کشتارگاه یکی از محله‌های محروم شهر یزد

به گزارش یزدی نیوزمحله کشتارگاه یکی از محله‌های محروم شهر یزد است که با مشکلات زیادی روبه‌رو است. مشکلاتی که حتی شرایط زندگی عادی در این محله را مختل کرده است، به طوری که ساکنان آن بوی نامطبوع دامداری‌ها را در کنار خود تحمل می‌کنند.
این محله بین بلوارهای نواب صفوی، صابر، بهمن و ملائک قرارگرفته است و از محله‌های حاشیه‌ای شهر یزد محسوب می‌شود.آلودگی هوای این منطقه بر اثر فعالیت کوره‌های  آجرپزی، تکمیل نشدن مهم‌ترین بلوار محله، آسفالت نبودن برخی معابر، پخش‌شدن زباله‌ها، بوی بد دامداری‌های اطراف از مشکلات و مسائلی هستند که ساکنان کشتارگاه هر روز با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند و از مسئولان می‌خواهند که به این وضعیت پایان دهند.

خواسته‎‎های ساکنان محله

 آسفالت نبودن بعضی مناطق و نبود سرعت‌گیر
یکی از ساکنان محله کشتارگاه درباره مشکلات آسفالت در این محله گفت: متاسفانه بعضی معابر محله خاکی است و خاکی بودن این کوچه‌ها مشکلات بسیاری برای هم‌محله‌ای‌ها ایجاد کرده است.  «سعید نورزهی» افزود: حرکت وسیله‌های نقلیه در این معابر باعث بلند شدن گرد و خاک و همچنین کثیف شدن این وسیله‌ها می‌شود.  «رجبعلی صبوری» یکی دیگر از اهالی محله هم درباره آسفالت نامناسب بعضی از معابر محله کشتارگاه را مورد تاکید قرار داد. وی گفت: متأسفانه این آسفالت نامناسب باعث آسیب دیدن خودروهای اهالی محل می‌شود و با اینکه کیفیت آسفالت‌ معابر مطلوب نیست؛ اما کسی برای مرمت آسفالت پاسخگو نیست. یکی دیگر از ساکنان محله درباره نبود سرعت‌گیر مناسب در محله و بلوارهای اطراف آن اظهار کرد: تنها یک سرعت‌گیر استاندارد و آن‌هم رو به روی مدرسه در بلوار صابر یزدی اجرا شده است و سرعت‌گیر مناسب دیگری در محله وجود ندارد.  «محمدعلی ایوبی» ادامه داد: به دلیل نبود سرعت‌گیرهای مناسب در تقاطع معابر کشتارگاه، چندین تصادف رخ داده است. «رضا زرافشان» نیز با انتقاد از نبود سرعت‌گیر در محله افزود: متاسفانه بعضی از اهالی محله اقدام به ساخت سرعت‌گیر به صورت دستی کرده‌اند که این اقدام باعث وارد شدن آسیب به وسیله‌های نقلیه شده و تأثیر چندانی هم در کاهش تصادفات نداشته است.

تکمیل نشدن بلوار صابر و وجود نخاله‌های ساختمانی کنار بلوار
یکی از مغازه‌دارهای بلوار صابر یزدی در محله کشتارگاه گفت: کار ساخت و تکمیل این بلوار چندین سال است که در دست انجام است ولی هنوز به مرحله قابل قبولی نرسیده است.  « سعید ایوبی» افزود: در کنار بلوار صابر نخاله‌های ساختمانی وجود دارد که باعث زشت شدن محیط شده است. این نخاله‌ها از عرض بلوار کم و بعضاً در مسیر تردد وسائل نقلیه مشکل ایجاد کرده‌اند. وی اظهار کرد: نحوه بهره‌برداری از این بلوار به شکلی است که فضای زیادی برای تردد وسایل نقلیه باقی نخواهد گذاشت.  این شهروند افزود: کمربند میانی، تاحد بسیاری از عرض بلوار کاسته است و به این ترتیب تفاوت چندانی بین این بلوار و خیابان دو‌طرفه وجود ندارد.

ضرورت نصب مخزن زباله در محله
یکی از ساکنان محله با انتقاد از جمع شدن زباله‌ها در نقاط خاصی از محله گفت: این اتفاق موجب به وجود آمدن بوی بد در محل تجمع زباله‌ها می‌شود. «سعید رکنی» افزود: این مشکل باعث آزار همسایگانی است که در نزدیکی محل جمع‌آوری زباله‌ها در محله زندگی می‌کنند.  این شهروندگفت: با تعبیه محل‌های نگهداری زباله یا مخازن بزرگ جمع‌آوری زباله می‌توان این مشکل را حل کند.

