یزد آماده جذب سرمایه گذاران

به گزارش یزدی نیوزاستاندار یزد از بهره‎‎برداری ۴۷۸ طرح عمرانی با اعتبارسه هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال و ۵۳ طرح غیرعمرانی با یکهزارو ۵۲۸ میلیارد ریال هزینه بصورت ملی و استانی در بخش های کشاورزی، صنعت، میراث فرهنگی و نیرو خبر داد.

سید محمد میرمحمدی  در جمع اصحاب رسانه استان یزد با تبریک ایام الله دهه مبارک فجر گفت: از مهمترین آنها هفت طرح صنعتی با یکهزار و ۱۷۰میلیارد ریال ، ۲۵ طرح کشاورزی با ۲۸۸ میلیارد ریال و ۲۱ طرح میراث فرهنگی با ۷۰ میلیارد ریال است.

**استان یزد آماده جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی
وی با اشاره به آمادگی استان برای جلب و جذب سرمایه گذاری به اقدامات صورت گرفته برای تسهیل سرمایه گذاری متقاضیان این حوزه اشاره کرد و گفت: پهنه بندی عرصه‎‎های آزاد استان و تعیین کاربری ‏‏های آنها با توجه به زیرساختهای موجود و تعریف کاربری صنایع برای این پهنه‎‎ها از جمله این فعالیت ها در ستاد سرمایه گذاری استان است.
نماینده عالی دولت در استان یزد احصا مشوق‎‎ها و معافیت‏‏های قانونی بری سرمایه گذاران داخلی و خارجی ، معرفی فرصت‎‎های و ظرفیت‎‎های سرمایه گذاری با مشارکت دستگاه‎‎های استان به دو زبان در قالب سی دی و کتاب را از دیگر اقدامات صورت گرفته در این مورد عنوان کرد.
استاندار یزد تسریع در استقرار مرکز خدمات سرمایه گذاری استان در ساختمان جدید را از دیگر برنامه ها اعلام و اظهار امیدواری کرد با اقدامات صورت گرفته در این راستا سرمایه گذاران استان پس از کسب مجوز به لحاظ زیرساختی در اجرای طرح‎‎های خود دچار مشکل نشوند منوط به اینکه سرمایه اولیه و اهلیت لازم را داشته باشند.
***بررسی و حل ۲۰۷ مورد مشکلات صنایع و واحدهای تولیدی در ستاد تسهیل موانع تولید
استاندار درباره برنامه‎‎های استان برای رفع موانع و مشکلات واحدهای صنعتی، اظهار کرد: یکی از اقدامات صورت گرفته در این خصوص تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در استان بوده که تاکنون ۱۷ جلسه اصلی و ۲۶۳ جلسه توسط کمیته‎‎های تخصصی کارشناسی در زیرمجموعه این کارگروه برگزار شده است.
میرمحمدی با اشاره به لزوم رفع مشکل واحدهای تولیدی و صنعتی استان افزود: در همین راستا نیز ۲۰۷ مصوبه در این کارگروه انجام شده که ۱۲۵ مورد آن به مشکلات بانکی واحدها مربوط بوده که استمهال یا تنفس یکساله تا سه ساله یا رفع مشکل نقدینگی واحدها صورت گرفته است.
وی ادامه داد: ۲۱ مورد از مصوبات در رابطه با مشکلات مالیاتی واحدهای استان بوده که با رایزنی‎‎های صورت گرفته تاخیر در وصول مالیات اعمال شده است، ۱۳ مورد راجع به تامین اجتماعی، ۱۰ مورد در رابطه با بدهی قبوض گاز، شش مورد در رابطه با برق و ۳۱ مورد نیز موارد جزئی دیگر بوده است.
میرمحمدی در همین رابطه از مصوبه اخیر دولت در رابطه با استمهال تا سه سال معوقات به سیستم بانکی برای آن دسته از واحدهایی که به دلیل نوسانات بازار ارز دچار مشکل شده‎‎اند، خبر داد.
** زمینه رقابت خوبی در انتخابات امسال فراهم است
استاندار یزد در پاسخ به سئوالی درباره تعداد صلاحیت شده ها گفت: بر اساس آمار سایت وزارت کشور در مجموع در کشور ۵۵درصد داوطلبان تایید صلاحیت شدند که این آمار در یزد حدود ۶۰درصد است.
میرمحمدی اضافه کرد:به نظر می رسد رقابت خوبی را در این دوره از انتخابات در کشور و استان شاهد باشیم.
وی یادآور شد: در این دوره ۱۰۰نفر در استان یزد تایید صلاحیت ،۶۸نفر رد یا عدم صلاحیت اعلام شدند و چهار نفر هم انصراف دادند.
** تعیین مسیر خروجی سد و تونل انحرافی خط دوم
این مسئول در پاسخ به سئوالی در مورد پیشرفت خط دوم انتقال آب استان بااشاره به اینکه طرح خط دوم طبق برنامه زمان بندی پیش می‏‏رود و از برنامه عقب نیست، تصریح کرد: بدنبال گرفتن مصوبه شواری آب در سال گذشته، مطالعه در مورد جانمایی سد و انتخاب مجری طرح انجام شد.
استاندار یزد با بیان اینکه براساس مصوبه شورای عالی آب مقرر شده که آب انتقالی به استانهای یزد، کرمان و اصفهان از طریق سدی در بالاست سرشاخه‎‎های کارون در منطقه بهشت آباد انجام شود، از تعیین مسیر خروجی سد و تونل انحرافی مربوطه خبر داد.
