نشست نوآوری‌های کلامی حضرت امام خمینی‌(ره‌)‌ در یزد

no-thumbs

همزمان با بزرگداشت سی و هفتمین بهار پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و در راستای تعمیق اندیشه‌های بنیان گذار جمهوری‌ اسلامی ایران‌، نشست تخصصی‌«نوآوری‌های کلامی حضرت امام خمینی‌(ره‌)‌» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد برگزار شد‌.

به گزارش یزدی نیوز این نشست با حضور سعید ضیایی فر عضو هیات علمی پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم، کمال خواجه پور معاونت دانشجویی‌ فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی یزد، اساتید، مدیران گروه معارف دانشگاه‌های استان و جمعی از دانشجویان کارشناسی ارشد رشته‌ اندیشه‌های امام خمینی‌(ره) در سالن کنفرانس عدالت برگزار شد.

خواجه پور گفت: کلام، علمی است که به توضیح و تفسیر، اثبات و دفاع از اعتقادات می‌پردازد و دانشمندان اسلامی با گرایشات مختلفی به مباحث کلامی پرداخته اند.

وی گفت: نوآوری حضرت امام خمینی‌(ره) در مباحث کلامی را می‌توان در سه سطح گرایش‌،تبیین‌ و مطرح کردن مسائل نو در علم کلام مورد بررسی قرار داد، گرایش حضرت امام گرایش تلفیقی است که به مباحث کلامی روح و جان می‌بخشد.

معاونت دانشجویی‌فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی یزد گفت: حضرت امام خمینی‌(ره) با بیان‌های جدیدی در تبیین برهان صدقین و چگونگی اتصاف ذات خداوند به صفات داشتند.

استاد دانشگاه و حوزه گفت: از نوآوری مسائل کلامی امام خمینی، مطرح کردن بحث ولایت فقیه در حوزه علم کلام می‌باشد، که مرحوم حضرت امام ضرورت ولی فقیه را با ادله ضرورت نبوت و امام ثابت می‌کند.

سعید ضیایی فر عضو هیات علمی پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم گفت: نوآوری های کلامی امام پیامد‌هایی در حوزه فقه و اصول بجا گذاشته است که از جمله حکومتی کردن فقه که براساس آن، امام حکومت اسلامی را تشکیل داد، که مهمترین پیامد محسوب می‌شود.

وی در آخر تاثیر دیدگاه‌های کلامی امام در زمینه قاعده لاضرر و مباحث دیگر فقهی را مورد بحث و بررسی قرار داد.

در حال حاضر این واحد دارای رشته اندیشه‌های امام خمینی‌(ره) در مقطع کارشناسی ارشد و پژوهشکده تخصصی اندیشه‌های قرآنی امام خمینی‌(ره) نیز هست.

 

بخش نظردهی بسته شده است..