 کوره‌ها و آلودگی هوا
یکی دیگر از ساکنان محله نیز از وجود کوره‌های آجرپزی در نزدیکی این محله انتقاد کرد و گفت: وجود کوره‌های آجرپزی باعث آلودگی در محله شده است. «رضا عرب» افزود: دود و ریزگردهای مربوط به سوخت استفاده از نامناسب در این کوره‌ها به ویژه در مواقعی است که باد از سمت کوره‌ها به محله می‌وزد، به این ترتیب آلودگی‌ها همه شهر را در برمی‌گیرد.یکی دیگر از ساکنان محل با بیان این‌که یکی از اهالی محله به ناراحتی‌های تنفسی دچار شده است، اظهار کرد: علت اصلی بیماری این شهروند به تشخیص پزشک معالج، انتشار آلودگی کوره‌های آجرپزی است. «رحمان میروکیلی» افزود: به دلیل آلودگی هوا در محله کشتارگاه، تقاضای کمتری برای زندگی در این منطقه وجود دارد و قیمت زمین در این منطقه نسبت به بقیه محله‌های شهر، پایین‌تر است. این شهروند اظهار کرد: مشخص نبودن مالک بعضی از زمین‌ها و به‌طور کامل آسفالت نبودن محله یکی از دلایل این استقبال کم از سکونت در این محله است.

انتقاد از انتشار بوی بد کود و نگهداری از حیوانات اهلی
یکی دیگر از ساکنان محله با بیان این‌که این محله به دلیل وجود کشتارگاه‌های دام در گذشته، محله کشتارگاه نامیده شده است، افزود: به دلیل بوی بدی که این کشتارگاه‌ها ایجاد کرده بودند، قیمت زمین این منطقه نسبت به بقیه محله‌های شهر یزد بسیار پایین‌تر است.  «سعید کرمی‌صفات» گفت: این دامداری‌ها هنوز در منطقه مسکونی شهر فعالیت می‌کنند و بوی نامطبوع نگهداری دام همچنان ساکنان را آزار می‌دهد. وی اظهار کرد: البته بعضی از این دامداری‌ها پلمب شده‌اند، ولی تعداد کمی از آنها هنوز مشغول فعالیت هستند و سکونت در محله را برای هم محله‌ای با مشکل روبه‌رو کرده‌اند. «امیر ضامن‌زاده» یکی دیگر از شهروندان ساکن محله کشتارگاه افزود: از آنجا که این محله در حاشیه شهر قرار دارد، از گذشته کارگاه‌ها و تعمیرگاه‌های زیادی در این منطقه وجود داشته که آنها نیز منشا انتشار آلودگی هستند. وی افزود: وجود این کارگاه‌ها و تعمیرگاه‌ها باعث ایجاد سر و صدای بسیار و در نتیجه ایجاد ناراحتی در بین ساکنان محله می‌شود. وی ادامه داد: برادر من فرزند خردسالی دارد که به دلیل این سر و صداها مدام گریه می‌کند و آسایش از خانه برادرم گرفته شده است.  این شهروند گفت: فعالیت این کارگاه‌ها و تعمیرگاه‌های مزاحم شهری برای افراد کهنسال نیز دردسر ساز شده است، به طوری که افراد مسن تحمل پایین‌تری نسبت به سایران دارند.

نبودن سالن ورزشی مناسب در محله
یکی از جوانان محله با انتقاد از نبود سالن ورزشی مناسب در محله گفت: اهالی محله برای رفتن به سالن ورزشی باید به محله‌های دیگر بروند.  «رضا داد» افزود: تقریباً در تمام محله‌ها سالن ورزشی وجود دارد؛ این در حالی است که هیچ سالن و فضای ورزشی در این محله وجود ندارد. یکی دیگر از اهالی محله گفت: در صورتی که سالن ورزشی در محله‌ای وجود داشته باشد، موظف است سئانسی را به صورت رایگان در اختیار اهالی محله قرار دهد.  «ایوب بمانی» افزود: به دلیل نبود سالن در محله، ما نمی‌توانیم از این سئانس رایگان بهره‌مند شویم و در محله‌های دیگر هم این سئانس به متقاضیان اجاره داده می‌شود. یکی دیگر از جوانان محله گفت: یکی از نیازهای جوان محله، ایجاد فرصت‌های مناسب برای گذراندن اوقات فراغت برای جلوگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی است.  «سعید انسان‌دوست» ادامه داد: در صورتی که امکانات مناسب ورزشی در اختیار جوانان نباشد، احتمال انحراف آنها بیشتر می‌شود.