وی درباره مسدود شدن تونل بهشت آباد نیز گفت: تونل طبق مصوبه و بنا بر اعلام وزارت نیرو مسدود شده و قطعاً بنا به دلایلی برای اصفهان این اقدام حذابیت‎‎هایی داشته است ولی استان بنا به پیگیری این موضوع و اقداماتی که می‎‎تواند تحریک‎‎آمیز باشد، ندارد و معتقد است باید از سوی متخصصان پیگیری شود.
به گفته میرمحمدی هم اکنون مسیر خط دوم انتقال به یزد مشخص شده و ۲۴ کیلومتر آن لوله‎گذاری و ۳۱.۵ کیلومتر دیگر مسیر نیز برای لوله‎‎گذاری، حفاری شده است.
وی درباره وضعیت خط اول هم خاطرنشان کرد: در سال جاری دو بار خط اول انتقال آب به استان که ۱۸ سال عمر دارد و دچار فرسودگی شده تعمیر شد با این حال با پیش‎‎بینی چاه‎‎های اضطراری، قطعی آب نداشتیم و برای نخستین بار از ظرفیت کامل خط انتقال بهره گرفته شد.
این مسئول از اجرای خط انتقال آب به شهرستان بهاباد به طول ۸۰ کیلومتر و ندوشن به طول ۵۳ کیلومتر خبر داد .
میرمحمدی ادامه داد: به منظور آبرسانی به روستاها نیز ۱۲۲ کیلومتر خط انتقال و شبکه آبرسانی، ساخت ۱۲ مخزن ذخیره آب به ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب، حفر و تجهیز بیش از ۷۰ حلقه چاه تامین آب روستایی، ایجاد ۱۵ مجتمع آبرسانی روستایی و مطالعه ۱۵ مجتمع آبرسانی دیگر و بهسازی و ساماندهی سامانه‎‎های کنترل آب روستایی در استان اجرا شده به نحوی که اکنون بیش از ۹۵ درصد جمعیت روستایی استان از آب شرب سالم برخوردارند.
استاندار یزد درباره نحوه توزیع آب انتقالی خاطرنشان کرد: در این خصوص روال سابق اجرا شده و تنها بدلیل دادن سهمیه به بهاباد از سهم برخی شهرستانها با توجه به جمعیت کم شده است.
** فعالیت های گسترده در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری
این مسئول در بخش دیگری از سخنانش در مورد طرح‎‎های گردشگری استان با توجه به روند رو به رشد ورود گردشگر خارجی به استان نیز گفت: در همین راستا بهسازی و ساماندهی خیابان مسجد جامع انجام شده و ساماندهی مجموعه امیرچخماق و میدان بعثت نیز در دست اقدام است.
وی با اشاره به مرمت و بازسازی ۱۷ بادگیر شهر یزد، کف سازی و دیواره سازی بافت تاریخی شهر، طرح‎‎های اجرا شده در رابطه به ساخت موزه منطقه‎‎ای یزد گفت: در همین راستا تکمیل پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد را داشتیم که به تازگ به یونسکو ارسال شد.
*** مذاکره با ۳۲ سرمایه گذار برای ایجاد خط هوایی استان
میرمحمدی درباره ضرورت سرمایه گذاران برای ایجاد پروازهای مستقیم خارجی هم گفت: مرمت ترمینال قدیمی فرودگاه یزد و واگذاری ۲۵۰ هکتار زمین برای ایجاد باند دوم فرودگاه یزد با توجه به ابلاغ تبدیل فرودگاه یزد به یک فرودگاه بین المللی داشته ایم .
استاندار یزد افزود: در این خصوص رایزنی‎‎هایی با ۳۲ نفر از سرمایه‎‎گذاران برای ایجاد خط هوایی استان انجام گرفته که نیازمند تامین اعتبار اولیه‎ای حدود ۲۰۰ میلیارد ریال است.
* ساماندهی اتباع بیگانه غیرمجاز نیازمند همکاری مردم
وی با اشاره به لزوم همکاری مردم بویژه در ندادن شغل و محل سکونت به اتباع غیرمجاز گفت: متاسفانه بکارگیری این افراد در گلخانه ها و دامداری ها برای اتباع مجاز هم مشکلاتی ایجاد کرده است.
استاندار یزد افزود : هم اکنون حدود ۴۰ هزار تبعه بیگانه مجاز و ۶۰ هزار غیرمجاز در استان ساکن هستند ، گفت: برای ساماندهی این افراد مجازها باید به مهمان شهرها هدایت شوند .
میرمحمدی تصریح کرد: از آنجایی که وجود شغل و محل سکونت دو عامل مهم در ماندگاری اتباع در استان است، همکاری و مشارکت مردم نقش بسزایی در این رابطه دارد از این رو کمیته های مردمی در محلات تشکیل می شود.
وی درباره وجود برخی مدیران با سابقه طولانی در پست ها از پرورش مدیران جوان در کنار مدیران و معاونان طی دو سال خبر داد.
نماینده عالی دولت درباره پیشنهادات استان در لایحه بودجه سال ۹۵نیز گفت: در این بایحه پیشنهادی افزایش ۴۵درصدی بودجه های عمرانی استان را پیش بینی کرده ایم.
استان یزد با ۱۰ شهرستان و یک میلیون و ۵۰ هزار نفر جمعیت در ۶۲۰ کیلومتری جنوب تهران و مرکز کشور قرار گرفته است و بعد از کرمان به عنوان دومین استان معدنی کشور محسوب می شود.
منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..