یک مقام مسئول خبر داد:

تکاپوی یزد برای جذب سرمایه گذاری خارجی در پساتحریم/۲۰ هیئت خارجی در دو سال گذشته در استان حضور یافتند

یزد به عنوان اولین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان، شهر بادگیرها، شهر دوچرخه‏ ها (در قدیم) و دیار قنات و قنوت و قناعت، دارای ظرفیت‏ها و پتانسیل‏های اقتصادی و سرمایه‏گذاری مناسبی در بخش‏های صنعت، معدن، کشاورزی، تجارت، گردشگری و خدمات برتر می‏باشد.

به گزارش یزدی نیوزاقتصاددانان سرمایه را نیروی محرکه و موتور رشد و توسعه اقتصادی دانسته و کلیه الگوهای مورد نظر را براساس همین فرضیه طراحی کرده‏ اند. به کارگیری بهینه منابع تولید، که راهبردی پذیرفته شده و مورد قبول همگان است، از طریق سرمایه‏گذاری قابل حصول بوده و بر اهمیت سرمایه در رشد و توسعه اقتصادی مهر تایید می‏گذارد.

افزایش نیروهای مولد جامعه که منجر به افزایش تولید، توسعه اقتصادی، اشتغال کامل و به ویژه ارتقاء سطح درآمدها می‏شود، بدون سرمایه‏گذاری داخلی و خارجی و به کارگیری سرمایه در فعالیت‏های مختلف اقتصادی ممکن نگردیده و به آرمانهای دست نیافتنی تبدیل می‏گردند. از این رو سرمایه‌گذاری یکی از اصلی‌ترین و بنیادی‌ترین عوامل توسعه ملی و منطقه‌ای شناخته شده است.

علی نمازی، مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد در گفتگو با خبرنگار آوای‌اقتصاد با اشاره به ظرفیت‌های استان یزد گفت: با توجه به اسناد بالا دستی استان اولویت نخست استان در جذب سرمایه‌گذاری، صنایع با فناوری بالا و کم آب خواه و خدمات برتر همچون گردشگری، بهداشت و درمان، آموزش و پژوهش، فناوری اطلاعات و ارتباطات و … است.

وی در خصوص آمادگی استان یزد برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در پساتحریم اظهار داشت: به منظور بستر سازی برای رونق سرمایه گذاری در استان و جذب انواع سرمایه گذاری ها اقدامات متعددی در دستور کار مدیران استان قرار گرفته است. شناسایی و تدوین پهنه‏ های آزاد جهت استقرار واحدهای مختلف در استان، فراهم آوردن زیرساخت‏های لازم برای صنایع، برگزاری منظم نشست‌های سرمایه‌گذاری از جمله اقداماتی است که برای جذب سرمایه خارجی در استان انجام شده است.

نمازی با تاکید بر اهمیت سرعت انجام امور مربوط به سرمایه‌گذاری گفت: مرکز خدمات سرمایه گذاری استان نیز در راستای ایجاد سرعت عمل در امور اجرای فرایند سرمایه گذاری در دستگاه های اجرایی استان به نحوی که  سرمایه‏گذار در پیچ و خم بروکراسی اداری قرار نگیرد تشکیل شده است.
وی با اشاره به تهیه و تدوین لوح فشرده "یزد، سرزمین فرصت های سرمایه گذاری" اذعان داشت: این لوح فشرده در جهت معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان یزد مشتمل بر معرفی عمومی استان، مزیت‌ها و پتانسیل های سرمایه گذاری استان، فرصت های سرمایه گذاری شاخص و عمومی استان، قوانین و مقررات مرتبط با جذب و حمایت از سرمایه گذاری می‌باشد.

نمازی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه بازاریابی ملی و بین‌المللی برای جذب سرمایه، تدوین نقشه جامع سرمایه‏گذاری و تامین مالی استان، زمینه‏سازی و بسترسازی برای ایجاد پنجره واحد سرمایه‏گذاری و کارآفرینی در استان، تدوین و برگزاری کارگاه‏های فراگیر آموزشی،  اصلاح فرآیند صدور مجوزها و تدوین کتاب راهنمای سرمایه‏گذاری در استان یزد را از جمله اقدامات برنامه ریزی شده  برای جذب سرمایه‏گذاری خارجی در استان برشمرد.

نماینده وزیر امور اقتصادی و دارایی در استان یزد با اشاره به اهمیت جذب سرمایه گذاری خارجی اظهار داشت: بررسی اولیه نشان می دهد که استان یزد با توجه به مزیت ها و پتاسیل های موجود از ظرفیت بالایی برای جذب سرمایه گذارای برخوردار بوده است و استان در استفاده از این ظرفیت عقب مانده است. که این موضوع در سطح ملی نیز قابل طرح می‌باشد.

نمازی دلیلی این موضوع را چنین بیان کرد: به نظر می رسد دلیل اصلی این موضوع شرایط اقتصاد کلان استان در سال های اخیر، به ویژه اثرات وضع تحریم های ظالمانه در این سال ها بوده است.

وی ادامه داد: امید می رود با اجرای برجام و برنامه ریزی و هماهنگی ایجاد شده در استان برای جذب سرمایه گذاری، شاهد جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی بیشتری در استان باشیم.

نمازی ضمن بیان این که در دوسال اخیر ۲۰ هیئت خارجی در استان حضور یافته‌اند اظهار داشت: این هیئت‌ها از کشورهایی نظیر ایتالیا، کره جنوبی، ژاپن، آلمان، فرانسه، اوکراین، چین، روسیه، کنیا و افغانستان و در حوزه های انتقال آب، انرژی خورشیدی، لوله های انتقال اب، فرایند اکواپونیک، نورد، تولید تجهیزات پزشکی و مدیریت پسماند بوده اند.

وی اولویت اصلی و نخست استان برای سرمایه‌گذاری در صنایع با فناوری بالا و کم آب خواه و توسعه خدمات برتر ( نظیر گردشگری، بهداشت و درمان، آموزش و پژوهش، فناوری اطلاعات و ارتباطات و …) دانست.

نمازی در خصوص نقش سرمایه‌گذاری خارجی در اقتصاد گفت: یکی از بهترین روش‏های مطرح در زمینه نظام تأمین مالی طرح‏های سرمایه‏گذاری، بهره‏گیری از سرمایه‏گذاری مستقیم خارجی است که غیر از تامین مالی پروژه‏ها، دستاوردهای متعدد دیگری همچون انتقال تکنولوژی، ارتقاء سطح فناوری و کیفیت عرضه کالا و خدمات،  افزایش رشد اقتصادی و بهبود سطح رفاه عمومی جامعه را به همراه خواهد داشت.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان با تاکید بر لزوم جذب سرمایه‌گذاری خارجی اذعان داشت: آگاهی از جایگاه سرمایه‏گذاری خارجی در توسعه اقتصادی و عوامل تأثیرگذار بر جذب سرمایه‏گذاری مستقیم خارجی، می‏تواند بر تصمیم‏گیری و اتخاذ سیاست‏های کارآمد اقتصادی در راستای بهبود فضای کسب و کار، شفاف‏سازی قوانین مربوط به سرمایه‏گذاری و در نهایت توسعه و جلب سرمایه‏گذاری خارجی در کشور مفید واقع گردد.

بخش نظردهی بسته شده است..