا کرده، ارتقا دهند و مجلسی در شأن مردم تشکیل شود. مازنی این لیست ائتلافی را در راستای همدلی و همزبانی بیشتر بین اصلاح‌طلبان و اعتدالیون و اصول‌گرایان با ریشه و منطقی دانست و گفت: لیست ائتلافی که برای اولین‌بار از طرف اصلاح‌طلبان ارائه شده است، حرکت ارزشمندی است، چرا‌که جامعه ما نیازمند هماهنگی، همدلی و همزبانی بیشتر است و دو قطبی‌شدن جامعه مناسب نیست. عضو اعتماد ملی با بیان اینکه «جامعه نیازمند این است که افراد عاقل با یکدیگر هم‌افزایی داشته باشند» تأکید کرد: سال ۹۲ هم‌افزایی بین اصول‌گرایان معتدل و ریشه‌دار و اصیل با اصلاح‌طلبان کشور باعث شد انتخاب ملت به سمت تشکیل دولت تدبیر و امید جهت‌دار شود و از تداوم جریان انحرافی در کشور جلوگیری شود.  این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: این دوره از انتخابات هم راه‌حل بن‌بست اشتغال و بحران آسیب‌های اجتماعی و مشکلات حوزه‌های مختلف است که با همدلی و همزبانی و هماهنگی نیروهای خرد‌ورز و عقل‌گرا با محوریت  اصلاح‌طلبان و حامیان دولت تدبیر و امید می‌تواند شکل بگیرد و به نظرم این لیست ائتلافی اصلاح‌طلبان این پتانسیل و امکان را دارد. 
 
عارف: کسانی که در لیست نیستند سعه‌صدر داشته باشند 
محمدرضا عارف، رئیس شورای ائتلاف انتخاباتی اصلاح‌طلبان گفت: به دلیل ائتلاف میان جبهه اصلاحات و جریان حامی دولت باید تبریک گفت. حماسه‌ای که در خرداد ۹۲ با حضور جوانان خلق شد، باید مسیرش ادامه پیدا می‌کرد که به‌همین‌دلیل ما کلید انتخابات ۹۵ را زدیم. وی در ادامه گفت: حماسه خرداد ۹۲ یک نهال نوپا بود که اگر غفلت می‌شد خشکیده می‌شد، به‌همین‌دلیل ما برنامه‌ریزی برای انتخابات ۹۴ داشتیم و سعی کردیم مسیر انتخابات گذشته را تقویت کنیم. عارف با بیان اینکه در شورای سیاست‌گذاری انتخاباتی مسیر خوبی را پیش بردیم، گفت: بر همین‌اساس ائتلاف اصلاح‌طلبان و حامیان دولت با برگزاری جلسات متعدد در چهار ماه گذشته شکل گرفت؛ اگرچه در این مسیر ما در حال تهیه لیست خودمان نیز بودیم. رئیس شورای ائتلاف انتخاباتی اصلاح‌طلبان بیان کرد: با اجرای طرح فام، با تعیین شاخص‌ها اقدام به انتخاب افراد برای لیست خود کردیم که مسیر خوبی بود که در‌نهایت به یک لیست ۳۰ نفره رسیدیم. عارف با تأکید بر اینکه لیست منتشر‌شده، لیست خوبی است در ادامه گفت: کسانی که در این لیست قرار نگرفته‌اند، با سعه صدر تحمل داشته باشند. وی در ادامه گفت: ما با جریانی ائتلاف کردیم که حامی دولت است و با این کار هویت ما زیر سؤال نرفته است. رئیس شورای ائتلاف انتخاباتی اصلاح‌طلبان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه شما اعلام کرده بودید؛ کسانی که در لیست اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرند، باید منشور این جریان را امضا کنند و آیا اشخاصی مانند کاظم جلالی و بهروز نعمتی در لیست شما قرار گرفته‌اند، منشور را امضا نموده‌اند، گفت: کسانی که حامی دولت بودند، وارد لیست شدند و آنها نیاز به امضای منشور اصلاح‌طلبی ندارند. وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا سرلیست اصلاح‌طلبان برای انتخابات پیش‌رو تعیین شده است یا خیر، گفت: سرلیستی بنده قطعی شده است.

بخش نظردهی بسته شده است..