نیاز محله  به مدارس جدید
یکی از ساکنان محله به کمبود فضای آموزشی در این محله اشاره کرد و افزود: متأسفانه در محله کشتارگاه نسبت به بقیه محله‌ها که دارای مدرسه‌های متعددی هستند، مدرسه به تعداد کافی وجود ندارد.  «رضا دهقان» همچنین به مشکلات اهالی محله برای استفاده فرزندانشان برای ایاب و ذهاب دانش آموزان به مدارس اشاره کرد و افزود: برای همین باید برای بچه‌هایمان سرویس تهیه کنیم که تهیه این سرویس هزینه بالایی دارد. وی افزود: در بلوارهای منتهی به این محله تاکسی وجود ندارد و مجبوریم از وسایل نقلیه شخصی یا تاکسی‌های دربست برای جابه‌جایی فرزندانمان به مدارس استفاده کنیم.

پاسخ مسئولان

آسفالت محله برای کسب رضایت شهروندان
مدیر منطقه یک شهرداری درباره دلیل آسفالت نشدن معابر این محله وجود اهتمام شهرداری گفت: در سال جاری حتی چند معبر که مالک زمین‌های موجود در آن مشخص نبوده نیز بدون دریافت هزینه و برای جلب رضایت شهروندان آسفالت شده است. «ابوالفضل کشفی» درباره آسفالت کوچه‌های این محله هم اظهار کرد: شهروندان باید برای آسفالت کوچه‌ها، درخواست را به شهرداری ارائه کنند تا پس از بررسی‌های لازم و دریافت سهم ۵۰‌درصدی ساکنان، برای آسفالت اقدام کند. وی همچنین درباره کارهای انجام شده در این محله افزود: با ایجاد پارک طبیعت و نیز وجود پارک فضای سبز، این محله از لحاظ پارک درون محله‌ای و فضای سبز کمبودی ندارد. این مسئول اظهار امیدواری کرد که سال آینده، بوستان زیتون با اعتباری ۴۰۰‌میلیون تومانی تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد. کشفی درباره زمان تکمیل بلوار صابر نیز گفت: این بلوار تا پایان سال آینده تکمیل خواهد شد، از این رو اعتبارات لازم برای تکمیل آن در بودجه دیده شده است.
وی درباره تکمیل بلوار منتهی به میدان شهدای نصرآباد نیز بیان کرد: شهرداری آمادگی کامل برای خرید ملک‌های موجود در این بلوار به قیمت کارشناسی را دارد تا این مسیر هر چه سریع‌تر تکمیل شود. مدیر منطقه یک شهرداری یزد درباره نبود سرعت‌گیرها در این نقطه از شهر یزد گفت: شهرداری همچنین برای فرهنگسازی ترافیکی، به نصب بنرهای اطلا‌ع‌رسانی و دوربین‌های ترافیکی اقدام کرده است. وی تاکید کرد: سیاست شهرداری منطقه یک، ایجاد نکردن سرعت‌گیرها در شهر است؛ اما با توجه به درخواست‌های متعدد و ضرورت کاهش سرعت حرکت خودروها در دل محله‌ها، لازم است که این سرعت‌گیرها در محل نصب شود. کشفی افزود: همشهری‌های ساکن محله کشتارگاه می‌توانند به معاونت ترافیک شهرداری نامه بنویسند و پس از طی شدن روند اداری و مشخص شدن این‌که ساخت سرعت‌گیر در این مکان ضروری است، به نصب سرعت‌گیر‌های استاندارد اقدام شود.

نبود زمین برای ساخت مجموعه ورزشی
سرپرست گروه طرح‌های عمرانی اداره کل ورزش و جوانان استان، با بیان این‌که در محله کشتارگاه مجموعه ورزشی متعلق به تربیت بدنی وجود ندارد، افزود: در این منطقه زمینی برای ساخت مجموعه ورزشی وجود ندارد. «سعید شریفی‌فرد» با بیان این‌که در محله‌های مجاور کشتارگاه سالن‌های ورزشی وجود دارد، افزود: اهالی محل تا ساخت مجموعه ورزشی مناسب می‌توانند از این مکان‌ها که در بلوار‌های نواب و استقلال و همچنین محله چاه ملکی قرار دارند، استفاده کنند.

