دانشگاه یزد ۲۷ ساله شد

به گزارش یزدی نیوزسرانجام آرزوی دیرینه شهید محراب حضرت آیت‌الله صدوقی (ره) در روز ۲۳ بهمن ۱۳۶۷ تحقق یافت و دانشگاه یزد به عنوان اولین دانشگاه جامع کشور بعد از انقلاب اسلامی با پذیرش ۳۸ نفر دانشجو در مقطع کارشناسی رسماً کار خود را آغاز کرد.


در مهرماه سال ۱۳۷۰ دانش سرای عالی یزد با قدمتی بیش از ۱۵ سال در این دانشگاه ادغام شد و از آن زمان تاکنون هماهنگ با گسترش و ارتقای سطح کیفی فعالیت‌های علمی و آموزشی، توسعه فیزیکی دانشگاه به طور جدی در دستور کار مدیران و برنامه‌ریزان این مجموعه قرار گرفته است.

دکتر "محمدصالح اولیاء" رئیس دانشگاه یزد در این رابطه می‌گوید: دانشگاه یزد هم‌اکنون با ۴۲۶ نفر عضو هیات علمی و ۱۳هزار و ۴۰۰ نفر دانشجو در ۴۴ رشته و گرایش در مقطع دکترا ، ۹۹ رشته کارشناسی ارشد و ۶۲ رشته در مقطع کارشناسی به کارهای علمی، تحقیقاتی و فرهنگی خود ادامه می‌دهد.

وی اضافه می‌کند: تاکنون حدود ۱۵۰ هکتار از مساحت ۳۸۰ هکتاری این مجموعه آماده‌سازی و مورد بهره‌برداری قرار گرفته و در تداوم آن بیش از ۱۱۴ هزار مترمربع ساختمان آموزشی و کمک آموزشی، ۷۲ هزار مترمربع فضای خوابگاهی و بالغ بر ۳۰هزار مترمربع ساختمان‌های مورد نیاز دیگر در دست احداث است.

اولیاء اظهار می‌کند: علاوه بر آن، توسعه چشمگیر فضای سبز این دانشگاه که مساحتی بالغ بر ۸۰ هکتار را در برگرفته است، با تلفیق زیبایی از باغچه‌های پر گل، آب‌نماها و سایبان‌ها، مناظر چشم‌نواز و دلپذیری را در برابر دیدگان هر بینندهای که به این دانشگاه کویری وارد می‌شود، قرار داده است.

وی در مورد دستآوردها و توانمندی‌های این دانشگاه خاطرنشان می‌کند: در این رابطه می‌توان به مواردی مانند کسب رتبه‌های برتر در همایش‌ها، جشنواره‌ها و المپیادهای ملی و بین‌المللی،قبولی بیش از ۶۰ درصد دانش‌آموختگان در مقاطع تحصیلی بالاتر، کسب رتبه‌های برتر در آزمون‌های سراسری کارشناسی‌ارشد و دکترا، چاپ و ارایه بیش از ۱۶۰۰ عنوان مقاله علمی پژوهشی در همایش‌ها و نشریات معتبر ملی و بین‌المللی و انتخاب سه نفر از استادان این دانشگاه به عنوان دانشمندان پر استناد جهان، اشاره کرد.

رئیس دانشگاه یزد همچنین از انتشار ۱۵۰ عنوان کتاب، انتشار ۱۱ عنوان نشریه علمی پژوهشی، به انجام رساندن بیش از ۶۰ طرح پژوهشی، راه‌اندازی مراکز علم و کار و فنآوری، تأسیس پنج پژوهشکده تخصصی و دو مرکز تحقیقاتی، به عنوان دیگر دستاوردهای این دانشگاه تاکنون یاد می‌کند.

وی با بیان این که چشم‌انداز دانشگاه یزد، قرار گرفتن در ردیف ۱۰ دانشگاه برتر کشور و تبدیل به دانشگاهی دین‌مدار، خلاق و کارآفرین است، می‌گوید: تعالی اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی دانشگاهیان بر اساس ارزش‌های اسلامی، ارتقای جایگاه دانشگاه در سطح ملی ، منطقه‌ای و بین‌المللی، توسعه آموزش و پژوهش با رویکرد کارآفرینی دانش بنیان، توسعه قطب‌های علم و فناوری ملی در زمینه‌های دارای مزیت، ایفای نقش محوری در توسعه استان یزد، ارتقای سهم تولید علم و فنآوری استان یزد در آموزش عالی کشور، دستیابی به منابع مالی پایدار و تحقق ساختار تشکیلاتی چابک و کارآمد از مهمترین محورهایی است که دانشگاه برای رسیدن به چشم‌انداز خود دنبال می‌کند.

اولیاء از مزیت‌ها و امکانات این دانشگاه به برخورداری از استادان و پژوهشگران برجسته و جوان، ارایه خدمات کتابخانهای و آزمایشگاهی مدرن، دسترسی به پایگاههای متعدد و معتبر الکترونیک، بهره‌مندی از اینترنت پرسرعت و پهن باند، فضای سبز وسیع و چشم‌انداز، پردیس‌های مجهز خوابگاهی پسران و دختران، سالن‌های مجهز ورزشی، استخر سرپوشیده، تالار پذیرایی و سالن‌های مجهز آمفی تئاتر و همایش اشاره می‌کند.

وی در مورد سیاست‌های دانشگاه در دوره مدیریت جدید عنوان می‌کند: رویکرد مبتنی بر احترام به افراد و ایجاد فضای اعتماد و همدلی، تفکر و تصمیمات جمعی، شفافیت در مدیریت و مدیریت مبتنی بر عملکرد، ارتقای کیفیت به همراه بهره‌وری، تمرکز زدایی و برون‌سپاری فرآیندهای قابل واگذاری، توسعه متوازن همراه با ساماندهی و بهینه‌سازی امکانات موجود از مهمترین سیاست‌های دانشگاه تعیین شده است.

رئیس دانشگاه یزد در این مورد به عملکرد مقایسه‌ای برخی شاخص‌های دانشگاه طی سال ۹۳ تا ۹۴ نسبت به سال‌های ۹۰ تا ۹۲ اشاره و تصریح می‌کند: تعداد کل مقالات دانشگاه در حالی طی دو سال اخیر یک‌هزار و ۱۱۳ مورد بوده که این رقم از سال ۹۰ تا ۹۲ برابر با ۹۴۱ مورد بوده است.

وی مبلغ کل قراردادهای پژوهشی دانشگاه در دو سال گذشته را بالغ بر ۸۴ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: این میزان در سال‌های ۹۰ تا ۹۲ جمعاً ۷۸.۵ میلیارد ریال بوده است، یا در مورد تعداد دانش‌آموختگان قبول شده در مقطع بالاتر این تعداد از رقم دو هزار و ۲۹ نفر در سال‌های ۹۰ تا ۹۲ به دو هزار و ۲۸۳ نفر افزایش داشته است و میزان نسبت دانشجو به استاد نیز از ۳۷ به ۳۲ ارتقاء یافته است.

دکتر اولیاء در پایان نیز میزان بودجه تحقیقاتی و درامد اختصاصی دانشگاه طی سال‌های ۹۳ تا ۹۴ را به ترتیب بالغ بر ۱۱۶ و ۲۱۴ میلیارد ریال خواند در حالی که این ارقام در سال‌های ۹۰ تا ۹۲ به ترتیب ۴۹.۵ و ۱۳۰ میلیارد ریال بوده است.
 

منبع: ایسنا

 

بخش نظردهی بسته شده است..