یزد قطب‎ درمان جنوب شرق کشور:

آمار بالای مرگ مغزی در استان یزد/ انجام ۲۴ مورد پیوند کلیه در داخل استان/ انجام پیوند کبد در داخل استان از سال آینده

پیوند عضو در حال حاضر یکی از مهم‎‎ترین شیوه‎‎های پزشکی موثر برای درمان بیماری‌های لاعلاج و درمان‌‌ناپذیر است، به نحوی که بیماران مبتلا به نارسایی‎‎های کلیوی، کبدی، ریوی و قلبی راه درمانی موثری جز پیوند اعضای سالم فرد دیگری به جای عضو ناسالم خود ندارند.

به گزارش یزدی نیوزاین موضوع در استان یزد به عنوان قطب‎ درمان جنوب شرق کشور و یک استان مذهبی که مردمانش از روحیه ایثار و از خودگذشتگی بالایی برخوردار هستند، در سال‎‎های اخیر مورد توجه بیشتری قرار گرفته است، به نحوی که تنها در سال جاری تاکنون ۲۶ مورد اهدای عضو در این استان اتفاق افتاده است؛ این در حالی است که براساس ارزیابی‎‎های کشوری از موارد اهدای عضو در استان    های کشور، یزد در سال جاری از این لحاظ رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

فرهنگ بالای اهدای عضو  در استان‎‎های مذهبی
هماهنگ‎‎کننده واحد فراهم‎‎آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در این رابطه می‌گوید: طبق آخرین ارزیابی‎‎های وزارت بهداشت در ۷‌ماه ابتدای سال جاری، استان یزد رتبه سوم اهدای عضو در کشور را به خود اختصاص داده است.
«محمدحسین قاسمی» می‌گوید: یک نظریه نشان می    دهد، در استان‎‎هایی که از مردمانی مذهبی‎‎تر برخوردار هستند، فرهنگ اهدای عضو بیشتر رواج دارد، به‌طوری که بیشترین اهدای عضو نیز در استان‌‌هایی مانند یزد، قم و خراسان رضوی اتفاق افتاده است.
به گفته وی، البته در استان یزد هم با وجود شناسایی ۱۰۰ بیمار دچار مرگ مغزی شده تاکنون ۲۶‌مورد منجر به جلب رضایت اولیای بیمار برای اهدای عضو جلب شده است. قاسمی ادامه می‌دهد: استان یزد در سال‌92 شاهد ۲‌مورد و در سال ۹۳ شاهد ۱۸ مورد اهدای عضو بوده؛ این در حالی است که امسال ۲۶ مورد اهدای عضو اتفاق افتاده است. وی اظهار می‌کند: اهداکنندگان عضو در استان یزد از طبقات مختلف اجتماعی هستند و سنین مختلف از ۲ تا ۷۵ سال را شامل شده‎‎اند که البته بیشترین عضو اهدایی در استان نیز کلیه بوده است.

انجام ۲۴ مورد پیوند کلیه  در داخل استان
هماهنگ کننده واحد فراهم‎‎آوری اعضای پیوندی استان با اشاره به این‌که پیوند کلیه، بیشترین عضو پیوندی در استان بوده است، می‌گوید: تاکنون ۲۴ مورد اهدای کلیه در استان انجام شده که ۱۲ مورد آن در به سال ۹۳ و ۱۲ مورد نیز در سال ۹۴ اتفاق افتاده است.
وی با اشاره به این‌که ۸ مورد از اهدای کلیه‎‎ها در استان از سوی افراد در قید حیات انجام شده است، عنوان می‎‎کند: البته به دنبال رشد اهدای عضو در استان، پیوند کلیه از افراد زنده در استان کاهش چشمگیری داشته است.وی گفت: پیوند کلیه برای بیماران کلیوی و دیابتی که ساعات زیادی را باید تحت دیالیز باشند، در اولویت دانشگاه علوم پزشکی استان قرار دارد.
قاسمی اضافه می‎‎کند: روند اهدای عضو در بیمارستان‎‎های دولتی به صورت ۱۰۰ درصد رایگان انجام می‎‎شود و معمولاً در اهدای اعضای بدن در استان هیچ انگیزه مادی وجود ندارد و از گیرنده عضو هیچ مبلغی دریافت نمی    شود.
وی مهم‌ترین انگیزه اهداکنندگان عضو را نجات و بازگشت به زندگی برای بیمارانی می‎‎خواند که سال‎‎ها در رنج بیماری و انتظار پیوند عضو هستند، ضمن این‌که خانواده‎‎ بیمار مرگ مغزی شده که اقدام به اهدای عضو می‎‎کنند نیز به آرامش روحی و روانی می‌رسد.