کافی بودن  فضاهای آموزشی
رئیس اداره آموزش و پرورش ناحیه یک یزد با تاکید بر این‌که تعداد مدارس موجود در محله کشتارگاه بر اساس نیاز ساکنان این منطقه، کافی است، اظهار کرد: تا به حال اعتراضی بابت کمبود مدرسه در این منطقه به آموزش و پرورش اعلام نشده است. «عبدالحمید صابری» افزود: در صورتی که درخواستی در این باره به آموزش و پرورش ناحیه یک ارسال شود، بعد از انجام بررسی‌های لازم، به رفع نیاز اهالی اقدام خواهد شد. وی اظهار کرد: به اندازه کافی در محدوده این محله، فضاهای آموزشی از جمله دبیرستان و هنرستان برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان در مقطع متوسطه وجود دارد.  رئیس اداره آموزش و پرورش ناحیه یک یزد با بیان این‌که تعداد قابل‌توجهی از ساکنان این محله را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند افزود: برای رفاه حال اتباع، نوبت عصر را در بعضی مدرسه‌های محله دایر کرده‌ایم.

پلمب دامداری‌ها
رئیس اداره اجرائیات و کنترل انتظامات شهرداری یزد درباره‌ انتشار بوی بد ناشی از دامداری‌ها گفت: در گذشته در این محله دامداری‌های بسیاری فعالیت می‌کردند که بر اساس سیاست‌های شهرداری، این واحدها تعطیل شدند و از ادامه فعالیت آنها جلوگیری شد. «سیدمحمد میرجلیلی» افزود: سیاست شهرداری جمع‌آوری این دامداری‌ها از این محله و برخورد قاطع با آنها است. وی اظهار کرد: در صورتی که ساکنان از فعالیت دامداری‌ها در این محله مطلع شوند و از فعالیت آنها ناراضی هستند، باید به سازمان اجرائیات اطلاع دهند تا بلافاصله به شکایت‌های آنها رسیدگی شود. این مسئول افزود: اداره اجرائیات و کنترل انتظامات شهرداری یزد متولی پلمب و صدور حکم تعطیلی این واحدها است.  میرجلیلی ادامه داد: حتی زمانی که یکی از دامداری‌ها به باز کردن پلمب اقدام کرده بود، پرونده وی برای رسیدگی و صدور حکم از سوی اداره اجرائیات شهرداری پیگیری شد. وی با بیان این‌که ۸۰ درصد از دامداری‌های داخل شهر فاقد مجوز هستند، افزود: با توجه با مکاتباتی که با شهرداری منطقه یک انجام شده است، در صورت همکاری با کارکنان شهرداری، فرصت مناسبی برای برخورد با دامداری‌های متخلف به وجود خواهد آمد. رئیس اداره اجرائیات و کنترل انتظامات شهرداری یزد درباره وجود کارگاه‌های مزاحم شهری در این محله نیز گفت: اهالی محل در صورتی که شکایت خود را به اداره اجرائیات اعلام کنند، این کارگاه‌ها در مدت زمان مشخص جمع‌آوری خواهند شد.

ممکن نبودن نصب مخازن زباله در شهر
کارشناس معاونت خدمات شهری شهرداری یزد درباره ساماندهی زباله‌های این محله گفت: محفظه‌های نگهداری زباله مخصوص مناطقی است که زباله زیادی تولید می‌کنند و برای شهرهایی همچون تهران کارآمد است. «مهدی‌شهریاری» تاکید کرد: شهروندان باید طبق برنامه زمان‌بندی شده، زباله‌های خود را در خارج از منزل قرار دهند. به گفته این کارشناس، در صورتی که مردم بر اساس شیوه مدیریت پسماند در یزد رفتار کنند ، دیگر نه از بوی نامطلوب خبری است و نه شیرابه‌های زباله در شهر منتشر می‌شود و البته چهره شهر نیز زیباتر خواهد شد. وی اظهار کرد: قرار دادن محفظه‌های نگهداری زباله در شهر نه‌ تنها هزینه‌بر است، بلکه به‌صورت مدام نیز باید شسته شوند و نیز استفاده از این محفظه‌ها برای شهرهای با تولید کم زباله، تقریبا منسوخ‌ شده است.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..