انجام پیوند کبد در داخل استان از سال آینده
به گفته این مسئول، تمام روند جراحی پیوندی به صورت کاملاً قانونی و به دلیل حساسیت موضوع، تنها در بیمارستان‎‎های دولتی انجام می‌شود و تایید مرگ مغزی بیماران نیز با آزمایش، سی‎‎تی‎‎اسکن، ام آر ای و تایید پزشکی قانونی اتفاق می‌افتد.
وی با بیان این‌که در حال حاضر تنها پیوند کلیه در استان انجام می‎‎شود، ابراز امیدواری می‎‎کند که با توجه به سابقه جراحی‎‎های قلب در استان، پیوند قلب نیز با توجه به قول مساعد وزارت بهداشت در این رابطه در استان انجام شود. قاسمی می‌گوید: در حال حاضر، پیوند کبد و قلب بیماران یزدی در استان فارس انجام می‌شود ولی مقدمات پیوند کبد در داخل استان نیز شروع شده و با توجه به ظرفیت خوب استان در این رابطه، از سال آینده این عمل جراحی در استان انجام خواهد شد.

آمار بالای مرگ مغزی در استان
مسئول واحد فراهم    آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نیز با بیان این‌که استان یزد آمار بالایی از بیماران مرگ مغزی نسبت به جمعیت استان دارد، می‌گوید: بازرسان این واحد در سرکشی از بیمارستان‎‎های استان به شناسایی بیماران مرگ مغزی تایید شده از سوی پزشکان اقدام می‎‎کنند.
«محمد میرشمسی» ادامه می    دهد: بعد از تایید پزشکان، جلساتی از سوی روحانی واحد با خانواده بیمار برای جلب رضایتشان در مورد اهدای عضو بیمارشان برگزار می    شود که غالباً نیز تا ۵۰ درصد منجر به رضایت می‎‎شود. وی با بیان این‌که بعضاً تیم جراحی پیوند مشتمل بر ۱۰۰ نفر نیز می‎شوند، می‌گوید: برای انجام یک عمل پیوند موفقیت‎‎آمیز قلب یا کبد که اکنون در استان فارس انجام می‌‌شود، متخصصان یزد و شیراز باید دائماً در ارتباط باشند.
میرشمسی همچنین اظهار می‌کند: مدت زمان نگهداری هر کدام از اعضای پیوندی متفاوت است به نحوی که کلیه تا ۲۴ ساعت، کبد ۱۸ ساعت و قلب و ریه تنها ۶ ساعت قابل نگهداری درشرایط خاص برای پیوند به بیمار دیگر است.

انجام سالانه ۲۲ مورد پیوند عضو در کشور
مسئول واحد فراهم‎‎آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می‌گوید: خوشبختانه بیشترین آمار پیوند کبد از کشور ما گزارش شده است، به نحوی که سالانه ۲۲ مورد پیوند عضو اتفاق می‎‎افتد. «محمد میرشمسی» با بیان این که استان یزد در رابطه با پیوند کلیه از استان‌های موفق در کشور است، عنوان می‎‎کند: پیوند کلیه در استان با کامل‌‌ترین و مجهزترین امکانات انجام می‌شود؛ به طوری که تاکنون هیچ عوارضی بعد از پیوند دیده نشده است. وی همچنین اعلام کرد: خوشبختانه با اجرای طرح نظام تحول سلامت در کشور، در حال حاضر پیوند قلب و کلیه نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفته و بار بزرگی از دوش بیماران و خانواده‎‎های آنها برداشته شده است.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..